Namnet Vilde är... ... ?
Vad tycker ni om namnet Vilde på en kille?
Jag är inte den som gillar "nya, påhittade, ihopmixade" namn.
Är Vilde ett sånt? Sambon gillar det verkligen men jag vet inte vad jag känner.
Vad tycker ni om namnet Vilde på en kille?
Jag är inte den som gillar "nya, påhittade, ihopmixade" namn.
Är Vilde ett sånt? Sambon gillar det verkligen men jag vet inte vad jag känner.
Vår son heter Vilde! Det blev det efter att vi hade kört uteslutningsmetoden då vi var väldigt oense om namn. Först hette han Nils men jag kunde inte ta det till mig. När folk sa "hej Nils" eller "hur mår du, Nils?" kände jag bara att "nej fan, det är inte min unge". Jag ville ha ett gammalt gubbnamn egentligen men nu blev det som det blev och han är verkligen en Vilde! En vilde också för den delen...
Fruktansvärt om du frågar mig, att vara vild är inte positivt laddat. Vide däremot är fint.
Fint! Jag har själv en Vilda och tycker det är jättefint och passar min tjej
Men herregud!! Läs på. Vilde är ett norskt kvinnonamn!
Fruktansvärt om du frågar mig, att vara vild är inte positivt laddat. Vide däremot är fint.
Helt klart ett killnamn och jag tycker faktiskt det var lite sött :) Men som Linda1976 säger så kan det låta lite roligt med Vilde Svensson :)
Vad sägs om Viggo? Känner en kompis som döpte sin son till Vilder...
Nej Vilde är ingenting man döper en människa till enligt mig, lika lite som man döper någon till Barbar eller Inföding även om Vilde låter gulligare.
En sak är iaf säker, Vilde kommer aldrig bli statsminister! ;)
Namnet Vilde är för övrigt ett nordiskt namn, kortform av Alvhilde, och tordes betyda ungefär "liten kämpe".
Jättefint. Jag tycker Vilje är oxå fint och lite mjukare.
Vårt barn hade huliganen, Vilde och Vilda som arbetsnamn i magen, p g a alla sammandragningarna från vecka 20. Ut kom en tjej efter 9-11 minuter på förlossningen, vi åkte in i 120-140 de 2 milen då allt tog 1,5 timmar. Hon är intensiv och nyfiken, så Wilda stämmer definitivt på vår dotter. Wilda/e kommer från engelskans wild. Vilda/e kommer från ordet strid, så det passade inte oss.
Jag har tidigare mött en Vilde på förskolan och en Vilda på babycafét. Nu är de två, Vilda respektive Wilda, i förskolegruppen. Det stör inte mig. Vi har ändå hållit oss till namn på plats 70-80 i föregående års statistik. Ja, vi har inte letat i statistiken, utan medvetet valt bort de vanligaste namnen som massor av barn heter och råkat hamna där.
Sedan har jag svårare för vissa gubbnamn som Ture, Sverker, Sven, Bertil, Gunnar, Tage o s v som är gamla hederliga svenska namn, även om de säkert kommer igen med ca 80 års mellanrum.
Så tänk efter om det passar ert barns personlighet, tänker jag.
Nej, inte så snyggt! Men Vide tycker jag är gulligt, kanske ett alternativ.
Vårt barn hade huliganen, Vilde och Vilda som arbetsnamn i magen, p g a alla sammandragningarna från vecka 20. Ut kom en tjej efter 9-11 minuter på förlossningen, vi åkte in i 120-140 de 2 milen då allt tog 1,5 timmar. Hon är intensiv och nyfiken, så Wilda stämmer definitivt på vår dotter. Wilda/e kommer från engelskans wild. Vilda/e kommer från ordet strid, så det passade inte oss.
Jag har tidigare mött en Vilde på förskolan och en Vilda på babycafét. Nu är de två, Vilda respektive Wilda, i förskolegruppen. Det stör inte mig. Vi har ändå hållit oss till namn på plats 70-80 i föregående års statistik. Ja, vi har inte letat i statistiken, utan medvetet valt bort de vanligaste namnen som massor av barn heter och råkat hamna där.
Sedan har jag svårare för vissa gubbnamn som Ture, Sverker, Sven, Bertil, Gunnar, Tage o s v som är gamla hederliga svenska namn, även om de säkert kommer igen med ca 80 års mellanrum.
Så tänk efter om det passar ert barns personlighet, tänker jag.
Jag tycker att namnet kan passa på ett barn men inte på en vuxen man.
Namnet Vilde är barnsligt och oseriöst efter småbarnsåldern.
Vår son heter Vilde Svensson ?? Vad är det för konstigt med det?