h34 skrev 2011-02-07 05:32:55 följande:
Som att vara synskadad och läsa till trafiklärare.
Det är skillnad. Det finns glasögon eller linser / eller till och med operationer att ta till. Det är svårare att ta till rättstavningshjälpmedel under lektionstid med elever. Jag har iofs aldrig träffat en dyslextiker till lärare så de kan helt säkert vara väldigt kunniga de med. Jag tvivlar bara på att de är så lämpliga i att lära ut rättstavning till elever.
Speciellt med tanke på att de inte kan se sina egna fel. Hur ska de kunna direkt hjälpa en elev som räcker upp handen och frågar om de har stavat rätt? Ska man behöva slå upp ett ord varenda gång? Det låter tidskrävande... Hur blir det när någonting oförberett kommer upp som te.x. man ska skriva upp någonting nytt på tavlan? Då hinner man ju inte kolla upp att man stavat rätt först! Eleverna ser och lär sig fel.. (läraren skriver något - eleverna tolkar det som rätt). Hur praktiskt är det när en svenskalärare inte kan stava ordenligt?
Som sagt.. det finns lärare utan dyselexi som arbetar som svenska lärare också men som skriver som om de hade den diagnosen, men jag betvivlar deras kompetens på det området också....