Inlägg från: chatnoir |Visa alla inlägg
  • chatnoir

Ett extra år på förskolan?

Hur gick det för er TS? Vi har samma tankar kring sonen som börjar sista (och andra) året i förskola till hösten. Vi är tveksamma kring om han kommer vara mogen att börja förskoleklass om ett år.

Någon annan som har erfarenhet av att skjuta upp skolstarten?

• chatnoir
    TomMon skrev 2012-07-12 08:15:07 följande:
    Vi kommer eventuellt att göra det med vårt äldsta barn nästa år. Han fyller 6 i slutet av okt 2013 och vi hämtar honom och hans lillasyster i nästa vecka. Min tanke var att låta honom börja förskoleklass och sedan ev låta honom gå om förskoleklassen ett år till, men vi får se hur han är som person såklart. Han har gått på förskola i över ett år redan, så han har fått en del sociala spelregler "på köpet".
    Menar du att han ska börja förskoleklass direkt när ni kommer hem?
  • chatnoir
    chatnoir skrev 2012-07-12 09:23:29 följande:
    Menar du att han ska börja förskoleklass direkt när ni kommer hem?
    Sorry, jag tänkte fel! Om han fyller 6 år 2013 antar jag att han börjar förskoleklass nästa höst! Jag blir så snurrig av detta med förskola, förskoleklass (som ju är skola med fritids) och sedan riktiga skolan!

Vår tanke om att kanske skjuta på skolstarten bottnar i flera saker. Det jag funderar över nu är mest hur krångligt det är att få göra så. Tänker att det kan vara bra att tala med förskolepedagogerna redan i höst och höra hur de tänker.
  • chatnoir
    dubbelmamma0310 skrev 2012-07-12 14:44:19 följande:
    Låt henne gå ett år till, ni kommer inte att ångra er magkänsla tror jag! Vi gjorde samma val med vår bioson och kan absolut tänka mig göra samma med syskonet som är adopterat om så behövs.
    Roligt att höra att det var rätt för er! Vi lät sonen vara hemma ett år extra eftersom första försöket till inskolning i förskola gick dåligt. Vi har inte ångrat att vi tog det beslutet, nu har han en förskola som är riktigt bra. Däremot blir det ju ganska kort tid i förskolan innan förskoleklass. Bara två år och 15 timmar i veckan (även i fortsättningen eftersom det kommer ett syskon i höst).
Svar på tråden Ett extra år på förskolan?