Det låter som en jättebra lösning!
När vårt biobarn behövde gå ett år ytterligare fick vi kämpa en del, men i ert fall tycker jag att det är solklart. Blir det några problem så bara hör av dig så kan jag kanske ge lite tips på hur ni kan gå tillväga.
Rent språkligt behöver nog barnet två år på förskolan, vi har varit hemma med vårt tvååriga adoptivbarn i fyra månader och jag kan tänka mig vilka svårigheter även det kommer att ha vid skolstarten. Jag har varit med och tagit emot ett antal nya skolbarn under mina år i skolan och det är stor skillnad på kraven på förskolan och F-klass. De kraven i kombination med anknytningen (som är en helt annan historia) kan vara svårt för barnet.
Hur har ni tänkt att ni ska göra med förskolestarten? för om ni låter barnet vara hemma ett år så blir det ändå bara ett år på förskolan innan förskoleklass.
Vi har löst det som så att till våren när vi varit hemma nästan ett år så ska vi gå ett par dagar i veckan till en förskola (som vi hoppas barnet får börja på hösten efter) tillsammans med mig. Detta i stället för att besöka öppna förskolan, där det oftast är yngre barn. På öppna förskolan är det dessutom olika barn hela tiden, därför tror jag att det kan underlätta med en förskola och samarbete med dem för att barnet ska veta att här är det samma barn och samma fröknar och mamma är med. På så vis tror jag att inskolningen kommer att underlättas, eller hoppas! ;)
Ta det lite lugnt, lär känna barnen och lägg upp en plan utifrån deras individuella behov. Ha ett nära samarbete med förskolepersonalen och ändra planerna efter hand som behoven kanske förändras. Barnet är ganska stort och kommer förmodligen att ha andra behov än det yngre barnet. Ni har en härlig tid framför er!