Ett extra år på förskolan?
Jag håller helt med alla andra här. Gå på er magkänsla! Det ät ändå ni som känner ert barn bäst. Har valt uppskjuten skolstart för min som av samma anledning. En jätteskärpt kille, men han behövde mogna socialt. Nu går han sista terminen i förskolan innan det är dags för förskoleklassen och nu känner jag att han verkligen är redo när det är dags. Det har varit jättebra för hans självkänsla att få vara störst ett år och han har fått en helt annan roll i gruppen.
Men jag hade inte heller fullt medhåll från förskollärarna, som tyckte att han var så långt fram.
Och när det gäller adopterade barn tror jag det är extra viktigt att ge barnen tid att "komma ikapp" socialt och emotionellt. Men vet inte om och när det kan komma perioder av grubbel och identitetskriser och då tänker i alla fall jag att det är bättre att ha lite försprång än att ligga i bakvattnet för annars är risken att man halkar ännu mer efter de andra. Och mår man inte bra eller funkar dåligt i det sociala sammanhanget hjälper det inte hur intelligent man är, det är ändå svårt att tillgodogöra sig skolarbetet.