• MammaG

Akvarietråd

Finns det någon som precis som jag är intresserad av akvariehållning och olika typer av fiskar. Var hängiven akvarist i flera år innan lusten under en tid försvann. Nu håller jag återigen på att startar om ett av mina akvarier som gått på sparlåga det senaste året.

De enda fiskar jag har kvar i det är fem Sorgmanteltetror som närmar sig tre år, och jag trodde att de skulle vika hädan snart, men de biter sig kvar. Faktiskt mycket för deras skull jag börjar om, är de så ihärdiga så förtjänar de ett bättre skött akvarium än de haft det senaste året. Har dem just nu i ett mindre yngelakvarium medan jag snyggar til det "stora" (så vanvettigt stort är det inte; 90 liter).

Tänkte, om det finns några andra med samma intresse så kunde vi snacka lite fisk, utrustning, växter och ge varandra tips och råd

• Svar på tråden Akvarietråd
  • MammaG

Skit också. Du har helt rätt Whizzer; jag rinde till "min" djuraffär och naturligtvis hade jag glömt väsentligt. Tycker dock att innehavaren, som jag känner, kunde ha påmint mig häromdagen  när jag bara köpte Nitrivec och talade om vad jag skulle göra. Kanske lite rent köpmannamässigt: "ska du ha Aquatan också, eller har du hemma?"

Nu får jag göra om hela processen och vänta med flytten av fiskar till på söndag.
    Aquatan först och Nitrivec minst tre timmar efter

• emilsmamma2007

sonen fick 2 slöjdisar när han fyllde år i ett litet "akvarium" jag vet att dem inte får vara i så litet men nu blev de så, de va inte jag som gav honom de nu har vi iaf skafffat ett lite större på 30 lite och lite nya fiskar då 1 av hans slöjdisar dog så nu simmar slöjdisen ensam i sitt lilla min undran är OM Jag vågar sätta ner han i de andra akvariet tillsammans me mina neontetror och några få dalmatinerbebisar eller tror ni att slöjdisen kommer käka upp dem? :S

• MammaG

Det beror ju lite på hur stora de andra är. Neontetror brukar vara rätt tuffa och kan gå med nästan vad som helst. De andra vet jag inte vad det är för fisk

• MammaG

Ok, det är en typ av molly. Om de inte är jättesmå tror jag inte att det är ett problem. I annat fall får du vänta tills de växt till sig lite. Jag hade en gång i världen vuxna black molly tillsammans  med slöjstjärtar, och det var aldrig något problem

• emilsmamma2007
    MammaG skrev 2011-05-14 14:50:37 följande:
    Ok, det är en typ av molly. Om de inte är jättesmå tror jag inte att det är ett problem. I annat fall får du vänta tills de växt till sig lite. Jag hade en gång i världen vuxna black molly tillsammans  med slöjstjärtar, och det var aldrig något problem
    Okej åh tack för svar då ska ja se om ja faktiskt ska vänta lite åh sen släppa ner slöjdisen där sen :)
  • Turbomorsan

fast slöjorna är väll kallvattens å ska typ 22-23 grader medans molly och tetror ska ha ca 26?

• Turbomorsan
    MammaG skrev 2011-05-15 16:32:13 följande:

Slöjstjärtar ska ha mellan 20-25 och neontetror 22-26, så det går ju att hitta en gyllene medelväg där

Oki =) jag som var ute och cyklade

Har förresten oxå akvarium får se om jag kanske kan slänga in en bild på det ngn dag, 120 liters juwel med några mollys, några botior ( Pakistan kubotai och en histrionica) två gröna amazonas  kulfiskar tror jag det svenska namnet är, (latinska är iallafall Asellus colomesus) ett par malar å sen en pictus som jag funderar på att lämna bort snart om jag inte får tag på ett större kar. Känns lite överbefolkat men samtidigt så är det bra spridning på dom så det ser inte överfullt ut när man tittar
  • MammaG
    Turbomorsan skrev 2011-05-15 16:39:44 följande:
    Oki =) jag som var ute och cyklade

Har förresten oxå akvarium får se om jag kanske kan slänga in en bild på det ngn dag, 120 liters juwel med några mollys, några botior ( Pakistan kubotai och en histrionica) två gröna amazonas  kulfiskar tror jag det svenska namnet är, (latinska är iallafall Asellus colomesus) ett par malar å sen en pictus som jag funderar på att lämna bort snart om jag inte får tag på ett större kar. Känns lite överbefolkat men samtidigt så är det bra spridning på dom så det ser inte överfullt ut när man tittar
    Ingen fara, det är jag också allt som oftast Det vore kul att se en bild på!
Svar på tråden Akvarietråd