• Sanda

Lärare med dyslexi, lämpligt?

Jag läser till förskolelärare, vi läser ihop med alla lärare och en tjej i min klass läser till grundskolelärare, yngre åldrar.
    Hon har grov dyslexi, hur ställer ni er till det? Hade ni accepterat en lärare till erat barn som inte själv kan stava och läsa korrekt?
    Jag trycker inte ner på någon med dyslexi, men jag ifrågasätter om det är det bästa yrkesvalet.

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Svar på tråden Lärare med dyslexi, lämpligt?
  • Sanda

Intressant, tycker det framför allt är intressant att ni inte har högre krav på era barns lärare!? Era barns förebild och det kan hon såklart vara på många andra sätt men vad för hjälpmedel hjälper NU och på en gång, frågor som "har jag stavat rätt" måste väl kunna besvaras med en gång?

Hennes senast arbete fick "betyget": "så här skriver inte en lärare". Det säger en del om hennes problem, de är rätt så grova.

Jag önskar iallafall mina barn en bättre start i skollivet.

• StilaM
    Sanda skrev 2011-02-04 17:20:02 följande:
    Intressant, tycker det framför allt är intressant att ni inte har högre krav på era barns lärare!? Era barns förebild och det kan hon såklart vara på många andra sätt men vad för hjälpmedel hjälper NU och på en gång, frågor som "har jag stavat rätt" måste väl kunna besvaras med en gång?

Hennes senast arbete fick "betyget": "så här skriver inte en lärare". Det säger en del om hennes problem, de är rätt så grova.

Jag önskar iallafall mina barn en bättre start i skollivet.
    Jag är en gammal luttrad gymnasierektor och konstaterar att både lärare, adjunter och lektorer kan skriva precis hur illa som helst. De flesta saknar bara insikt om hur illa de skriver (stavning, särskrivning, disposition). Undrar dessutom vad det är för B-högskola du läser på om lärare fäller föga konstruktiva och synnerligen olämpliga omdömen som "så här skriver inte en lärare" och dessutom tror att det är betyg.
  • Sanda

Micke: inte enligt mitt tycke vad jag ser i skolan MEN ser henne såklart inte i verksamhet. Tycker inte man blir en bra pedagog om man litar på att andra sköter ens utbildning.

Stilam: uppenbart vet du inte vad citationstecken betyder! Omdöme, kommentar, påpekande, välj du ett ord som passar.

• MickeN1973

Det som avgör är att hon myglar.

Alltså låter "kompisar"  rätta hennes inlämnigsuppgifter hade hon själv kämpat med det hade det sett bättre ut.

Och använt stavningkontrollen i word.

• KillBill

Hej, 

Alla som tycker att det är olämpligt med lärare som har dyslexi, bör se denna film.

">

• Kitsune

Jag anser att inom skolan behövs det pedagoger med olika personliga erfarenheter precis som det finns barn med olika erfarenheter i skolan. Tycker allt annat är sorgligt.

Hon har dyslexi och alla högskolor/universitet har stöd för människor som har dyslexi så människor med dyslexi är välkomna precis som alla, det finns även kuratorer om man nu har andra problem. När man har fått reda att någon som tillhör ens grupp har det svårt så är det inte ens plats att vara den som sorterar ut personen, uttrycka sig att denne kan likväl lämna utbildningen men ge råd om till vem denne kan vända sig.  Ge människor en chans att få rätt stöd och efterhand kan en bedömning ske från de som är insatta.

Utbildningen pågår i ett par år, så det är inte för sent för henne att få hjälpmedel/stöd att hantera sin utbildningssituation. Men hon kanske inte vågar och varför inte få henne att våga be om hjälp/mer hjälp. Om hon finns kvar så tror jag nog att hon klarat av VFU,
    det brukar vara strikt med VFU om man visat sig olämplig.

• Bibbidi

Generellt så tycker jag inte att det är lämpligt om en lärare som har grov dyselexi undervisar i svenska, men i andra ämnen så ser jag inga problem med det!

Men sen skriver även lärare utan dyselexi ganska illa ibland... Men dyselexi underlättar ju inte problemet om man säger så... Obestämdså nej... särskilt lämpligt är det nog inte.

• logg81

Att lära ut något eller att lära sig något innebär inte alltid ord, text och skrift. Det finns lika många olika sätt att lära sig och att lära ut som det finns människor på jorden.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • h34

Som att vara synskadad och läsa till trafiklärare.

• Bibbidi
    h34 skrev 2011-02-07 05:32:55 följande:
    Som att vara synskadad och läsa till trafiklärare.
    Det är skillnad. Det finns glasögon eller linser / eller till och med operationer att ta till. Det är svårare att ta till rättstavningshjälpmedel under lektionstid med elever. Jag har iofs aldrig träffat en dyslextiker till lärare så de kan helt säkert vara väldigt kunniga de med. Jag tvivlar bara på att de är så lämpliga i att lära ut rättstavning till elever.

Speciellt med tanke på att de inte kan se sina egna fel. Hur ska de kunna direkt hjälpa en elev som räcker upp handen och frågar om de har stavat rätt? Ska man behöva slå upp ett ord varenda gång? Det låter tidskrävande... Hur blir det när någonting oförberett kommer upp som te.x. man ska skriva upp någonting nytt på tavlan? Då hinner man ju inte kolla upp att man stavat rätt först! Eleverna ser och lär sig fel.. (läraren skriver något - eleverna tolkar det som rätt). Hur praktiskt är det när en svenskalärare inte kan stava ordenligt?

Som sagt.. det finns lärare utan dyselexi som arbetar som svenska lärare också men som skriver som om de hade den diagnosen, men jag betvivlar deras kompetens på det området också....
  • h34
    Bibbidi skrev 2011-02-07 05:51:49 följande:
    Det är skillnad. Det finns glasögon eller linser / eller till och med operationer att ta till. Det är svårare att ta till rättstavningshjälpmedel under lektionstid med elever. Jag har iofs aldrig träffat en dyslextiker till lärare så de kan helt säkert vara väldigt kunniga de med. Jag tvivlar bara på att de är så lämpliga i att lära ut rättstavning till elever.

Speciellt med tanke på att de inte kan se sina egna fel. Hur ska de kunna direkt hjälpa en elev som räcker upp handen och frågar om de har stavat rätt? Ska man behöva slå upp ett ord varenda gång? Det låter tidskrävande... Hur blir det när någonting oförberett kommer upp som te.x. man ska skriva upp någonting nytt på tavlan? Då hinner man ju inte kolla upp att man stavat rätt först! Eleverna ser och lär sig fel.. (läraren skriver något - eleverna tolkar det som rätt). Hur praktiskt är det när en svenskalärare inte kan stava ordenligt?

Som sagt.. det finns lärare utan dyselexi som arbetar som svenska lärare också men som skriver som om de hade den diagnosen, men jag betvivlar deras kompetens på det området också....
    Blindkäpp och treva sig fram i trafiken eller får eleverna hjälpa tillFlört
    Givetvis ska inte en lärare behöva en lärare för att klara av att vara lärare. Det är faktiskt bland det dummaste jag hörtObestämd
Svar på tråden Lärare med dyslexi, lämpligt?