Inlägg från: SysterYsster |Visa alla inlägg
  • SysterYsster

Hur förvara bröstmjölk???

Spar mjölken i kylen i tre dagar, I frysen i 6 månader och om den varit fryst max ett dygn i kylskåp efter.
    Vid uppvärmning skall man ej använda micron. Ställ flaskan (eller vad du nu fryst in i) i kallt vatten (om du inte skall använda allt på en gång) och sedan i varmt, annars kan du värma i varmt vattenbad på en gång. Mjölken kan se ut som om den skurit sig, men skaka inte!!! Den ska vara grumlig och se lite konstig ut.
    Hoppas du förstår mitt kryptiska meddelande...

• SysterYsster

September 77: För att man kan slå sönder små partiklar (immunglobuliner) när man skakar. Mjölken får sämre kvalitet än om barnet skulle äta direkt från bröstet. =Barnets immunförsvarshjälp från mamman förstörs.

• SysterYsster

Tussilago: På neo där jag bor fryser man mjölk som stått i kylen i tre dygn, som jag skrev ovan.
    Om att värma i micron, nä det lär det kanske inte vara, sen är det väl upp till var och en vilka "risker" man vill ta och ge sin minibebbe micrad mat...*försöker att vara objektiv * På vårat neo värmer man i kallvattenbad.
    September77: Varsågod, kul att hjälpa!

• SysterYsster

hihi, jag bor inte på neo alltså...språkpolis som jag är...
    på neo i den staden där jag bor...
    Kram Toksyster

• SysterYsster

September77
    Skulle inte rekommendera det om mjölken varit varm men tanke på risken att bakterier kan växa. Menar du mjölk som varit fryst eller som du förvarat i kylen. Jag menar mjölk från kylen i en flaska i kokvattenbad blir ju varmt på nolltid om du gör småportioner. Alltså värma eftersom.

Svar på tråden Hur förvara bröstmjölk???