Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Jag vet precis vad du går igenom. På min examensdag i nian kom inte min pappa. Däremot ringde min syster när jag var på väg till avslutningsfesten med klassen och berättade att min pappa ligger på sjukhus för dom hittade cancer i tjocktarmen. Tack och lov gick det väldigt bra då det inte spridit sig. Dom tog bort nästan två meter av hans tarmar, och han fick ligga kvar på sjukhus i nästan 2 veckor.
    Nu är han helt frisk och mår bättre än förr. Inga återfall och det har gått 10 år nu till sommaren.

Håll ut, och ge han det stöd han behöver. Det kan räcka att du hälsar på ibland på sjukhuset och bara är där. Kanske kollar på tv med honnom eller så.

• Anonym
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-02-11 13:57:23 följande:
    oh vad skönt för er att tumören var lokal!
    Det var det jag hade hoppats på i vårt fall också, men inte........
    e SÅ ledsen o känner mig apatisk. Hur fan ska jag leva nu liksom?
    Hur lever man med en sådan vetskap? Och oviss framtid?
    Och lider så för honom som i princip ser döden i vitögat nu.
    När han eg bara vill leva vidare som förr, träna, umgås med vänner,
    dricka vin osv... Usch jag kan inte ens tänka på "hans friska jag" utan att
    börja gråta. Det e nog det som gör mest ont. Både av egoistiska skäl
    och för hans skull. Nyss så var ju allt bra, vi var på semester. och han var glad.
    Det kommer att ta tid att vänja sig, att acceptera. Min moster dog i levercancer och hon var den person som stog mig närmast förutom familjen. Blev helt förstörd när jag fick veta att de inte tänkte sätta in någon behandling. Tyvärr så ville jag inte att hon skulle se hur ledsen jag var, så jag hälsade bara på henne en gång efter diagnosen. Den gången kunde jag inte ens prata med henne för jag var så ledsen. De följande 6 månaderna orkade jag inte hälsa på henne även fast vi var grannar, och det ångrar jag idag.
    Ta vara på den tid ni har. Det kan gå fort, eller så kan han leva som vanligt länge till. Men se till att inte ditt liv slutar pga. hans sjukdom, det är nog det sista han vill.
  • Anonym

Det finns goda chanser att överleva en tarmcancer, bara man har upptäckt den i tid. I många fall får man påse på mage, men det är ju ingenting att bry sig om när man får behålla livet.
    Jag tycker inte du ska deppa just nu för är det någonting man är bra på att behandla idag så är det tarmcancer. Din pappa behöver inte en deppig familj att luta sig tillbaka på, han behöver energi och glada miner. Det kommer ge honom styrka!
    Min morfar fick tarmcancer och är idag friskförklarad, min svärmor är i samma sits som din far nu.

• Anonym
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-02-11 13:15:03 följande:
    Kära anonyma vänner,
    prognosen är inte god. Det handlar om spridd tarmcancer med många tumörer i båda lungorna.
    De ska inte ens operera. Vad gör man nu? Hur lever man med denna vetskap?
    Jag är totalt vilsen o orkar ingenting.
    Kära medmänniskor, vad ska jag göra? Gråter
    Såg det här nu. Beklagar. Synd att man inte upptäckte det i tid. Jag tycker du ska ta ett djupt andetag och samla dina tankar. Prata med alla du känner förtroende för och förklara hur du känner!
  • Anonym
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-02-11 14:16:19 följande:
    kanske ska lägga in en uppdatering för prognosen e allt annat än god...

men tack för ditt svar!
    Ja, gör det!! Kram på dig. Vad härligt att du har en sådan fin och bra far!!
  • Anonym
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-04-08 23:45:48 följande:
    Tack...min pappa är ung, han fyller 56 år nu i maj. Dagen före mig. Hoppas det nu blir så. Vi fick reda på det i februari, men han har haft symptom minst 3-4 år, men har ignorerat dessa. Det har spritt sig till lymfkörtlarna och hela magsäcken. Enligt läkaren är det vanligt att kroppen samlar på sig vätska i buken när man har denna typen av cancer. När man pumpade ur 3 liter vätska från buken för någon dag sedan analyserades denna, och även där fann man cancerceller.
    Jag frågade om prognosen...läakren sa bara att det var svårt för henne att säga men allt från några veckor till 2-3 år.

Vilket jäkla situation! Arg blir jag över att inte kunna göra något!!! Och sedan ledsen, det pendlar mellan de två hela tiden...
    Kanske inte betyder så mycket, men STOR KRAM till dig. Kämpa på, tänk på dina barn och försök hämta kraft hos dem och din övriga familj och släkt! Kämpa, kämpa, kämpa och glöm inte att bryta ihop emellanåt.
    KRAM!!!!
  • Anonym

Hej TS.
    Jag lider med dig och vet exakt hur det känns att förlora en förälder. Min mamma gick bort i cancer när jag var 15 år. Man tror för en stund att livet inte går vidare för de efterlevande, men det konstiga är att det går vidare, och det går "ganska" bra efter ett tag. Massa styrkekramar till dig och alla andra här inne. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta