• Kristin28

Vilket är dina barns favoritmat? Ge mig receptet!

Har en 2åring  och han verkar inte riktigt gilla maten jag lagar. Äter dock massor hos andra och på förskolan.
    Nur har jag fastnat i köttbullar, potatisbullar och fiskpinnar. Men jag vill ju ge honom något annat med som han kan tycka om.

Ge mig era barns favorit recept så får vi prova dem!

Stort tack i förväg!

• Svar på tråden Vilket är dina barns favoritmat? Ge mig receptet!
  • Cia o krabaten

Korvstroganoff och ris

Chili com carne med ris

Spagetti och köttfärssås

Kyckling med cashewnötter med ris eller nudlar

Pannkakor eller våfflor

Dessa saker går hem alla dagar  2,5 resp 6år. 

• pigglet

Lax med gröna ormar:

Laxfilé som du gör en skåra i. Fyll med:
    100 g fetaost
    0,5 dl rödlök (lät mycket! Prova dig fram...)
    grädde till tjock konsistens
    salt, peppar
    225* 12 minuter

Koka potatis, blanda i ett par äggulor, salt, muskotnöt och hackad spenat. Spritsa på bakplåtsklädd plåt, tex former, bokstäver, "toppar". 225* 10 minuter, ovanför fisken.

Dela tomater på mitten, krydda med lite salt, oregano, basilika. Bredvid laxen i 6 minuter.

• pigglet

Vit, platt fisk - typ rödspätta (hajmal). Doppa i uppvispat ägg. Panera i stöbröd blandat med salt och peppar. Stek i mycket smör.

Kokt potatis till.

Remoladsås: fil eller gräddfil, majonäs och bostongurka.

• MeandHim

Rå grillkorv och vatten är min sons favorit, inte så jättespännande enligt mig.

• dreamspell

Ost & skinkpaj

Ugnspannkaka med bacon i

Lasagne

Fiskbullar och potatis eller pasta

Kokt fisk ex.torsk el sej med potatis och äggsås

Isterband med dillstuvad potatis

• Kristin28
    MeandHim skrev 2011-02-02 23:37:43 följande:
    Rå grillkorv och vatten är min sons favorit, inte så jättespännande enligt mig.
    Låter underbart  ;)  snabblagat i alla fall :)
  • Frila2

Har en 2 åring som är rätt kräsen i perioder.

Här går nästan all fisk hem vilket är väldigt roligt. Men de som funkar absolut bäst är pasta och ris med sås till. Kyckling gillar hon så det äter hon ibland men just nu är det pasta med köttfärssås/carbonarasås/ostsås mm eller ris med lite blandade såser. Men till ris vill hon inte ha kött annat än kanske några kycklingbitar.

En annan sak som alltd funkar är linsgryta. Röda linser, gul lök, vitlök, potatis, morötter och som krydda grönsaksbuljongtärningar, lagarblad och timjan. Hon älskar det och har gjort det sedan hon var 6 månader.

Grönsaker till maten gillar hon inte alls, bortsett från majs och gurka. När vi är inne i en period när det bara är pasta/ris och sås som gäller så brukar vi försöka mixa fruktsmoothies med lite grönsaker i. Banan + mango + lite naturell yoghurt och någon grönsak som mixas en liten stund. Då vet vi att hon iaf fått i sig lite annat än pasta/ris

• pigglet

Makens suveränt goda lasagne, den är super!!! Gott även dagen efter, eller rester från frysen. Så man kan med fördel göra dubbel sats.

Bechamelsås:
    100 g smör
    1,5 dl mjöl
    1,3 liter mjölk
    salt och peppar, muskotnöt

Smält smöret, rör ner mjölet, späd med mjölk. Koka upp (rör hela tiden!) och småputtra ca 10 minuter.

1 morot
    1 gul lök
    1 selleristjälk
    1 pkt bacon
    400 g kött/blandfärs
    2 msk tomatpuré
    1 tsk oregano
    1 köttbuljongtärning
    2,5 dl vatten
    salt och peppar

Hacka morot, lök och selleri fint. Bacon i små bitar. Fräs allt med köttfärs.
    Tillsätt resten, puttra ihop ett tag.

Varva lasagneplattor, köttröra och sås i en hög form. Avsluta med rikligt med sås.
    Grädda i 200* ca 30-45 minuter.

• Diablo

Fiskbullar med kokt pasta.
    Fattiga riddare.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Trötter

Min 17 månaders son äääälskar spenatlasagne.

