Inlägg från: Havanna82 |Visa alla inlägg
  • Havanna82

Finns det nån katt för allergiker?

Majsan70 skrev 2011-01-31 20:54:58 följande:
    Alltså det finns INGA allergifria katter. Man kan personligen tåla en men inte en annan. Man kan ha en katt o skaffar man en till kan man bli allergisk mot den. Katter har olika typer av allergener. Päls, hud, saliv och urin och mycket beror på vad man är allergisk emot.

Jag föder själv upp katter och skulle aldrig någonsin sälja katt till någon med allergibakgrund eftersom det ligger som en tickande bomb som kan explodera när som helst. När det väl gör det så vad gör man åt katten då? Ja de flesta får ju byta hem i bästa fall...många blir avlivade. Så mitt råd till de som ringer hit o ställer samma fråga blir att de får nog tänka om o köpa ett mjukisdjur istället. För jag anser att skaffar man ett djur så skall det inte vara ett lotteri om den skall få vara kvar eller inte.
    Skriver under till 100%
    Men! jag har faktiskt en bakgrund som astmatiker och allergiker, samt att min sambo är astmatiker. Vi har rexar och det fungerar bra så länge vi inte använder sand och städar. Jag skulle aldrig sälja till en familj med allergiska barn, men skulle kunna tänka mig att sälja till en person eller sambopar som tänkt igenom sitt beslut riktigt ordentligt och provsniffat/testat flertalet gånger och är väl medvetna vad dom ger sig in på.
  • Havanna82

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan rekommendera katter som Ragdoll och Main Coon till en allergiker? :S Är det rena reklamsyften eller? Visst finns det någon enstaka människa som säger sig vara allergisk och säger sig tåla tex Ragdoll, men inte kan det vara många. Det är mer ett undantag än en regel. Samma sak gäller rexarna. Jag som uppfödare blir galen när dom marknadsförs som allergikatter, för det är dom inte!

• Havanna82

Varför skulle inte Devon vara lika "allergivänlig" som cornish? Samtliga rexraser brukar ju kategoriseras som allergivänliga, även La Perm tex som är långhårig.

Men jag håller med, det är garanterat fler som tål Sphynx än Ragdoll eftersom det i många fall är pälsen man reagerar på. Men jag tycker det blir lite snevridet i dessa diskussioner när  någon säger att "jag kände en person som inte katter men tålde Maine Coon". Och därmed får TS upp något hopp att Maine Coon ska vara bra för allergin. Så fungerar det ju inte riktigt.
    Men jag blir fortfarande lite irriterad när rexraserna marknadsförs som allergikatter.

Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?