De går inte ut med barnen på förskolan! *irriterad*
Känner igen mig i det du skriver TS.
Jag har mina barn på samma dagis men 2 olika avdelningar som ligger i olika hus.
På min tös dagis (hon är 2½ år) så är dom ute nästan varje dag. Är det pissväder så stannar dom inne men småregnar det eller snöar lätt/blåser lätt så är dom ute en stund ändå. Dom går på utflykter och hittar på massor av saker med barnen. Ett kanondagis med kanonpersonal!
På min sons dagis (han är 4 år och autistisk med egen resurs) så är dom nästan aldrig ute. "det är dåligt väder", "fattas personal" m.m. och så de vanliga ursäkterna med att dom inte orkar med min son ute trots att han har en egen resurs, som VALDE att springa efter ett autisktiskt barn då h*n tog jobbet!
Jag orkar inte tjafsa med dom men har bett habiliteringen (sonens läkarteam, specifikt specialpedagogen) prata med dom om varför det är viktigt att han får komma ut.
Ibland så låter dom min son stanna inne när alla andra är ute bara för att dom inte orkar med honom...Å han blir jätteledsen över.
Nu har jag valt att inte ta diskussionen i vinter men nu när det börjar bli vår så ska jag säga till dom att han ska få gå ut med samma förutsättningar som övriga barnen. Han har ju en egen personal som ser efter honom! Han fick även stanna inne i somras då övriga barn fick gå ut...
Kommer dom med massa dåliga ursäkter så funderar vi på att byta dagis för hans del. bara för att han är funktionshindrad så ska han inte behöva sitta inne för att dom inte klarar av honom. Skaffa kompetent personal då.
Så jag tycker att du TS ska säga till personalen att det finns inte dåliga väder, bara dåliga kläder!
Prata med övriga föräldrar och va på dom på mötet.