• Niiskuneiti

Värma bröstmjölk?

Hur gör ni det? Vi värmer i vattenbad, vet inte om det finns nåt annat sätt?

• Svar på tråden Värma bröstmjölk?
  • rocky road

Hmm, jag värmde i micron, kanske man inte bör göra egentligenSkäms. Några sekunder bara eftersom det inte var så stor mängd.

• Kazeer

Bröstmjölk värmde jag i vattenbad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • anju79

Enl bm på bb får bröstmjölken bara värmas i vattenbad.

• Niiskuneiti

Ok, då fortsätter vi som vi gjort då.

• Busbellan

Vattenbad eller särskilda flaskvärmare funkar också

Mamma till Nora, August och Ella
  • Niiskuneiti

Hm, just det, det finns ju såna där flaskvärmare. De vet jag att man kan använda till ersättning, men funkar de till bröstmjölk också? De fungerar väl på samma sätt som vattenbad va?

• Mia386

vi kokade upp vatten i vattenkokaren, sedan i en kopp och värme sedan mjölken i vattenbadet, gick jättsnabbt!

• Busbellan
    Niiskuneiti skrev 2011-01-29 12:34:49 följande:
    Hm, just det, det finns ju såna där flaskvärmare. De vet jag att man kan använda till ersättning, men funkar de till bröstmjölk också? De fungerar väl på samma sätt som vattenbad va?
    Det användes i alla fall när vi låg inlagda med dottern när hon var nyfödd så jag tycker det borde vara ok
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Niiskuneiti

Micron är absolut inte ok vad jag förstått. Tyvärr, det är ju mkt enkelt förstås. Nu har vi köpt en sån där barnmatsvärmare, får se hur den fungerar Glad

• Helene70
    Niiskuneiti skrev 2011-01-31 21:01:01 följande:
    Micron är absolut inte ok vad jag förstått. Tyvärr, det är ju mkt enkelt förstås. Nu har vi köpt en sån där barnmatsvärmare, får se hur den fungerar Glad
    Jodå, det går bra att värma i micron så länge du undviker att koka detGlad.

• Abby76
    Helene70 skrev 2011-02-01 21:39:25 följande:

Problemet med att värma i micro är ju att micron värmer ojämt, så att en del av mjölken kan bli överuppvärmd, trots att det inte känns så när man blandat runt det. Bröstmjölken innehåller ämnen som är temperaturkänsliga och förstörs om jag har förstått det rätt redan vid en ganska låg temperatur, dvs långt innan mjölken kokar. Därför ska man inte värma över 37 grader helst.
  • Helene70
    Abby76 skrev 2011-02-01 21:44:04 följande:
    Problemet med att värma i micro är ju att micron värmer ojämt, så att en del av mjölken kan bli överuppvärmd, trots att det inte känns så när man blandat runt det. Bröstmjölken innehåller ämnen som är temperaturkänsliga och förstörs om jag har förstått det rätt redan vid en ganska låg temperatur, dvs långt innan mjölken kokar. Därför ska man inte värma över 37 grader helst.
    Vilka ämnen tänker du på?

Med veterligen så är det endast immunoglobulinet som kan förstöras om man värmer till för höga temperaturer (högre än 77 grader). Så om man värmer och skakar och sedan värmer och skakar återigen så är det ingen fara.

Det enda som för övrigt händer när man mikrar mat är att vattenmolekylerna tar upp energi från mikrovågorna vilket leder till att vattnet i maten blir varmareGlad.

• Mia386
    Helene70 skrev 2011-02-01 21:39:25 följande:

på bb sa de till oss att absolut inte värma i micron för det förstör vissa ämnen i mjölken då.. men de sa aldrig vilka ämnen och vi frågade aldrig heller.
  • Belavon
    Mia386 skrev 2011-01-29 12:38:45 följande:
    vi kokade upp vatten i vattenkokaren, sedan i en kopp och värme sedan mjölken i vattenbadet, gick jättsnabbt!
    Precis så gör vi med och det tar inte mer än någon minut, man får nästan passa så det inte blir för varmt :) Lägger man på ett lock på den stora koppen så går det ännu snabbare.
  • Helene70
    Mia386 skrev 2011-02-04 10:36:05 följande:
    på bb sa de till oss att absolut inte värma i micron för det förstör vissa ämnen i mjölken då.. men de sa aldrig vilka ämnen och vi frågade aldrig heller.
    Det sa dom till oss också men när jag frågade mer ingående om vilka ämnen som kunde förstöras så hade dom iiiiingen aning. Det var helt enkelt något som dom hade hört vilket de i sin tur förde vidare.
  • Takid

Har hört att näringsämnen "slås sönder" när man värmer i micron, gäller både mat och bröstmjölk. Vet dock inte om det stämmer... Min akupunktör sa att man aldrig ska värma mat i micron av den anledningen, frågade dock inte vidare om det

• Mia386
    Helene70 skrev 2011-02-04 18:52:49 följande:
    Det sa dom till oss också men när jag frågade mer ingående om vilka ämnen som kunde förstöras så hade dom iiiiingen aning. Det var helt enkelt något som dom hade hört vilket de i sin tur förde vidare.
    fast det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra när det gäller bröstmjölk?
Svar på tråden Värma bröstmjölk?