7 små apor skrev 2011-01-24 20:25:02 följande:
Men vad mycket mossiga gamla fördomar man hittar här då!
Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtpm, att den lärare som har dyslexi/dyskalkyli är om möjligt än mer lämplig om man jämför två lärare idensiska i sin förmåga att lära och leda barnen i lärprocessen.
Lämpligare helt enkelt för att den läraren lever med problemen, vet hur det är som barn i skolan. Den läraren håkller sig säkerligen a´jour både vad det gäller forskning men även på hjälpmedelsfronten.
Jag inbillar mig dessutom att den läraren upptäcker tidigare att det är problem och kan tackla det på ett annat sätt än att skicka eleven till specialpedagogen. Det är dessutom vanligt så om jag som förälder skulle få välja skulle det inverka i positiv bemärkelse.
Kan bara instämma

. Har själv läs-&skrivsvårigheter och har aldrig haft problem som lärare å andra sidan varken hymlat med det eller gömt mig bakom det. Finns massor av bra hjälpmedel och dessutom kan det vara en styrka att visa barnen att man inte alltid kan allt perfekt. Vi får massor av tillfällen att slå upp ord, diskutera varför de stavas som de gör mm. Det måste ju vara lärarna på lärarutbildningen som avgör hennes lämplighet, hon har ju dessutom rätt till anpassning av läromedel, inlämningar och studiestöd.