hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta
vad jag är ledsen för din skull TS, beklagar verkligen sorgen och beskedet ni fått! : (
Jag startade min "resa" i september 2009, då min underbara pappa som var i 50årsåldern fick diagnosen pankreascancer (bukspottkörtelcancer), han var också sportig, humoristisk, stark och full av liv! Han hade en extremt stor betydelse i mitt liv och jag var väldigt fäst vid honom och jag är så tacksam att jag fick ha honom som pappa i mitt liv...
När han fick diagnosen ville han veta hur lång tid han hade kvar. Cancern var obotlig och det enda man kunde göra var att göra det bästa av situationen den tid han hade kvar, med palliativ vård. Ca 3-6 månader hade han kvar i livet sa läkarna. Vi visste alltså att det inte fanns ngn räddning, han fick en dödsdom...
Jag hade alla de tankarna som du, hur ska jag klara det? hur ska jag leva under tiden? hur ska jag klara av att leva utan honom? hur ska jag klara av att se honom tyna bort?
Jag var dessutom gravid med mitt andra barn så jag hade även tankar som, ska han hinna träffa barnet? hur kommer jag orka föda barn när min pappa är döende eller har dött? NÄR kommer han dö, om en månad om sju månader? Hur ska mitt barn ta det, att förlora sin älskade morfar? osv
Förhoppningsvis ser prognosen bättre ut för din pappa för det är olika cancerformer...
Vad jag kan säga är att jag var i chock när jag fick beskedet och det har varit en svår tid MEN jag tog mig igenom den och är här nu, på andra sidan. Snart har ett år gått sen pappa dog och jag kan njuta av livet och känna mig stark. Det trodde jag aldrig. Det jag har lärt mig i praktiken är att man är mycket starkare än vad man tror, man klarar allt, hur läskigt det än verkar... Min pappa finns i mitt hjärta, han lever i mig och jag tänker på honom varje dag, flera ggr om dagen...
Det här var väldigt kort beskrivning men jag berättar gärna mer, ställ vilka frågor du vill!! Styrkekramar till dig!