• Sanda

Lärare med dyslexi, lämpligt?

Jag läser till förskolelärare, vi läser ihop med alla lärare och en tjej i min klass läser till grundskolelärare, yngre åldrar.
    Hon har grov dyslexi, hur ställer ni er till det? Hade ni accepterat en lärare till erat barn som inte själv kan stava och läsa korrekt?
    Jag trycker inte ner på någon med dyslexi, men jag ifrågasätter om det är det bästa yrkesvalet.

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Svar på tråden Lärare med dyslexi, lämpligt?
  • Kodia

Om personen skall undervisa i svenska tycker jag att det beror på hur bra/dåligt personen skriver. Som lärare har man sällan tid att ta reda på hur ett ord stavas, utan det är just när barnen säger orden som man skall skriva dem på tavlan, eller hjälpa dem med hur ett svårt ord skall stavas, för att de vill skriva det i sin berättelse. Om man har riktigt svårt för att stava själv kommer det så klart att återspegla sig i barnens inlärning.

Om man däremot har övat upp sin förmåga, så att man skriver "normalbra", så är det nog bara positivt med egen erfarenhet av läs- och skrivsvårigheter.

• 7 små apor
    Men vad mycket mossiga gamla fördomar man hittar här då!

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtpm, att den lärare som har dyslexi/dyskalkyli är om möjligt än mer lämplig om man jämför två lärare idensiska i sin förmåga att lära och leda barnen i lärprocessen.

Lämpligare helt enkelt för att den läraren lever med problemen, vet hur det är som barn i skolan. Den läraren håkller sig säkerligen a´jour både vad det gäller forskning men även på hjälpmedelsfronten.

Jag inbillar mig dessutom att den läraren upptäcker tidigare att det är problem och kan tackla det på ett annat sätt än att skicka eleven till specialpedagogen. Det är dessutom vanligt så om jag som förälder skulle få välja skulle det inverka i positiv bemärkelse.
  • mamma till 2 frön
    7 små apor skrev 2011-01-24 20:25:02 följande:
    Men vad mycket mossiga gamla fördomar man hittar här då!

Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtpm, att den lärare som har dyslexi/dyskalkyli är om möjligt än mer lämplig om man jämför två lärare idensiska i sin förmåga att lära och leda barnen i lärprocessen.

Lämpligare helt enkelt för att den läraren lever med problemen, vet hur det är som barn i skolan. Den läraren håkller sig säkerligen a´jour både vad det gäller forskning men även på hjälpmedelsfronten.

Jag inbillar mig dessutom att den läraren upptäcker tidigare att det är problem och kan tackla det på ett annat sätt än att skicka eleven till specialpedagogen. Det är dessutom vanligt så om jag som förälder skulle få välja skulle det inverka i positiv bemärkelse.
    Kan bara instämma . Har själv läs-&skrivsvårigheter och har aldrig haft problem som lärare å andra sidan varken hymlat med det eller gömt mig bakom det. Finns massor av bra hjälpmedel och dessutom kan det vara en styrka att visa barnen att man inte alltid kan allt perfekt. Vi får massor av tillfällen att slå upp ord, diskutera varför de stavas som de gör mm. Det måste ju vara lärarna på lärarutbildningen som avgör hennes lämplighet, hon har ju dessutom rätt till anpassning av läromedel, inlämningar och studiestöd.
  • mamsett
    Sanda skrev 2011-01-24 07:12:40 följande:
    Frågan är hur den blivande läraren ska kunna lära ut rätt om hon själv gör fel!? Eller rätta något barnen gjort hon själv inte kan skilja på rätt och fel?

Hon läser svenska, matematik och engelska för barn 6-10 år och får behörighet upp till 12 år.

