De går inte ut med barnen på förskolan! *irriterad*
Hej.
Ur en förskollärare perspektiv vill jag bara lufta lite här.
Självklart ska barnen vara ute mer än en dag i veckan, givetvis beroende på väder och så vidare. Men vid hyfsat bra väder tycker jag absolut att barnen i den åldern kan vara ute minst en gång om dagen, om än en kortare stund vid sämre väder. Helst vid den åldern då de i princip kan klä på och av sig själva. På vår förskola försöker vi vara ute minst en gång per dag men gärna två. En gång på förmiddagen och en gång runt 15-16 fram tills barnen går hem. Även om jag jobbar på en avdelning med 1-2 åringar där det gäller att klä på och av alla själv. Men självklart är det skönt att vara inne ibland, det sticker jag inte under stol med, där vi väljer att vara inne och pyssla istället för proceduren att gå ut. Men det är så pass sällan så det gills inte. =P
Jag tycker det är bäst att vara ärlig med personalen på förskolan. Ifrågasätt på en gång. Säg vad du tycker. Men på ett "fint" sätt kanske så du inte låter sur... =P Om du fattar. Vänte inte för länge heller med att ta upp det. Fråga gärna i hallen och be dem ta upp det på föräldramötet själva och förklara för alla föräldrar varför de varit inne så mkt. De kanske har någon bra förklaring, jag vet inte.
Men ärlighet och att ta upp det på ett sätt som att du låter frågande och inte dömande tror jag är den bästa vägen. I alla fall om jag går till hur jag själv skulle reagera. Jag är ju på mitt jobb för att se till att barnen mår bra, och de mår riktigt bra av att få komma ut ibland. Jag är ju på mitt jobb för era barn, därför tycker jag att ni har all rätt att påverka och tycka till. Om läget är att några pedagoger inte vill gå ut, kanske en av dem kan göra det med några av barnen där bl.a. ditt barn är med ute. Men det är inte alltid man orkar gå ut på eftermiddag vid hämtning, men de måste ju vara ute på förmiddagen! Det låter faktiskt konstigt att de inte varit ute alls under flera dagar om än korta stunder.