• karin101

Naken 8-åring, obekväm situation

Nu är det så att sonen (8år)  har börjat gå omkring naken i lägenheten, ligga i soffan naken, ligga i våran säng naken (med oss i den). Själv känner jag mig inte alltför bekväm i situationen. Han får jättegärna komma och lägga oss i våran säng och mysa, MEN med kalsonger på! Vet inte hur jag ska lägga fram det åt han så att han förstår?
    Har pratat med honom och sagt att jag inte vill att han är naken när jag är där och lagt till frågan "för du vill väl inte att jag går omkring naken när du är här?". Han instämde helt,.. Tycker att pojken börjar bli stor nog att förså att man inte kan göra vissa saker. Men han fortsätter att gå omkring naken iallafall.

Vill inte bli värsta gnäll-kärringen. Bajsa med öppen dörr hör också till listan. Försöker prata med honom men det blir ingen respons.

Vad ska jag göra?

Min pojkvän känns det ganska meningslöst att prata med eftersom han hela tiden tycker att jag gnäller på pojken. Han vill ju köra på fri uppfostran som ni ser... verkar gå jättebra.

Borde jag kanske stämma av med hans mamma om hur han gör där? Tror knappast han springer omkring naken bland sina småsyskon och sin styvpappa. Ännu mindre bajsar med öppen dörr.

• Svar på tråden Naken 8-åring, obekväm situation
  • Jordgubbssmak

Jag tycker med att hans känns lite stor för den här typen av saker.
    Vad tror du det är som gör att han beter sig så här?

• Arcoiris

Ja stäm av med hans "andra" familj vad de har för regler där. Kanske lättare att få bukt med det då om det är samma regler hos er båda?

• karin101

Jag har ingen aning om varför han beter sig som han gör?
    Men när det kommer till att lyssna till mig när jag ber om saker, som en simpel sak som att ta på sin kläder, då lyssnar han inte och oftast måste min pojkvän gå in för att han ska göra det. Att sätta sig ner han och jag verkar inte fungera. Men jag ger inte upp!

• karin101

Nu har jag hört med mamman. Det var som jag trodde, där klär man på sig, inte springer omkring naken.
    Men min pojkvän struntar helt i vad hans mamma har för regler där.

Har alltså inte min pojkväns stöd i det hela. Men jag har allvarligt ingen lust att se barnet naken! Han är ju så passa gammal att han egentligen borde förstå själv?

Jag respekterar honom fullt ut, men han respekterar inte mig på något som helst sätt. Jag försöker mötas på mitten, försöker prata, se saker från hans vinkel.

Behöver mer tips på vad man kan göra!?

Känns lite meningslöst att få mamman att prata med honom eftersom hon hon inte bestämmer vad han gör när han är här.

• Mirva
    karin101 skrev 2011-01-30 11:49:29 följande:
    Nu har jag hört med mamman. Det var som jag trodde, där klär man på sig, inte springer omkring naken.
    Men min pojkvän struntar helt i vad hans mamma har för regler där.

Har alltså inte min pojkväns stöd i det hela. Men jag har allvarligt ingen lust att se barnet naken! Han är ju så passa gammal att han egentligen borde förstå själv?

Jag respekterar honom fullt ut, men han respekterar inte mig på något som helst sätt. Jag försöker mötas på mitten, försöker prata, se saker från hans vinkel.

Behöver mer tips på vad man kan göra!?

Känns lite meningslöst att få mamman att prata med honom eftersom hon hon inte bestämmer vad han gör när han är här.
    Läs Jesper Juul, börja med Här är jag! Vem är du?
  • Mirva
    Mirva skrev 2011-01-30 17:19:46 följande:
    Läs Jesper Juul, börja med Här är jag! Vem är du?
    där står just om bonusar och bonusföräldrar, hur man kan få en bra relation.
  • karin101

Tack så mycket för tipset!
    Ska genast iväg till biblioteket och låna den. Har redan läst "Ditt kompetenta barn" och har fått mycket tips ifrån den.

• Charlottetott

Ohh de skulle kunna vara jag som skrivit detta. Har en bonus som fyller 9 i vår. Han springer också helst runt naken jämt. Vilken jag tycker känns olustigt. På sitt andra hem där han är varannan vecka är han ofta naken, man kan komma fit på eftermiddagen och han fortfarande springer runt naken.

