• Smultron ett

Finns det nån katt för allergiker?

Är du allergisk mot katt.
    Har du katt?

Hur?

Vissa säger ju att det finns raser man kan tåla om man är allergisk.

Nån som vet?

Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?
  • peggyL
    Majsan70 skrev 2011-01-31 20:54:58 följande:
    Alltså det finns INGA allergifria katter. Man kan personligen tåla en men inte en annan. Man kan ha en katt o skaffar man en till kan man bli allergisk mot den. Katter har olika typer av allergener. Päls, hud, saliv och urin och mycket beror på vad man är allergisk emot.

Jag föder själv upp katter och skulle aldrig någonsin sälja katt till någon med allergibakgrund eftersom det ligger som en tickande bomb som kan explodera när som helst. När det väl gör det så vad gör man åt katten då? Ja de flesta får ju byta hem i bästa fall...många blir avlivade. Så mitt råd till de som ringer hit o ställer samma fråga blir att de får nog tänka om o köpa ett mjukisdjur istället. För jag anser att skaffar man ett djur så skall det inte vara ett lotteri om den skall få vara kvar eller inte.
    Jag håller med! Det finns INGA allergifria katter.
    Jag har Rex-katter som ska var så bra för allergiker, men jag kan tala om att det är de inte alls. Många av mina allergiska vänner blir jättedåliga av just dessa katter.

Man måste inse att allergi är individuellt. En ras som en person tål, kan nästa bli väldigt sjuk av.

Jag är allergisk själv, likaså mitt barn, men inte mot våra egna katter. Däremot mot i stort sett alla andra djur.
    Det blir ofta så när man utsätts för allergenet i hemmet, det kan man tolerera men reaktionerna mot andra djur blir desto värre pga att känsligheten förvärras när man utsätts 24/7 hemma. 
  • Majsan70
    Jesper f skrev 2011-01-31 22:12:23 följande:
    Både min mor och min sambo är JÄTTE allergiska mot katter. Men vi har en Cornish Rex, och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av dom känner någonting. Försök att ta kontakt med en uppfödare eller katthem, och hör om du kan få låna hem ett par dagar och känna efter.
    Fast helt ärligt så undrar jag vart du hittar dessa seriösa uppfödare som gärna skulle låna ut sina katter någhra dagar? Vilka katter? De vuxna individerna eller de små kattungarna? Jag som är uppfödare själv skulle aldrig i livet låna ut några katter.
  • sniwa

Den sibiriska katten verkar sakna de proteiner som de flesta är allergiska emot. Det är dock inte alla som klarar denna katt ändå, men jag tror det är 70% av allergikerna som tål den.

Min man är jätteallergisk så jag fick göra mig av med mina perser när vi träffades...
    Efter några år så fick jag hör talas om den sibiriska katten och fick kontakt med ett testhem. Vi fick komma och hälsa på där flera gånger och träffa de tre sibbar hon hade. Vi fick med oss katthår hem som maken skulle lukta på.
    Det visade sig att han inte reagerade alls, och ingen var gladare än jag!

Nu har vi två katter sedan ett år tillbaka och det funkar jättebra!

Läs mer på www.sibiriskkatt.nu så kan ni få reda på ett testhem som ligger nära er bostadsort!
  • sniwa

Oj, det blev en stor bild. Det är i allfall min hankatt när han var runt 8 veckor tror jag.

• Minne
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-31 19:31:49 följande:
    Min sambos syster är allergisk mot katt men har perser och det fungerar. Dock skulle jag nog inte vilja ha perser ändå, de blir lätt sjuka och har problem med sina korta pyttenäsor.

Har hört att sibirisk katt ska vara allergivänliga oxå men tror inte att en som är superallergisk kan ha någon katt? Är nog bara om man är överkänslig?
    Men vad vet jag.
    Usch vad lessen jag blir när jag hör sådant som du skriver..."de blir lätt sjuka".
    Jag håller med om nosproblemet, men observera att detta inte är hos alla individer..
    Jag har en tio-årig herre och en 9-årig dam, bägge kastrerade och de har aldrig varit sjuka!! De har dessutom inga problem med andningen..

