Inlägg från: Nalliwer |Visa alla inlägg
  • Nalliwer

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Filoso Fisken skrev 2011-02-03 15:35:57 följande:
    Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /
    Är ju en lite underligt formulerad fråga. Genus, dvs det socialt konstruerade könet utgör i många fall ett hinder för det sistnämnda, jämlikhet. Vad ska man tycka om det?

Vad gäller genus och barn/ungdomar så är det väl mest om att det är där man enklast kan angripa problemen. Traditionella genusföreställningar förs vidare genom generationerna delvis genom modellinlärning och kultruel överlagring. Vill vi nå jämlikhet så är väl bästa sättet att i möjligaste mån sträva efter att lära de unga kritiskt tänkande.
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-04 00:00:58 följande:
    En genusforskare ville förändra fysikundervisningen på universitetet med hänvisning till att den gynnade män, den innehöll för mycket matematik och faklta...

I rest my case.
    Dålig retorik tycker jag.
    Ska man förkasta alla kunskapsdicipliner för att det finns radikalister och idioter som slänger ur sig ogenomtänkta grejer så blir det inte mycket kvar.
     Istället för att lyssna till "män är djur" argument, mammor är riktiga föräldrar uttaladen och ändra mattematik/fysik/kemi/biologi/etc förslagen så kanske du skulle lägga några minuter på att försöka ta reda på vad genusvetenskapen, i sin icke radikaliserade form har att erbjuda. Sätt dig tex och titta lite på Yvonne Hirdmans resonemang istället så kanske du får en mer nyanserad hållning till genusperspektivet.

• Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-04 13:22:06 följande:
     I den privata sfären backas de upp av inställsamma killar som tror att det förbättrar deras chanser att ligga.
    Gillar verkligen din argumentation.
    Får nog erkänna att jag står upp ganska mycket för en strävan efter ett jämställdare samhälle. Ni som därigenom känner att ni vill hoppa i säng med mig kan väl maila över en bild och kontaktuppgifter........
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-05 13:06:18 följande:
    Tål du inte höra sanningen? Jag har aldrig sagt att jag är emot jämställdhet, det genusvetarna sysslar med har dock inget att göra med jämställdhet.
    Jodå, gillar sanningen. Men, det enda du egentligen säger är att det du inte förstår gillar du inte heller.
    Det är den sortens tänkande som kommer att leda till att även mina söner kommer att betraktas som potensiella pedofiler och "nästan" män om dom skulle få för sig att vilja bli förskollärare eller dyligt när de blir äldre.

Finns ingen som vinner på könssegration i längde och det är just mekanismera bakom det som är föremål för studier inom genusvetenskapen.
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-05 14:56:37 följande:
    "Hösten 2003 arrangerade den socialdemokratiska regeringen en konferens om kvinnohandel. Som huvudtalare hade man inbjudit ett antal internationella aktivister, bland andra Sheila Jeffrey. Hon är bland annat känd för att hävda den så kallade antipojkbarnslinjen som innebär att kvinnor med gossebarn måste uteslutas ur de kvinnoorganisationer som bekämpar kvinnoförtryck. Slutsatsen är att kvinnor som inte frivilligt väljer att göra abort när de är havande med ett gossebarn är osolidariska mot kvinnokampen.”

Vår egen Margareta Winberg har ju gjort sig känd för att att delta i middagar där kampsånger om att män skall slitas i stycken glatt sjungs samt vilket är värre, beställa forskningsresultat för att stödja sin politik

Jag tror jag förstår det jag behöver förstå.
    och åter igen försöker du göra en poäng genom att generalisera utifrån ytterligheterna. Som jag sa redan från början, försök ta till dig lite mer av normala kunskaper inom fältet istället. Lovar du skulle finna det både intressant och lärorikt.
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-05 17:19:33 följande:
    Poängen är att det är extremisterna som anger tonen i den offentliga  debatten, det är ju de som har politikernas öra. Vad hjälper det att det finns sansade genusvetare när lagarna stiftas utifrån tokfeministernas rekommendationer och perspektiv?
    Håller faktiskt inte med dig. Att det är ytterligheterna som hörs i debatten är väl knappast något unikt för genusdiskussionen. Men, vore det som du säger att det är ytterligheterna som lyckas påverka lagstiftningen skulle vi ju rimligtvis ha kvoteringar överallt, delad föräldraledighet, nya läroplaner överallt och ett omvadlat rättssystem vid det här laget.
    Att vi tagit de steg vi har i samhället med att göra om moderskapslagstiftningen till föräldralagar, grundlagsskyddat rätt till jämbördig ställning mellan könen med mera visar väl att det är en ganska vettig mellanväg som fått styra.
  • Nalliwer

När vi ändå är inne på förvåning så kan ju jag för min del konstatera att jag dessvärre inte längre blir förvånd över att det är så många snubbar som argumenterar mot genusmedvetenhet och feminism.

Däremot har jag fortfarande inte lyckast förstå hur de tänker. Får en känsla av att en del killar är rädda att Shulamith Firestonetyper ska ligga gömda i buskarna och bara väntar på en möjlighet att knippsa av snoppen på dem....
    Menar, vad är det dom är rädda att förlora? Finns ju inte dirket några förlorare i att samhället blir mer jämställt, bara vinnare.

• Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-12 23:32:40 följande:
    Man måste mota Olle i grind om man vill överleva som man, av gnetter blir det löss. Vem bestämmer föresten var gränsen går mellan fundamentalism och berättigade krav?
    Faber skrev 2011-02-12 23:32:40 följande:
    Man måste mota Olle i grind om man vill överleva som man, av gnetter blir det löss. Vem bestämmer föresten var gränsen går mellan fundamentalism och berättigade krav? Inte våra politiker hoppas jag.
    Menar du då att det redan gått för långt? Dags att backa bandet? Skulle Olle ha motats tidigare, var i så fall. Ska vi backa tillbaka och dra in rösträtten till kvinnorna och göra dem omyndigförklara dem igen? Eller, räcker det att vi plockar bort föräldraförsäkringen och återinför moderskapspengen? Låsa dörrarna till högre utbildningar för det (o)täkta könet igen? Hög tid att lagstifta för lönesegration kanske. Vad sägs om att vi ser till att lagstifta om att dina eventuella söner garanteras minst 27% högre lön än dina döttrar och får grundlagsskyddad rätt att aldrig behöva vara ensam och ta eget ansvar för sina barn mer än max 24/dagar i stöten.....

Exakt inom vilket område är det du tycker vi behöver mota Olle inom?
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-13 16:50:44 följande:
    Kärringen skall studsa mellan knytnäven och diskbänken.
    Ok, då förstår jag varför du verkar så rädd för lite jämställdhet. Du är helt enkelt strykrädd.....
  • Nalliwer
    pokerman skrev 2011-02-15 00:18:34 följande:
    -  Enligt statliga utredningar skiljer sig lönen mellan könen ungefär 0,5% till männens fördel, ändå tjatas det hela tiden om att kvinnor tjänar mindre än män. Ja, de tjänar i snitt 80:- mindre per månad...
    Vilken utredning hämtar du den uppgiften från?
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?