Tycker också att han börjar bli för gamal. Hans pappa har inte sagt något om de men när jag har sagt ifrån så har han gått med på mina regler. Han har sitt rum på övervåningen så på morgonen får han inte komma ner för han tagit på sig kallsonger. De är de ända som funkar (han kommer alltid ner utan så då får vi skicka upp han igen)

Lika dant när jag har kompisar här springer han ut naken och jag har flera kompisar som sagt att dom känner sig obekväma. Förstår dom!

De där med att bajsa med öppen dörr, här har vi problemet att han itne vill torka sig själv (behöver fotfarande inte göra de i andra hemmet) men nu har vi sagt ifrån om de med. Kanske dags att lära sig?

• Tinnys

Vissa barn gillar att vara nakna, inget konstigt med det. Tycker inte de är ett problem, han kommer inte att springa omkring naken när han är 15, men nu är han fortfarande ett barn.

• Charlottetott

Ja de är väl naturligt, men jag vill inte ha en rumpa i ansiktet när jag sitter och leker med min son på golvet. Och sist han var här så satte han sig med sin rumpa rakt i ansitet på min sambo (han blev inte glad) sen springer har ju runt med stånd (naturligt jag vet) men mina kompisar har uttryckt sig att dom inte vet vad dom ska titta när han springer runt då, dvs känner sig obekväma. Och de gör jag med. Så jag tycker inte man behöver springa runt naken jämt i tid och otid i den åldern. De är ju inte direkt gulligt, han är ju inte ett LITET barn.

• heliora

Borde inte ett rakt och hederligt "Nu vill jag att du klär på dig" varje gång han är naken, tills han gör det självmant, funka?

• PCOskruttan
    heliora skrev 2011-02-08 01:13:29 följande:
    Borde inte ett rakt och hederligt "Nu vill jag att du klär på dig" varje gång han är naken, tills han gör det självmant, funka?
    Så skulle jag göra.
  • Charlottetott

Jodå, de e så vi gör, ber han ta på sig, men vi får säga till han varje gång, de går inte per automatik :)

• PCOskruttan

Då får ni väl höja insatsen, varjke gång han kommer ner för trappen utan en tråd på kroppen kostar det en del av datortiden/veckopengen etc.

• morochmer

Här hemma går vi nakna om/när vi vill och de flesta bajsar med öppen dörr eller flera inne på toa.
    Varför är det jobbigt för dig?

• morochmer
    PCOskruttan skrev 2011-02-10 10:25:55 följande:
    Då får ni väl höja insatsen, varjke gång han kommer ner för trappen utan en tråd på kroppen kostar det en del av datortiden/veckopengen etc.
    Logiken i det?
  • PCOskruttan
    morochmer skrev 2011-02-10 10:30:54 följande:
    Logiken i det?
    Så han lär sig att det inte är ett accepterat beteende. Att det innebär ett regelbrott och därför får konsekvenser.
  • PCOskruttan
    morochmer skrev 2011-02-10 10:29:23 följande:
    Här hemma går vi nakna om/när vi vill och de flesta bajsar med öppen dörr eller flera inne på toa.
    Varför är det jobbigt för dig?
    Att ni gör det och tycker det är okej är nog mer ovanligt än vanligt faktiskt, MEN det är er ensak om ni trivs med det. TS är ju inte bekväm med det och det räcker för att hon som vuxen i hemmet ska ha rätt att lägga veto mot det.
  • Utan Barn

Säger som någon annan; be honom bara snällt att ta på sig kläder el underkläder. Sambons son är omåttligt söt men jag skulle känna mig EXTREMT obekväm om han sprang omkring näck hemma, eller ännu värre, låg så i vår säng.

• Lillii

Min bonusdotter är 5, jag är inte bekväm med att hon springer runt naken här hemma, eftersom jag själv aldrig har gått runt utan kläder. Så i somras införde jag helt sonika att man sover med pyjams... så slapp vi problemet med att hon in naken i vårat sovrum på morgonen och ville mysa.

Min man var varken för eller emot för det störde inte honom.

I vår familj är det en sjävlklarhet att försöka göra nått åt ett problem
    och en sån enkel sak som att en 8 åring åtminstone ska ha kalsonger på sig borde inte vara ett problem överhuvudtaget i mitt tycke. Om du TS är obekväm med borde din pojkvän ha respekt nog för DIG att han ber sin son om att kalsonger på sig. Även om man är för fri uppfostran!!

Det tog ett tag innan bonusen självmant tog på sig pyjamasen, men nu är det inte ett problem.
    Och när hon frågat mig varför har jag bara svarat "för  att jag inte tycker att det är gulligt med en 5 åring utan kläder!"

Svar på tråden Naken 8-åring, obekväm situation