• Pernillo

För litet foster i vecka 8, men hjärtljud.

Har nyligen varit på ultraljud. Då visade det sig att fostret var mycket mindre än det borde vara, cirka två veckor. Ganska mycket. Läkaren såg hjärtat slå, men var osäker på varför det var så pass mycket mindre än väntat. Jag är fulkomligt säker på när jag hade ägglossning, men visst kan säkert befruktningen skett eventuellt upp till en knapp vecka senare.

Har en ny tid om cirka två veckor.

Någon som upplevt samma sak eller vet hur det kan komma sig?

• Svar på tråden För litet foster i vecka 8, men hjärtljud.
  • Majorie

Jag var på VUL förra veckan när jag var 7+0. Visade sig att min bebis inte heller var så stor som man ska vara i 7+0... Bara en liten plutt på 5 mm. :) Och jag är också några dagar tidigare än vad jag tror trots att jag också hade koll på ÄL.

Vilket var din exakta vecka och måttet på fostret?

Först blev jag sjukt orolig och var helt säker på att detta blir missfall. Men nu känns det ok. Jag har googlat och googlat och googlat. Först och främst finns det ingen mall på exakt hur stora de ska vara. Sen är det också svårt att mäta då de kan krypa ihop lite, en mm hit eller dit kan göra några dagars skillnad.

Sen kan det också vara så att du inte är så långt gången som du tror. Din ägglossning kan ha varit något sen och det kan ta upp till 10 dagar innan ägget fäster.

Sist men inte minst. Om du googlar runt på fosterstorlek i en viss vecka kommer du märka att exakt ALLA sidor säger olika saker. Vissa kanske stämmer överrens med de mått du fått och vissa kanske är mycket större.

Jag tror det viktigaste är att inte bara hänga upp sig på det som var "fel" utan faktiskt tänka på att du såg ett pickande hjärta. Och jag vet inte hur många andra trådar jag läst här på FL dessa dagar som jag researchat där foster varit för små och det sedan gått jättebra ändå.

Massa lycka till!  

• MiniJi

Jag var med om precis samma sak igår. Trodde att jag var i v 8, 7+1, men enligt vul bara i 6+1, fostret var 5 mm.

Det är helt galet, jag plussade nämligen redan 9 dagar efter äl. Jag kan ju inte ha plussat två dagar efter befruktningen.
    Fick panik först men hjärtat slog ju på den lille, det finns alltså hopp.

Jag fick också en ny tid om två veckor. Marjorie, fick nu någon ny tid?

Jag håller tummarna för oss!

• Majorie

Nej jag fick ingen ny tid för läkaren sa att det inte var något att oroa sig för. Han sa att ägget förmodligen bara tagit lite extra tid på sig att fästa. Men jag tänkte nog boka en ny tid i v 9+ bara för att checka igen. 

Först var jag verkligen superorolig... Men jag har googlat massa och vissa säger att 5 mm embryo kan det vara i slutet på v 6+. Alltså oroar jag inte mig så mycket. Det rör ju sig bara om dagar. Och som sagt, missade läkaren en mm vid mätningen så är ju det också några dagar hit eller dit. Embyon har också lite olika växtfas. Det finns ingen som kan säga att den måste vara exakt just så många mm. Ibland vilar de nån dag för att sen gå in i en växtspurt.

Jag läste varenda jäkla tråd här på Familjeliv under ultraljud som handlade om för litet foster för veckan. För nästan alla har det gått bra. De blev inte gravida när de trodde, babyn hade pausat lite för att sen växa ifatt eller det var helt enkelt bara en lite mindre bebis.

Nu finns det ju inte så mycket mer man kan göra än att tro på framtiden. Just nu är ni gravida och just mår ni bra. Ni såg ett hjärta slå och det är det viktigaste.

Lycka till!! Jag håller tummarna jag med. :)

Läs lite på dessa länkarna om embryon v 7 så kan du se att alla säger olika.

www.planetdad.se/info/gravid-vecka-for-vecka.html
    www.babyvarlden.se/Graviditet/Vecka-for-vecka/Vecka-7/
    se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/07weeks/
    www.minbebis.com/gravid_vecka_7.html
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/graviditetskalender/haender_i_magen_vecka_foer_vecka/

• alice mamma

Jag har tre barn. Har fått gjort tidigt UL med alla. Vid alla tre tillfällena så har jag blivit tillbakaflyttad 1-2 veckor för att embyot varit för litet. Självklart har jag varit orolig och undrat varför men jag har tre underbara barn som nu är 16,14 och 5 år så....jag tror allt är som det ska. Försök att njuta .

• MiniJi

Pernillo, hur går det för dig, har du fått göra nytt vul/ul?

Jag var på ul idag och barnmorskan konstaterade att jag var i ca 8+0 (16 mm), borde vara i 8+5 enligt sista mensen så nu diffar det ju inte så mycket längre! 

Ingen tid är bortkastad så länge man har roligt!
  • Gunnell

Mitt foster var också för litet i v åtta. Tror att det skilde 10 dagar mellan det bf jag räknat ut och läkarens bf. När jag kom tillbaka 2 veckor senare skilde det 6 dagar. Jag hade använt äl-test och var väldigt säker på min sak. Men tji fick jag då bebisen föddes exakt det datum läkaren sagt :) Dock var han fortfarande liten, 2,4 kilo! 

Finkammade också nätet när det begav sig :) Lycka till allihop! 

• Pernillo

Ul i morgon. Är lite nere. Tycker jag känner mig annorlunda i kroppen. Är fortfarande illamående från och till, men brösten är inte ömma och spända som innan och inte heller livmodern känns på samma sätt. Så jag är ganska säker på vilket resultatet kommer bli i morgon, tyvärr. Men det känns väl i alla fall bra att få veta med säkerhet. Även om det är ledsamt.

Planerar för rare köttbit och dyrt rödvin i morgon kväll. Ett plåster på såret, som jag dock gärna avbokar.

• BebisiFebruari

I v.10+0 (enl. sista mensen)  va jag på ul blev flyttat till v.8+0

I dag sitter jag här gravid i v.31+0 så det behöver inte betyda att det inte går bra bara för att dom flyttar en bakåt  Glad

• Gunnell

äääh, det här med att känna sig gravid eller inte är bara trams, det kommer och går! lycka till i morgon!

Svar på tråden För litet foster i vecka 8, men hjärtljud.