Inlägg från: 7 små apor |Visa alla inlägg
  • 7 små apor

Finns det nån katt för allergiker?

kantarellkisse skrev 2011-02-02 19:11:00 följande:
    Hursomhelst är det ju viktigt att komma ihåg att det inte finns några helt allergivänliga katter, det har du rätt i. Man måste pröva sig fram, och göra det grundligt. Och ändå kan man åka på däng - som mitt exempel visade. Fast jag levt med en cornish rex i många år och inte reagerat alls blev jag dålig när min nuvarande cornish flyttade hit. Makalöst nog är hon den enda cornish, bortsett från honor med ungar, som jag verkligen tål dåligt. Men som sagt, efter ett par veckors invänjning verkar min kropp glömma att hon är någon form av hot.
    Det du beskriver är ett typexempel på att det inte finns några allergivänliga raser utan det är något människor tror eftersom det gått bra med rasen innan. *suck*

Det hela handlar om individer, kattindivid och människoindivid. Efter x-antal år vänjer sig kroppen vid kattindividen och man reagerar mindre eller inte alls. En naturlig allergivaccination.
    När det tillkommer en ny kattindivid får immunsystemet börja om från början igen...
    Ett plus är att ju fler gånger man utsätter sig för denna process desto snabbare går det under förutsättning att reaktionen inte blir precis det motsatta - att man blir mycket mer allergisk. 
  • 7 små apor
    Havanna82 skrev 2011-02-03 09:08:49 följande:
    Varför skulle inte Devon vara lika "allergivänlig" som cornish? Samtliga rexraser brukar ju kategoriseras som allergivänliga, även La Perm tex som är långhårig.

Men jag håller med, det är garanterat fler som tål Sphynx än Ragdoll eftersom det i många fall är pälsen man reagerar på. Men jag tycker det blir lite snevridet i dessa diskussioner när  någon säger att "jag kände en person som inte katter men tålde Maine Coon". Och därmed får TS upp något hopp att Maine Coon ska vara bra för allergin. Så fungerar det ju inte riktigt.
    Men jag blir fortfarande lite irriterad när rexraserna marknadsförs som allergikatter.
    Det blir alltid snedvridet, ligger i sakens natur då det handlar om individer så generalisering är svårt så länge som det inte finns någon större vetenskaplig studie. Och hur prioriterat är det?

Det är inte pälsen i sig människor reagerar på utan "mjällen" .
    Skulle uttrycka det såhär: att om de reagerar på pälsen borde de även reagera på sitt eget hår...  
Svar på tråden Finns det nån katt för allergiker?