Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?
Alternativen är rätt begränsade så utveckla gärna mer i tråden!
Alternativen är rätt begränsade så utveckla gärna mer i tråden!
Oavsett diagnos transsexualism eller inte, alla som känner sig födda i fel kropp får inte automatiskt diagnosen transsexualism, så hade jag förstått den skit han var tvungen att gå igenom eftersom jag befinner mig där själv just nu.
Jag skulle stötta mitt barn hela vägen. Jag skulle däremot bli ledsen först eftersom det finns så mycket idioter i samhället som troligtvis skulle göra det svårt för mitt barn i framtiden.
Självklar skulle jag stötta honom och skulle dessutom vara glad att ha bekanta som är transpersoner och som (apropå Dantiras diskussion om aktivism) är mycket aktiva för att bl.a. driva igenom att man inte ska behöva sterilisera sig för att byta kön. Eller rätten att ha ett namn som normalt tillhör det andra könet (vilket förenklar när man ska leva som det "nya" könet fram till det juridiska könsbytet.
Och att byta kön inte nödvändigtvis innefattar att operera sig helt (dvs alla könsdelar) utan att det huvudsakligen handlar om yttre perception, att uppfattas som "rätt" kön.
Jag skulle dock inte bli glad eftersom jag också inser att det är en svår process fysiskt och känslomässigt att komma på att man är i fel kropp och dels för att alla människor inte är snälla.
Ni som är transsexuella eller förälder till transsexuell, var det så att ni "plötsligt fick veta", eller har ni på nåt vis alltid vetat? Jag tänker mig att jag nog skulle veta om mitt barn var homosexuell eller transsexuell, men det kanske inte alls är självklart att föräldrarna märkt nåt..man känner ju sitt barn som det är, inte som en sexualitet, liksom..öh? Svårt att förklara, men jag har verkligen inte funderat mycket över de här frågorna får jag erkänna.
Jag hoppas och tror att jag skulle stötta mitt barn, men ärligt talat vet jag ingenting om transsexuella. Jag har nog inte ens någon riktigt bra definition på transsexuella och har aldrig kommit i kontakt med någon transsexuell vad jag vet.