• Frk Svår

Namn på juristfirma.

Jag är i tankarna att starta eget tillsammans med en kollega där jag arbetar. Vi jobbar på en advokatbyrå som jurister, ingen av oss är advokat. Båda heter ett -son-namn, dessutom likadant. Jag har börjat fundera lite på namn på firman, än så länge är vi knappt i startgroparna men någonstans måste man ju börja Jag skulle vilja höra lite om era tankar på namn. Det är ju en konservativ branch och många advokatbyråer heter något med grundarnas namn. Sambon var inne på något mer innovativt, nämligen ett latinskt ord för något som har med juridk att göra. Vilket ord vet vi dock inte än. Jag förstår hur han tänker men samtidigt vill jag ha ett stabilt namn som får folk att tänka att det är en pålitlig firma de har att göra med. Eftersom inget av oss är advokat än så fungerar ju inget namn som anspelar på att vi är advokater. Det ska även klinga bra, vara lätt att säga, uttala och stava och dessutom ha ett domännamn med ändelsen .se ledigt. Jag hoppas att ingen springer och reggar förslagen här nu bara

• Svar på tråden Namn på juristfirma.
  • Amazina

Vad heter den där gudinnan som står med balansvågen... Den figuren som ofta är symbol för rättvisa mm??

• Amazina

Ah, Justitia heter hon... Det var kanske för vanligt??

• Frk Svår

Jag kan stava till ordet bransch men mitt tangentbord höll inte med om att "s"  ska skrivas trots att tangenten trycks ned!

• Frk Svår
    Amazina skrev 2011-01-29 17:32:01 följande:
    Ah, Justitia heter hon... Det var kanske för vanligt??
    Det var min första tanke när sambon började prata latinska ord men justitia.se är phett upptaget!
  • Amazina
    Amazina skrev 2011-01-29 17:37:53 följande:
    Här är en lista över juridiska termer på latin.

sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Latinska_uttryck,_juridik
    Oj, du får copy-pastea...
  • Frk Svår
    vivianne skrev 2011-01-29 17:34:46 följande:

Vilken inriktning har ni?

Det kan ju vara relevant kanske Det kommer mest att bli familjerätt, straffrätt i den mån man kan som enbart jurist, fastighetsjuridik, något migrationsärende (fast de vill ju mest ge uppdrag till advokater) osv. Ingen av oss är väl jätteintresserad av affärsjuridik så det kommer väl inte att bli huvudsysslan kan jag tänka mig.
  • Frk Svår
    Amazina skrev 2011-01-29 17:39:07 följande:
    Oj, du får copy-pastea...
    Danke!
  • Frk Svår

Är btw inte enbart intresserad av namnförslag utan även av era tankar kring detta och hur ni skulle resonera kring olika val av namn... Vad är seröst, vad känns mindre seriöst, vad ska vi direkt undvika osv.

Svar på tråden Namn på juristfirma.