• rockmama

Stressad av BVC

ja det är så att min son som nu snart blir 7 månader inte kryper än.
    för mig är det ju inte något problem så utan vi går sakta fram och alla barn är ju inte lika snabba med att krypa, gå osv.
    men nu är det också så att bvc stressar mig med detta för enligt dem så ska ju en 7 månaders bebis krypa vid dette laget och till och med börja dra sig upp mot stående om inte mer..

jag vet många barn som inte kryper som är lika gamla som min son.

men vad tycker ni är detta konstigt och hur ska jag hanskas med bvc?
    vill inte ha denna pressen på mig och jag vill inte bli upp stressad och stressa min son till att krypa.

• Svar på tråden Stressad av BVC
  • hon mot strömmen

För det första:
    1 Alla barn kryper inte.
    2 Ta det bvc säger med en nypa salt. 

Du behöver inte alls känna dig stressad, låt din son utvecklas i sin takt.

• SilverEmma

Alla ungar kryper ju inte ens! Min kompis dotter rörde sig knappt i den åldern. Hon var nöjd med att bara sitta där. När hon var 11 månader tyckte hon väl att det var bra och började gå direkt istället.

Slappna av, alla ungar är olika.

• moohl

BVC borde väl veta att inte alls alla barn kryper i den åldern. 2 av mina 3 barn har aldrig krypit.
    Om allt annat ä bra med ditt barn så 'är det inget att bry sig om. Tummen ner för de BVC som stressar upp föräldrar i onödan!

• mamma0907

Inget av de nio barnen i min mammagrupp kröp i den åldern. Min kille började krypa och gå samtidigt vid tio månaders ålder. Absolut ingenting som du ska stressa upp dig för, det borde de på bvc verkligen känna till att det är väldigt olika i vilken ålder barn lär sig olika saker.

• Camilla D

Oj då, stackars min son då! Han är 8 mån på måndag och vänder sig fortfarande inte. I sin gåstol sitter han helt stilla med benen framåt, han hasar sig inte en millimeter är med andra ord HELT orörlig! Men han sitter bra själv, och är nöjd med det.
    Skall till bvc på måndag och väga, skall bli "kul" att se vad de har att säga om honom.
    Kan tillägga att mina andra 3 barn har krupit vid 10-11 månader ålder, nu är de 10, 8 och snart 5 år och HELT normala i utvecklingen. Hälsa ditt bvc det!

• gryning2

Oj, min son kröp inte alls vid 7 månader. Det tror jag inte alls att "alla" barn kan. Vid 7 månader kunde han rulla på golvet och sitta om man satt honom upp.Han var nog 9 månader när han började krypa och ställa sig upp - det är fullt normalt.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Netha85

Oj, sonen kröp inte förrän dagen efter 1årsdagen.

BVC ska inte värka ur sig något sånt. Tror egentligen inte det är någon fara förrän de kanske inte går vid 2 års ålder, då tror jag de gör en kontroll om det är någon muskelsjukdom eller bara "lathet" som gör att barnen inte går.

Ta det BVC säger med en nypa salt, de är bra att ha för att få rekommendationer, men det är ju trots allt de ger, rekommendationer på hur du ska lösa ett problem. Ibland kan det vara bättre att kolla på hur man själv var som barn och kolla med kompisar/släktingar hur deras barn gjorde, för ålder är inte relevant egentligen. Huvudsaken är ju att de börjar gå förr eller senare, hur de gör fram till dess spelar ingen roll och är väldigt induviduellt.

• Flickan och kråkan

Vad går du på för ett märkligt BVC? Alla barn kryper inte, och för de barn som kryper så är det vanligaste att de börjar krypa mellan 7-10 månader. Min äldsta började krypa när han var ganska exakt 9 månader (hade inte ålat eller tagit sig framåt på annat sätt innan), min yngsta var 7 månader lite drygt. Barn är olika .

• Kazeer

Vilken konstig BVC-sköterska du har träffat på! Barn är ju olika och inte stöpta efter samma mall.

Inget av mina barn har krupit vid 7 månaders ålder. Äldste kröp aldrig. Han började åla sig fram vid ca 9-10 månaders ålder. Den yngste var 10,5 månad, när han började krypa. Då hade han ålat sig fram sedan 7,5 månads ålder.

Råd från BVC ska tas med en stor nypa salt. Jag lyssnar på vad BVC-sköterskan har att säga men jag är också påläst, så att jag märker när hon talar i nattmössan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vittra

Din bvc-sköterska måste ha missuppfattat de milstolpar som finns kring motorisk utveckling. De "ska" nämligen inte alls ha börjat krypa vid 7 månader och börjat resa sig upp. Det är rent ut sagt förjävligt att utbildad personal inte ens kan något så konkret som detta!

Precis som frösöblomster skriver är det (vanligast) mellan 7-10 månader som de börjar krypa, dvs om de alls kryper! Krypandet i sig är inget krav för en normal utveckling! De kan lika gärna åla, eller hasa sig fram på andra sätt innan de börjar ställa sig upp och det räknas som lika normalt. Vår första började krypa vid 8 mån. Vår andra är dock mycket tidig motoriskt och började åla vid 4 mån.

Här är riktlinjer för de kontroller som bvc gör:
    www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

"6 månader: Vänder sig från mage till rygg och från rygg till mage. Barnet hjälper till om man drar i armarna upp mot sittande. Sitter med stöd. Balanserar huvudet. Griper aktivt. Följer föremål med blicken."

"10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller."

Svar på tråden Stressad av BVC