hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta
Vill först beklaga över din fars diagnos, det är verkligen inte lätt..
Nu hade min far inte tarmcancer utan lymfom, som dessutom återkom 2 gånger..
Sen är det också så att mina föräldrar inte berättade något för oss barn innan de visste mer exakt, så jag kan tyvärr inte svara på dina funderingar över hur lång tid det tar osv, om sprindning etc.
Det värsta minnet jag har av det var hur pass sjuk min kära far såg ut att vara, det var nog det värsta med det hela. Och att jag riktigt såg orken gå ur kroppen hans efter alla cellgifts behandligar. Från att se han vara viljestark till att knappt orka ta sig ur sängen, det var otroligt smärtsamt.. Eftersom jag inte heller bodde hemma vid den tiden så tog det ju ett tag mellan varven innan man sågs och det blev som en käftsmäll när man träffade honom och han hade tappat håret, hur mycket han tappat i vikt och hur allmänt otroligt sjuk han såg ut helt enkelt. Samt att det är helt okej att prata om det, hur du känner, och framför allt hur din far känner inför det. Nu har min far varit allvarligt sjuk tidigare så pratdelen för oss i min familj har blivit lätt och viktig, oavsett hur smärtsamt det är att fråga så har vi alltid frågat och pratat om det i oändlighet utan några problem.
Jag anser även att det är helt okej att berätta för din far att du vet inte hur du ska bearbeta det hela, att du verkligen försöker göra ditt bästa för att vara stark men att du inte riktigt vet hur du ska vara runt honom. Min far ville inte bli särbehandlad, han ville inte att vi skulle bete oss som om han var sjuk. Så vi fortsatte med vardagen som vanligt i den mån vi klarade av samtidigt som vi tog uti med våra funderingar och frågor.
Men nog fick far se sin beskärda del av våra tårar och hjälplösa blickar, men som alltid pratade vi ut om hur smärtsamt det var att se honom sådär och varenda tanke som kom upp.
Jag vet inte alls om min text överhuvudtaget gav dig någon insikt eller klarhet alls men det är väl ungefär det jag minns av tiden min far var sjuk.
Kram till dig ts!