Inlägg från: Danitra |Visa alla inlägg
  • Danitra

Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?

Alternativen är rätt begränsade så utveckla gärna mer i tråden!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?
  • Danitra
    lövet2 skrev 2011-01-31 00:00:27 följande:
    Ingen aning. Rimligtvis har jag varit med "hela vägen" så att säga, så det borde inte komma som en chock. Och det är ju inte så farligt i jämförelse med om barnet i fråga skulle falla för någon religiös sekt eller någon skum politisk åskådning.
    Nej, det är ju väldigt olika saker! (Även om vissa andra ibland blandar ihop det!)
  • Danitra

Vet ni att alla som vill genomgå ett könsbyte idag måste ta bort ALLA möjligheter till fortplantning. Man får inte ens spara sina könsceller inför framtiden.

Dessutom tvingas dom att leva ett år som det kön dom vill tillhöra men utan hjälp att förändra sitt utseende (du kan alltså tvingas leva som man trots att du går runt med en DD-kupa! 

• Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:14:57 följande:
    vet exakt hur jag skulle reagera då jag har en dotter som är det, jag stöttar henne hela vägen och hjälper henne att må så bra som hon bara kan.
    Hon har pojkkromosomer så vi vet att hon faktiskt är en kille egentligen men nu när man lever i fantastiska landet sverige så får hon inte bli den pojke som hon känner att hon är fult ut utan måste leva som tjej på pappret ända tills hon blir 18.
    Hon har känt det ända sedan hon var riktigt liten när hon började prata så kallade hon sig själv för han, hon har alltid velat ha pojkkläder och leker endast med typiska pojksaker. Vi har alltid känt att det är något mer än bara något hon har fått för sig så vi har låtit henne gå i sina kläder som hon vill och låtit henne vara den hon är....konstigt nog så accepterar nästan alltid barn henne medans vuxna har ofta reagerat negativt och tyckt att vi är knäppa som låter henne bestämma själv. Kan säga att när vi fick reda på att hon har pojkkromosomer så var vi jäkligt glada över att ha agerat så som vi har.  
    Så skönt att höra att ni agerat så som ni gjorde!

Jag hoppas att ni får all hjälp och allt stöd ni har möjlighet att få.  
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:17:41 följande:
    Det gör mig så jäkla förbannad att veta att om min dotter får mens (hon har 50% chans till att få det) så kommer hon ändå inte få chansen att få bli mamma om hon vill byta kön innan det...fy fan för den lagen Skrikandes
    Det är helt SJUKT!

Det finns inga medicinska skäl för det, det handlar bara om gammal moral som inte hör hemma i vårt moderna samhälle!

Uppmuntra henne att avvakta med en operation så länge hon orkar så att hon (om hon får mens) inte sumpar chansen till att få egna barn innan lagen ändras! 
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:21:06 följande:
    Ja vi får massor av stöd som tur är, hon har gått på karolinska sjukhuset på en könsutredning och där har vi fått massor av stöd och hjälp. Sen går hon i en skola där fröknarna verkligen gör allt för att hon ska må bra och de tar tag i saker om det dyker upp situationer som inte är så bra. Som sagt så är det oftast de vuxna som reagerar negativt, barn tycker oftast inte att det är något konstigt alls, de kan fråga och då svara vi bara att hon är en tjej men gillar killkläder sen är det inget mer med det
    Skönt att höra!
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:30:24 följande:
    Ja det kommer jag att göra helt klart även om jag hoppas att lagen ändras innan dess...tycker så otroligt synd om alla människor som aldrig får den chansen enbart för som du skriver gammal moral som inte hör hemma här nu Obestämd
    Jag är så upprörd över detta att jag nästan försöker dra igång en allmän organisation för transpersoners rätt i samhället. Om den kommer igång, ska jag meddela dig då?
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 00:34:21 följande:
    Ja tack gärna och säg till om jag kan göra något, har funderat på det själv men aldrig kommit till skott Drömmer
    Låter perfa! 
    Återkommer när jag vet mer - det är MÅSTE vi ändra på!

• Danitra
    Ejnie skrev 2011-01-31 14:47:36 följande:
    Självklar skulle jag stötta honom och skulle dessutom vara glad att ha bekanta som är transpersoner och som (apropå Dantiras diskussion om aktivism) är mycket aktiva för att bl.a. driva igenom att man inte ska behöva sterilisera sig för att byta kön. Eller rätten att ha ett namn som normalt tillhör det andra könet (vilket förenklar när man ska leva som det "nya" könet fram till det juridiska könsbytet.

Och att byta kön inte nödvändigtvis innefattar att operera sig helt (dvs alla könsdelar) utan att det huvudsakligen handlar om yttre perception, att uppfattas som "rätt" kön.

Jag skulle dock inte bli glad eftersom jag också inser att det är en svår process fysiskt och känslomässigt att komma på att man är i fel kropp och dels för att alla människor inte är snälla.
    Det finns fler olika organisationer men tyvärr ingen helt fristående och oberoende vad jag förstått. Det finns så mycket att arbeta med när de gäller lagar, vård och rättigheter!
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 20:16:29 följande:
    Hon är bara 8 år än så länge och fram tills de är 10 år så är det 50% chans att de väljer/blir sitt "normala" kön nu har ju som sagt min dotter pojkkromosomer som gör att chansen att hon kommer att bli som en flicka är extremt liten. Jag kan förstå att de inte opererar tidigare än runt 18 år men jag har svårt att förstå varför hon ska behöva leva som en tjej ända tills det.
    Tex så i somras så badade de på hennes skola ute på gården, alla killar hade badbyxor på sig men min dotter fick inte ha det efter som hon var en tjej. Jag förklarade att hon egentligen är en liten kille, vilket de faktiskt vet om, men reglerna för skolorna i Södertälje är att alla som har flickpersonnummer måste ha en överdel när de badar.
    Min dotter kände sig obekväm och utskrattad  av de andra, även fast att hon bara hade en tröja på sig. Hon var ledsen och kände sig mer annorlunda mot de andra, det tycker jag är så jäkla onödigt, de menade på att alla flickor måste ha det för att skylla ev bröst...min dotter kommer troligtvis aldrig att få bröst så det känns som ett jäkla hån att hon ska behöva skylla nått som jag skulle ge vad som helst för att hon skulla få men som hon troligtvis inte kommer att få (som sagts)
    Om jag ska vara ärlig så låter det där som en regel som skolan själv hittade på!

Idioter! 
  • Danitra
    vampyria2 skrev 2011-01-31 20:35:59 följande:
    Nej det sjuka är att jag ringde runt en massa tillslut så var det en av komunensjurister som ringde upp mig och förklarade hur det låg till Obestämd  Jag har tidigare bråkat med södertäljesimsällskap och badhuset sydpoolen om samma dumma regel, då van jag (dottern) men den här gången orkade jag bara inte dra igång allt igen, känns som om man hela tiden får hålla på att bråka med idioter om duma ider/regler de har på olika ställen Skrikandes
    Det är sånt här jag skulle vilja att en aktiv organisation skulle kunna arbeta med! istället för att varje stackars förälder ska behöva ta fighter så skulle någon som har tid, kunskap och envishet kunna stötta eller ta samtalen!
Svar på tråden Hur skulle du reagera om ditt barn var transsexuell?