Finns det nån katt för allergiker?
Är du allergisk mot katt.
Har du katt?
Hur?
Vissa säger ju att det finns raser man kan tåla om man är allergisk.
Nån som vet?
Är du allergisk mot katt.
Har du katt?
Hur?
Vissa säger ju att det finns raser man kan tåla om man är allergisk.
Nån som vet?
Bevakar tråden *vill åsså veta*
Min sambos syster är allergisk mot katt men har perser och det fungerar. Dock skulle jag nog inte vilja ha perser ändå, de blir lätt sjuka och har problem med sina korta pyttenäsor.
Har hört att sibirisk katt ska vara allergivänliga oxå men tror inte att en som är superallergisk kan ha någon katt? Är nog bara om man är överkänslig?
Men vad vet jag.
Det finns väl ingen som är 100% säker, men Devon Rex ska vara relativt "säker". Ganska trevliga katter dessutom. En del uppfödare lånar ut så man kan testa.
Jag är allergisk även mot perser, för det var det jag hade som 8åring när det bröt ut
Men man måste ju veta innan man köper - det är ju inte en tröja på öppet köp direkt...
Nakenkatt kan fungera om pälsen är boven i dramat. Men även där är det olika från person till person. Man kan ju vara allergisk mot olika saker från just katt. Det finns uppfödare som är villiga och låna ut katter vet jag så man får testa:) Har även hört talas om att Rex och Maine Coon har fungerat i vissa fall. Min kompis har Sibirisk katt och hon tål den trots att hon är allergisk. Men åt andra sidan tål hon inte andra katter i samma ras:( Men där fick hon även testa från uppfödare!
Alltså det finns INGA allergifria katter. Man kan personligen tåla en men inte en annan. Man kan ha en katt o skaffar man en till kan man bli allergisk mot den. Katter har olika typer av allergener. Päls, hud, saliv och urin och mycket beror på vad man är allergisk emot.
Jag föder själv upp katter och skulle aldrig någonsin sälja katt till någon med allergibakgrund eftersom det ligger som en tickande bomb som kan explodera när som helst. När det väl gör det så vad gör man åt katten då? Ja de flesta får ju byta hem i bästa fall...många blir avlivade. Så mitt råd till de som ringer hit o ställer samma fråga blir att de får nog tänka om o köpa ett mjukisdjur istället. För jag anser att skaffar man ett djur så skall det inte vara ett lotteri om den skall få vara kvar eller inte.
Både min mor och min sambo är JÄTTE allergiska mot katter. Men vi har en Cornish Rex, och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av dom känner någonting. Försök att ta kontakt med en uppfödare eller katthem, och hör om du kan få låna hem ett par dagar och känna efter.