• Maeva

Jag tänker stanna hemma länge, är det OK?

Ja, jag vet, en konstig rubrik, men rubriksättning har aldrig varit min grej.

Så här är det i alla fall:

Vi har en son som fyller ett år i mars. Jag var hemma på heltid de första 6 månaderna och har sedan augusti jobbat 20 %. Nu har vi börjat prata om hur vi ska ha det framöver och kommit överens om att  fortsätta så här åtmistone ett år till, troligen två. Jag och maken är överens, så långt är allt frid och fröjd. MEN när jag berättat det här för människor i min omgivning blir jag i stort sett idiotförklarad. Hur kan jag, som har en lång utbildning bakom mig och ett bra jobb, gå i en sån kvinnofälla? Förstår jag inte allt som jag ger upp? Jag sviker mina ideal totalt osv. Jag har verkligen försökt att inte lyssna på allt detta, men när det kommer från människor som jag alltid annars lyssnar på är det svårt att stänga det ute.

Vad tycker ni. Gör jag helt fel, även om mitt hjärta säger att det enda rätta är att få spendera så mycket tid med min guldklimp som möjligt?

• Svar på tråden Jag tänker stanna hemma länge, är det OK?
  • Maeva

Enligt många av mina vänner, och vissa medlemma i min familj, kastar jag bort min långa utbildning och det som jag byggt upp på jobbet. De anser att jag går i den ultimata kvinnorfällan och att jag, som innan jag fick barn höll mycket hårt på jämställdhet och kvinnors rättigheter, överger mina ideal.

• Maeva
    Modgun skrev 2011-01-24 23:00:12 följande:

Och hur mycket bryr du dig om vad de tycker?

Vad har kvinnors rättigheter och dylikt med att göra om du vill vara hemma länge med ditt barn?

Många anser väl att pappan lika gärna kan vara hemma om man inte vill ha barnet på dagis...

Tack för ert stöd. Jag vet inte riktigt varför, men ´"alla" verkar ha gaddat ihop sig emot mig i den här frågan. Har redan hört en del skvaller om att det skulle vara maken som tvingar mig att vara hemma med sonen...
  • Maeva
    lövet2 skrev 2011-01-24 23:06:08 följande:
    Om du vill stanna hemma, så måste du vara helt säker på att du gör rätt, för folk kommer att fortsätta trakassera dig. Är du minsta lilla osäker, så kommer du att ta åt dig av deras kommentarer, och då blir det riktigt jobbigt.

För min del satsade jag aldrig på någon fin utbildning, och det har jag fått höra i åratal. Hur kunde jag, med mitt läshuvud och mina fina betyg, kasta bort mitt liv på att bli hemmamamma??? Personligen tycker jag inte det viktigaste i livet är status och hög lön, utan jag satsar på lycka, harmoni och att hela familjen (inklusive mig då) ska må bra. Därför vet jag att jag gjort och gör rätt ...
    Precis så känns det nu. Innan jag gick på föräldraledighet fick jag ett erbjudande som jag annars skulle ha kunnat döda för, med MYCKET högre lön. Nu känns det inte alls viktigt längre.
Svar på tråden Jag tänker stanna hemma länge, är det OK?