• Danitra

Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?

Alternativen är rätt begränsade så utveckla gärna mer i tråden!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?
  • 0o0o0

Oavsett diagnos transsexualism eller inte, alla som känner sig födda i fel kropp får inte automatiskt diagnosen transsexualism, så hade jag förstått den skit han var tvungen att gå igenom eftersom jag befinner mig där själv just nu.

• 0o0o0
    0o0o0 skrev 2011-01-31 09:24:35 följande:
    Oavsett diagnos transsexualism eller inte, alla som känner sig födda i fel kropp får inte automatiskt diagnosen transsexualism, så hade jag förstått den skit han var tvungen att gå igenom eftersom jag befinner mig där själv just nu.
    Jag hade gjort allt vad jag kunde för att stötta honom och få honom att känna självrespekt och trygghet.
  • MalinEddie

Jag skulle stötta mitt barn hela vägen. Jag skulle däremot bli ledsen först eftersom det finns så mycket idioter i samhället som troligtvis skulle göra det svårt för mitt barn i framtiden.

• MalinEddie
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:14:57 följande:
    Hon har pojkkromosomer så vi vet att hon faktiskt är en kille egentligen men nu när man lever i fantastiska landet sverige så får hon inte bli den pojke som hon känner att hon är fult ut utan måste leva som tjej på pappret ända tills hon blir 18.
    Vad hemskt! Tror de att hon ska ändra sig inom den tiden eller vad handlar det om? Jag förstår inte alls varför man ska dra ut på lidandet. Vilken tur att hon har så förstående och stöttande föräldrar.
  • 0o0o0
    Danitra skrev 2011-01-31 00:32:37 följande:
    Jag är så upprörd över detta att jag nästan försöker dra igång en allmän organisation för transpersoners rätt i samhället.
    Jag hoppas att det blir av ...
  • gemigsinnesro
    Danitra skrev 2011-01-31 00:13:01 följande:
    Vet ni att alla som vill genomgå ett könsbyte idag måste ta bort ALLA möjligheter till fortplantning. Man får inte ens spara sina könsceller inför framtiden.

Dessutom tvingas dom att leva ett år som det kön dom vill tillhöra men utan hjälp att förändra sitt utseende (du kan alltså tvingas leva som man trots att du går runt med en DD-kupa! 
    Ja tyvärr är jag och min (tidigare son) numera dotter väldigt medvetna om det. Hon har levt längre än ett år som kvinna men är inte 18 år förrän om 4 månader då kan allt dra igång med behandlingar och sånt ÄNTLIGEN. Som hon väntat på det. Hon är lovad operation men just den där biten om att aldrig kunna bli förälder är jobbig och den diskuterar vi ofta här hemma. Tyvärr finns ju i nuläget ingen bra lösning.

Som svar på din fråga så är det definitivt alternativ 1. Vi fick ingen hjälp övht från BUP eller liknande instanser utan kontakten med ett TS-team fick jag själv leta upp och dra igång för att mitt barn förhoppningsvis ska kunna må bättre i framtiden och leva i det kön som hon verkligen är. 
  • Ejnie

Självklar skulle jag stötta honom och skulle dessutom vara glad att ha bekanta som är transpersoner och som (apropå Dantiras diskussion om aktivism) är mycket aktiva för att bl.a. driva igenom att man inte ska behöva sterilisera sig för att byta kön. Eller rätten att ha ett namn som normalt tillhör det andra könet (vilket förenklar när man ska leva som det "nya" könet fram till det juridiska könsbytet.

Och att byta kön inte nödvändigtvis innefattar att operera sig helt (dvs alla könsdelar) utan att det huvudsakligen handlar om yttre perception, att uppfattas som "rätt" kön.

Jag skulle dock inte bli glad eftersom jag också inser att det är en svår process fysiskt och känslomässigt att komma på att man är i fel kropp och dels för att alla människor inte är snälla.

och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Rundabullar

Ni som är transsexuella eller förälder till transsexuell, var det så att ni "plötsligt fick veta", eller har ni på nåt vis alltid vetat? Jag tänker mig att jag nog skulle veta om mitt barn var homosexuell eller transsexuell, men det kanske inte alls är självklart att föräldrarna märkt nåt..man känner ju sitt barn som det är, inte som en sexualitet, liksom..öh? Svårt att förklara, men jag har verkligen inte funderat mycket över de här frågorna får jag erkänna.Skäms

Jag hoppas och tror att jag skulle stötta mitt barn, men ärligt talat vet jag ingenting om transsexuella. Jag har nog inte ens någon riktigt bra definition på transsexuella och har aldrig kommit i kontakt med någon transsexuell vad jag vet. Skäms 

• Danitra
    Ejnie skrev 2011-01-31 14:47:36 följande:
    Självklar skulle jag stötta honom och skulle dessutom vara glad att ha bekanta som är transpersoner och som (apropå Dantiras diskussion om aktivism) är mycket aktiva för att bl.a. driva igenom att man inte ska behöva sterilisera sig för att byta kön. Eller rätten att ha ett namn som normalt tillhör det andra könet (vilket förenklar när man ska leva som det "nya" könet fram till det juridiska könsbytet.

Och att byta kön inte nödvändigtvis innefattar att operera sig helt (dvs alla könsdelar) utan att det huvudsakligen handlar om yttre perception, att uppfattas som "rätt" kön.

Jag skulle dock inte bli glad eftersom jag också inser att det är en svår process fysiskt och känslomässigt att komma på att man är i fel kropp och dels för att alla människor inte är snälla.
    Det finns fler olika organisationer men tyvärr ingen helt fristående och oberoende vad jag förstått. Det finns så mycket att arbeta med när de gäller lagar, vård och rättigheter!
  • vampyria2
    Rundabullar skrev 2011-01-31 15:24:04 följande:
    Ni som är transsexuella eller förälder till transsexuell, var det så att ni "plötsligt fick veta", eller har ni på nåt vis alltid vetat? Jag tänker mig att jag nog skulle veta om mitt barn var homosexuell eller transsexuell, men det kanske inte alls är självklart att föräldrarna märkt nåt..man känner ju sitt barn som det är, inte som en sexualitet, liksom..öh? Svårt att förklara, men jag har verkligen inte funderat mycket över de här frågorna får jag erkänna.Skäms

Jag hoppas och tror att jag skulle stötta mitt barn, men ärligt talat vet jag ingenting om transsexuella. Jag har nog inte ens någon riktigt bra definition på transsexuella och har aldrig kommit i kontakt med någon transsexuell vad jag vet. Skäms 
    Vi har alltid vetat då min dotter redan när hon började prata kallade sig själv för han, i början så skrattade vi åt det och tyckte att det var gulligt men när åren går och hon fortsätter så förstår man att det är nått djupare än bara nått hon har fått för sig. Sen så ser min dotter ut som en kille och beter sig som en liten grabb ( ja jag vet att här på FL så finns det inget som heter typiskt pojkigt men jag tror ni vet vad jag menar )
    För oss var det absolut ingen överraskning att det var som det var, det blev mer att nu finns det på papper också och det kan vara skönt när man vill få tyst på vissa personer Flört 
Svar på tråden Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?