• Vanna

Hur förvara bröstmjölk???

Hej! En gröngöling här... Ska pumpa ut mjölk för första gången, för mina bröst vägrar producera mjölk i jämn takt. Ena dagen flödar det över, nästa dag är det tomt, likaså på kvällarna, trots att jag ammar min son mycket ofta och regelbundet. Min fråga är nu hur jag kan förvara mjölken på bästa sätt?

Man kan väl frysa in mjölk, men hur gör jag det på bästa sätt? I iskuber i en plastislåda??? Hur värmer jag upp det sedan? Ska jag tina och sedan värma flaskan i vattenbad? Kan jag förvara mjölken i kylen någon dag?

Jättetacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Hur förvara bröstmjölk???
  • SysterYsster

Spar mjölken i kylen i tre dagar, I frysen i 6 månader och om den varit fryst max ett dygn i kylskåp efter.
    Vid uppvärmning skall man ej använda micron. Ställ flaskan (eller vad du nu fryst in i) i kallt vatten (om du inte skall använda allt på en gång) och sedan i varmt, annars kan du värma i varmt vattenbad på en gång. Mjölken kan se ut som om den skurit sig, men skaka inte!!! Den ska vara grumlig och se lite konstig ut.
    Hoppas du förstår mitt kryptiska meddelande...

• SandraJ

har för mig att man kan ha mjölken i frysen två månader. Kommer inte ihåg hur länge det var i kylen.
    Vi frös först in i iskuber, varje kub var 10 ml, sen la vi bitarna i påsar. Då visste vi ju hur mycket det var.

Man får INTE värma mjölken i micron. Varmt vatten från kranen räckte bra för oss. Det finns speciella mjölkvärmare att köpa men vi tyckte det var onödiga pengar.

• Mandy

Det går bra att frysa in mjölken. Jag brukade göra det i iskuber som jag la i en platspåse. När de fryst tog jag ur dem och la dem löst i platspåsen.
    Jag brukade sen lägga dem i flaskan och tina i vattenbad. Mjölken kan du förvara 1 dygn sen måste den frysas in. 3 dagar håller den i kylen och 3 månader i frysen.

• september77

SysterYster: varför skall man inte skaka mjölken?

• SysterYsster

September 77: För att man kan slå sönder små partiklar (immunglobuliner) när man skakar. Mjölken får sämre kvalitet än om barnet skulle äta direkt från bröstet. =Barnets immunförsvarshjälp från mamman förstörs.

• Upptagen

varför kan man inte frysa in mjölk som stått i kylen längre än ett dygn?
    Om man bara ger mjölk i flaska någon gång då och då kan det väl inte vara så farligt att värma i micron? Har hört att de värmer i micron på vissa sjukhus till och med? *bara undringar från nyfikna mig!*

• september77

SysterYster: tack för svaret. Anledningen till att jag frågade är att jag brukar nämligen skaka ordentligt för att mjölken skall bli jämn, men skall inte göra det i fortsättningen.

• SysterYsster

Tussilago: På neo där jag bor fryser man mjölk som stått i kylen i tre dygn, som jag skrev ovan.
    Om att värma i micron, nä det lär det kanske inte vara, sen är det väl upp till var och en vilka "risker" man vill ta och ge sin minibebbe micrad mat...*försöker att vara objektiv * På vårat neo värmer man i kallvattenbad.
    September77: Varsågod, kul att hjälpa!

• SysterYsster

hihi, jag bor inte på neo alltså...språkpolis som jag är...
    på neo i den staden där jag bor...
    Kram Toksyster

• september77

Förresten, är det någon som vet om man kan värma mjölk, kyla av det som blivit kvar i flaskan snabbt, exempelvis i kylen, förvara ett par timmar i kylen och värma igen vid senare tillfälle? Eller försämras den? Har f.n. samma problem som trådstartaren (ojämn produktion), och det är så svårt att veta hur mycket vår dotter vill ha, vilket innebär att vi ii bland värmer för mycket mjölk åt gången.

• SysterYsster

September77
    Skulle inte rekommendera det om mjölken varit varm men tanke på risken att bakterier kan växa. Menar du mjölk som varit fryst eller som du förvarat i kylen. Jag menar mjölk från kylen i en flaska i kokvattenbad blir ju varmt på nolltid om du gör småportioner. Alltså värma eftersom.

• LottaLog

Måste man alltså kyla mjölken först (i kallt vatten eller kylskåp) innan man stoppar den i frysen?

• Ale87

Hej. Om man redan har haft mjölken i kylskåpet, hur länge kan man ha det i rumstemperatur Utan att ha värm upp den? Om vill kanske ge om man är ute och inte kan amma.

• iknasi

Jag pumpar enbart men mjölken kan stå 6dygn i kylen, fick jag reda av bm på bb. Sen kan du frysa in mjölken och där kan den vara några månader.

• iknasi
    Ale87 skrev 2014-03-01 12:24:19 följande:
    Hej. Om man redan har haft mjölken i kylskåpet, hur länge kan man ha det i rumstemperatur Utan att ha värm upp den? Om vill kanske ge om man är ute och inte kan amma.

Den ska aldrig stå i rumstemp om det inte är så att barnet ska ha mat på en gång. Mjölken blir dålig .. Ta bara ut den vid matdags(uppvärmning i vattenbad eller anv te kokaren om du har en sådan, går snabbare )
Svar på tråden Hur förvara bröstmjölk???