Hon tar sig igenom lärarutbildningen genom att skicka sina arbeten till kompisar som rättar dem innan inlämning
    Att få hjälp av andra att få rättat sina arbeten kan hjälpa en att bli bättre när man har dyslexi. Har inte fått diagnosen men jag och min omgivning har sen jag läste på universitetet misstänkt att jag har dyslexi, innan dess skyllde man det på något annat. Min svåger rätta alla mina inlämningsuppgifter, han markera felen o jag skrev det rätt själv. Detta gjorde att mitt examensarbete efter 3 års studier o många inlämnade arbeten knappt innehöll något fel, verken stavfel eller meningsuppbygnadsfel.
  • 7 små apor
    mamma till 2 frön skrev 2011-01-26 19:59:18 följande:
    dessutom kan det vara en styrka att visa barnen att man inte alltid kan allt perfekt.
    Självklart är det så! Vi kan inte bara predika för våra barn om att alla är olika men lika bra ändå, de (och vi) måste möta de där "andra" också.
    mamsett skrev 2011-01-26 20:20:08 följande:
    Detta gjorde att mitt examensarbete efter 3 års studier o många inlämnade arbeten knappt innehöll något fel, verken stavfel eller meningsuppbygnadsfel.
    Vilket mest troligtvis är mer än vad jag lyckats prestera, jag har dessutom inget att "skylla" på.
  • Alisa
    Punkster skrev 2011-01-24 07:06:27 följande:
    Jag ser inga problem med det, så länge personen ifråga är medveten om sitt handikapp (om man nu kan kalla det så) och kan arbeta runt det och använda sig av det till det bättre. Jag skulle nästan vilja påstå att det är en tillgång, eftersom personen ifråga antagligen sitter på en massa extra knep och trix kring läs och skrivinlärning sedan sin egen tid i skolan.
    Jag håller med här. Eftersom läararen ska undervisa yngre åldrar är det en enorm tillgång till olika knep för att lttare klarar läsningen. Dessutom har hon ju troligen erfarenheten av hur det har varit när det är svårt att lära sig läsa.
  • neelliee

Jag tycker inte att det är lämpligt (själv lärare på lågstadiet). Inte som klasslärare på lågstadiet. Där ska läraren verkligen fungera som förebild i just läsning och skrivning. Och barnen har RÄTT att få hjälp med sin stavning. Jag jobbar i en tvåa och jag får MÅNGA frågor om "hur stavas det och det" och som ensam lärare med 24 elever hinner jag inte "ta reda på det" med hjälp av något hjälpmedel. Barnen ska inte behöva vänta på hjälp eller bli utan pga lärarens handikapp. Barn som får vänta länge på hjälp börjar lätt stöka... Det är ENORM skillnad på att skriva en rapport vid ett skrivbord med stavningshjälpmedel på datorn och på att hjälpa 24 barn med handskrivandet NU.
    .
    Äldre barn som redan kan skriva bra och som på ett annat sätt förstår hur lärarens handikapp fungerar skulle det passa bättre för. Jag tycker att det är kanon att det FINNS dyslektiska lärare, men kanske på mellanstadiet och uppåt. Eller på lågstadiet men då som lärare i bild, idrott, kanske matte (om skolan jobbar med ämneslärare). Men i det dagliga klassarbetet i en lågstadieklass MÅSTE lärarens läs- och skrivförmåga fungera bra, vara snabb och man hinner helt enkelt inte gå omvägen via hjälpmedel.

Sen kan det ju alltid finnas lysande undantag, men som princip. Hindras man inte alls i sin dyslexi utan skriver "normalbra" är det inget hinder att jobba på lågstadiet, men nu var det ju inte frågan om det om jag förstod rätt utan sådana där svårigheterna märks?

• Ellieott

En lärare får förstås inte stava fel när hon/han skriver på tavlan eller rättar elevernas böcker. Men det behöver man ju inte göra per automatik bara för att man har dyslexi.

• Ellieott

Vissa med dyslexi är kanonbra på stavningsregler osv eftersom de inte "ser" om det är fel eller inte på samma sätt. Så då måste man liksom lära sig allt manuellt. I sådana fall är det ju nästan bra. Jag kan inga stavningsregler alls nästan....

• Dr Mupp

Jag hade inte uppskattat det. Räcker att barnen har en pappa med dyslexi, de behöver inte ha en lärare med samma problem också.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Lärare med dyslexi, lämpligt?