• Ejnie

Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?

Självklar skulle jag stötta honom och skulle dessutom vara glad att ha bekanta som är transpersoner och som (apropå Dantiras diskussion om aktivism) är mycket aktiva för att bl.a. driva igenom att man inte ska behöva sterilisera sig för att byta kön. Eller rätten att ha ett namn som normalt tillhör det andra könet (vilket förenklar när man ska leva som det "nya" könet fram till det juridiska könsbytet.

Och att byta kön inte nödvändigtvis innefattar att operera sig helt (dvs alla könsdelar) utan att det huvudsakligen handlar om yttre perception, att uppfattas som "rätt" kön.

Jag skulle dock inte bli glad eftersom jag också inser att det är en svår process fysiskt och känslomässigt att komma på att man är i fel kropp och dels för att alla människor inte är snälla.

och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Ejnie
    HansBergqvist skrev 2011-02-02 13:18:18 följande:
    jag är extremt religiös och jag skulle aldrig tillåta mitt barn klä sig i det motsatta könets kläder. Jag uppfostrades med att ha på mig skjorta och shorts som inte fick gå nedanför knäskålarna, och det är en uppfostran som jag är väldigt stolt för.
    Så tråkigt för dig, hoppas att den här tråden kan hjälpa dig att släppa lite på dina värderingar då, t.ex. att alla människor inte är antingen flicka eller pojke utan att man kan, även biologiskt, vara lite av varje...

Och jag hoppas dina barn slipper hamna i situationen eftersom det är slitsamt nog att klara omgivningen med sin familjs stöd...
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
Svar på tråden Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?