När det kommer till allergi, jag är allergisk mot korthårskatter och allrahelst rexar! Jag har en uppfödarkompis som är allergisk mot allt, MEN inte perser !
    Så det är väldigt individuellt, men jag säger som någon annan har sagt, jag skulle aldrig sälja en katt till någon som har allergibakgrund...bara för att det funkar för mig så är det ju inte säkert det fungerar för ngn annan!
  • kantarellkisse

Jag är allergisk och har en cornish rex och en sphynx. Sphynxen har jag inte reagerat något nämnvärt på och han sover ändå tätttätt och vill gärna tvätta på mig... däremot reagerar en väninna rätt ordentligt så fort hon träffar honom.

Min cornish trodde jag var ett säkert kort när jag skaffade, då min nu avlidna katt var just en cornish och det alltid gått jättebra. Tji fick jag! Jag tjippade och snärvlade och kliade och höll på att returnera henne... när det släppte ungefär två veckor efter att hon kommit hit. Det verkar som att min allergi vänjer sig vid henne och sedan släpper. För faktiskt har det hänt igen. När jag haft semester och de varit med kattvakt blev jag plötsligt allergisk någon vecka igen innan kroppen verkade minnas att den stött på det här förut...

Så nå.. ingen allergifri ras - men det kan fungera. Jag är dock vuxen och kan utsätta mig för lite tjippande efter luft, det hade jag ju aldrig kunnat utsätta ett barn för

• JuliaåRonjasmammis
    sniwa skrev 2011-02-01 14:46:47 följande:

Den sibiriska katten verkar sakna de proteiner som de flesta är allergiska emot. Det är dock inte alla som klarar denna katt ändå, men jag tror det är 70% av allergikerna som tål den.

Min man är jätteallergisk så jag fick göra mig av med mina perser när vi träffades...
    Efter några år så fick jag hör talas om den sibiriska katten och fick kontakt med ett testhem. Vi fick komma och hälsa på där flera gånger och träffa de tre sibbar hon hade. Vi fick med oss katthår hem som maken skulle lukta på.
    Det visade sig att han inte reagerade alls, och ingen var gladare än jag!

Nu har vi två katter sedan ett år tillbaka och det funkar jättebra!

Läs mer på www.sibiriskkatt.nu så kan ni få reda på ett testhem som ligger nära er bostadsort!
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

Texten försvann visst...

Taskigt att lägga ut bilder på så söta katter, tycker jag.Reklam på hög nivå!Flört  *suktar

Det vi har fått tips om är Maine Coon och även Rag doll. Trots pälsen. Min mn är rätt allergisk och hade astma som liten. Träffar han och gullar med katter mår han rätt taskigt, men han ändå   koch boda med em ändå

Fast vissa katter funkar, även med lite snorande...det har vi lärt oss när vi sovit ihop med två katter av olika sorter

Nu ska jag gå och backa runt biílen, "någon" fuklnNE3 UNRTW§

Don't mess with my integrity!
  • sniwa
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-02 06:06:49 följande:
    Texten försvann visst...

Taskigt att lägga ut bilder på så söta katter, tycker jag.Reklam på hög nivå!Flört  *suktar

Det vi har fått tips om är Maine Coon och även Rag doll. Trots pälsen. Min mn är rätt allergisk och hade astma som liten. Träffar han och gullar med katter mår han rätt taskigt, men han ändå   koch boda med em ändå

Fast vissa katter funkar, även med lite snorande...det har vi lärt oss när vi sovit ihop med två katter av olika sorter

Nu ska jag gå och backa runt biílen, "någon" fuklnNE3 UNRTW§
    Det var inte meningen att bilden skulle bli så stor...
    Tänkte bara att det är många som inte vet hur den sibiriska katten ser ut, den är ganska lik både Maine Coon och Norsk skogskatt

Eftersom det endast är den sibiriska katten som saknar detta protein så borde den vara den mest allergivänliga. Därför finns det alltså testhem dit man kan åka och testa sin allergi. Tror inte det finns den möjligheten inom någon annan ras.
    Det ställs dessutom vissa krav på testhemmen, de får inte ha andra djur eller andra slags katter, då går det ju inte att testa sin allergi.
  • Havanna82

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan rekommendera katter som Ragdoll och Main Coon till en allergiker? :S Är det rena reklamsyften eller? Visst finns det någon enstaka människa som säger sig vara allergisk och säger sig tåla tex Ragdoll, men inte kan det vara många. Det är mer ett undantag än en regel. Samma sak gäller rexarna. Jag som uppfödare blir galen när dom marknadsförs som allergikatter, för det är dom inte!

Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?