Inlägg från: Frk Svår |Visa alla inlägg
  • Frk Svår

Namn på juristfirma.

Jag är i tankarna att starta eget tillsammans med en kollega där jag arbetar. Vi jobbar på en advokatbyrå som jurister, ingen av oss är advokat. Båda heter ett -son-namn, dessutom likadant. Jag har börjat fundera lite på namn på firman, än så länge är vi knappt i startgroparna men någonstans måste man ju börja Jag skulle vilja höra lite om era tankar på namn. Det är ju en konservativ branch och många advokatbyråer heter något med grundarnas namn. Sambon var inne på något mer innovativt, nämligen ett latinskt ord för något som har med juridk att göra. Vilket ord vet vi dock inte än. Jag förstår hur han tänker men samtidigt vill jag ha ett stabilt namn som får folk att tänka att det är en pålitlig firma de har att göra med. Eftersom inget av oss är advokat än så fungerar ju inget namn som anspelar på att vi är advokater. Det ska även klinga bra, vara lätt att säga, uttala och stava och dessutom ha ett domännamn med ändelsen .se ledigt. Jag hoppas att ingen springer och reggar förslagen här nu bara

• Svar på tråden Namn på juristfirma.
  • Frk Svår

Jag kan stava till ordet bransch men mitt tangentbord höll inte med om att "s"  ska skrivas trots att tangenten trycks ned!

• Frk Svår
    Amazina skrev 2011-01-29 17:32:01 följande:
    Ah, Justitia heter hon... Det var kanske för vanligt??
    Det var min första tanke när sambon började prata latinska ord men justitia.se är phett upptaget!
  • Frk Svår
    vivianne skrev 2011-01-29 17:34:46 följande:

Vilken inriktning har ni?

Det kan ju vara relevant kanske Det kommer mest att bli familjerätt, straffrätt i den mån man kan som enbart jurist, fastighetsjuridik, något migrationsärende (fast de vill ju mest ge uppdrag till advokater) osv. Ingen av oss är väl jätteintresserad av affärsjuridik så det kommer väl inte att bli huvudsysslan kan jag tänka mig.
  • Frk Svår
    Amazina skrev 2011-01-29 17:39:07 följande:
    Oj, du får copy-pastea...
    Danke!
  • Frk Svår

Är btw inte enbart intresserad av namnförslag utan även av era tankar kring detta och hur ni skulle resonera kring olika val av namn... Vad är seröst, vad känns mindre seriöst, vad ska vi direkt undvika osv.

• Frk Svår
    Tecken skrev 2011-01-29 18:49:05 följande:
    Det första som ploppade upp i min hjärna: Ipso Jura. Fast det kanske är lite tråkigt?
    Du menar ipso jure? Inte ett helt dumt förslag faktiskt. Tråkigt är inte alltid negativt, inte i denna branschen iaf
    Amazina skrev 2011-01-29 18:39:45 följande:
    Det måste gå att uttala!! Gå att skriva ur minnet (ingen konstig stavning). Skulle t ex aldrig anlita företaget Deloitte et Touche just pga att jag inte har en aning om hur det stavas och uttalas. SNYGG logga. SNYGG och SERIÖS hemsida med vettiga bilder på er som huvudpersoner där ni ser utbildade, välvårdade, förroendeingivande och snyggt klädda ut.
    Absolut! Allt det där är för mig helt självklart
    Thursday skrev 2011-01-29 18:49:40 följande:
    Varför inte bli advokat först?
    Varför vänta tre år när vi kan göra det nu?
  • Frk Svår
    vivianne skrev 2011-01-29 18:59:09 följande:
    Du har ju rätt i att många byråer heter efter delägarnas efternamn (så har ni snygga efternam är det ju givet ) eller t.ex. ortsnamnet. Med er inriktning kommer ni väl i stor utsträckning att rikta er mot privatpersoner och domstolarna så ni kanske kan "leka" lite med namnet. Dock får det ju inte vara för komplicerad latin för det förstår inte allmänheten. Är säkert bra att fundera över vilken målgrupp ni främst riktar er mot och få ett namn som passar dem.

Har idétorka och avundas er inte. Kanske ni kan göra lite sökningar på måfå på advokatsamfundets hemsida för inspiration.
    Exakt mina funderingar! Nu har vi ju helt vanliga -son-namn (som det står i TS ) och inget häftigt typ Mannheimer Swartling Annars hade det ju varit käckt. Men "Svensson och Svensson" känns ju rätt trist och att dessutom skriva det som ett domännamn blir onödigt långt och jobbigt. Det måste ju funka ur alla aspekter. Just därför är jag liiite skeptisk till ett latinskt namn just för att alla måste ju förstå vad det betyder. Ipso Jure är ju rätt käckt men faller lite på att inte alla vet innebörden.

Hade man kunnat ha "&"-tecken i ett domännamn hade det varit enkelt att döpa firman till första bokstäverna i våra förnamn, tex A & B. Det hade funkat loggo-mäsigt, domänmäsigt och uttalsmässigt. Men vad jag förstår kan man inte det. Det skulle vara om man hade "www.ab.se" isf....
  • Frk Svår
    Thursday skrev 2011-01-29 20:11:54 följande:
    För att det blir lättare att få uppdrag som advokat, särskilt om ni vill arbeta med familjerätt, straffrätt och migrationsmål.
    Absolut, men när det gäller familjerätt samt uppdrag som målsägandebiträde är det ändå inte omöjligt att arbeta med det som jurist. Vi får gott om förordnanden just nu så jag tror inte att det kommer bl så jättestor skillnad i egen firma. Att vänta 3 år på firman vi är känns inte som ett alternativ tyvärr...
  • Frk Svår

Ponera att vi heter Anna och Jenny, vad tycker ni om A & J alternativt A & J Law? Domänadressen kommer i så fall att bli www.ajlaw.se

• Frk Svår
    Tecken skrev 2011-02-01 17:25:04 följande:
    Påminner lite om "I Love", det gillar jag inte. Varför law på engelska? A & J Lex?
    Nu heter vi ju inte Anna och Jenny så det kommer ju inte att bli ajlaw (såg förresten inte alls att det blev lite lustig kombination ). Men jag tror att vi har bestämt oss för "A & J Juridik" med domän ajjuridik (fortfarande, det kommer att bli en annan kombination än AJ).
Svar på tråden Namn på juristfirma.