Koka upp två påsar hackad spenat, salt o peppar
    häll i ett paket passerade tomater.
    Ta en form, varva färska lasagneplattor (går åt 1,5 paket)
    smula ev i ett paket fetaost med spenatsåsen.
    Avsluta ed ett lager lasagneplattor, och häll ett paket Kelda färdig ostsås ovanpå
    In i 200 gr ca 20 minuter

Färsk lasagne och färdig sås gör detta till en enkel o snabb rätt. Gott även dagen efter.
    Min son käkar vuxenportioner av detta :)

• Trötter
    Trötter skrev 2011-02-04 19:50:08 följande:
    Min 17 månaders son äääälskar spenatlasagne.

Koka upp två påsar hackad spenat, salt o peppar
    häll i ett paket passerade tomater.
    Ta en form, varva färska lasagneplattor (går åt 1,5 paket)
    smula ev i ett paket fetaost med spenatsåsen.
    Avsluta ed ett lager lasagneplattor, och häll ett paket Kelda färdig ostsås ovanpå
    In i 200 gr ca 20 minuter

Färsk lasagne och färdig sås gör detta till en enkel o snabb rätt. Gott även dagen efter.
    Min son käkar vuxenportioner av detta :)
    Och då nämnde jag inte ens att det är suuuper nyttigt :)
  • elink

har en pojke på 3,5 och en flicka på 10 månader. allt detta går hem hos dem:

korvstroganoff med ris (kryddar stroganoffen med oregano, och bitar av gröna äpplen)

kasslergryta med ris (strimlad kassler:fräs ganska hårt, lök och krossad, avrunnen burkannanas, fräs, i med cr.fraiche, soya, chilisås, sv-peppar och oregano)

idag hemmagjorda hamburgare( nötfärs, salt å peppar) med köpehamburgerbröd och potatisklyftor i ugnen istället för pommes.

igår: potatisgratäng som jag blandade lite riven ost och vitlök i, hade även i en riven morot. när den är nästan klar skivar man en falukorv och lägger ovanpå gratängen som får gå tio minuter till i ugnen. det gick hem.

pasta med tonfisksås (tonfisk på burk i vatten, cr-fraiche, mycket dill och mycket citronpeppar) SNABBT

tortellini (knorrs sån däringa dinnerkit) SNABBT

stekt laxfilé med klyft potatis i ugnen och sås (gräddfil, dill, rödlök, röd stenbitsrom och lite citron) EN STOR HIT

ugnsstekt falukorv (med lök och äpplen) med riktigt potatismos, gröna ärter

grillad kycklingfilé (soya och grillkrydda på), tagliatelle, gröna ärter, fihackad rödlök, sås på valfri mögelost och creme fraiche

vill du ha mer?

• Trötter

Vi är vegosar och satsar alltså på grönt.
    Eftersom de flesta andra recept handlar om korv o kött o fisk, så kommer här en till god och nyttig grön rätt:

Vegopizza!
    Gör egen deg, då kan man smuggla in grahamsmjöl och lite vetekli så att också degen blir nyttig.
    (halvt paket jäst, jummet vatten och olivolja, rör i mjöl till degen verkar OK, jäs 40 min)

Sås:
    finhacka en lök o en vitlöksklyfta, fräs.
    blanda i passerade tomater o lite tomatpuré.
    riv i en stor eller två små morötter (finrivet)
    (jag har ibland i även riven persiljerot o palsternacka)
    fyll upp med buljong så att alla grönsaker täcks o lite till.
    Häll i nån dl röda linser
    låt såsen koka ihop i 10-15 min. späd på med mer buljong om det börjar fastna i botten

Ja sedan är det ju bata o kavla ut degen, på med såsen, lägg på lite andra gröna grejjer och oliver, mozzarella o annat gott. Riven ost, in o grädda.
    Supersmarrig helgmiddag, och resterna blir perfekta att göra små slisar av till mellis och liknande.

Även detta mycket nyttigt trots rubriken :)

• godisslukaren20

Har inga barn men sedan jag var barn har jag alltid älskat att ta asiatisk mat på restauranger framförallt på kinesisk restaurang. Nu har jag hittat ett recept på den klassiska biffgrytan som brukar vara vanligast på flesta kinesiska restauranger och jag trodde det skulle vara svårt men det var rätt enkelt att göra och den är väldigt god så om dina barn älskar att äta asiatisk mat på restauranger så kommer de garanterat att gilla denna grytan.

Här är recepten på biffgrytan:

www.kokaihop.se/recept/biff-med-bambuskott

Smaklig måltid.

• mor3

snabbmakaroner och falukorv
    köttfärsås med spagetti
    korv med bröd
    ärtsoppa
    pannkakor
    stekt fläskfile utan nått till.

Svar på tråden Vilket är dina barns favoritmat? Ge mig receptet!