Inlägg från: MammaG |Visa alla inlägg
  • MammaG

Akvarietråd

Finns det någon som precis som jag är intresserad av akvariehållning och olika typer av fiskar. Var hängiven akvarist i flera år innan lusten under en tid försvann. Nu håller jag återigen på att startar om ett av mina akvarier som gått på sparlåga det senaste året.

De enda fiskar jag har kvar i det är fem Sorgmanteltetror som närmar sig tre år, och jag trodde att de skulle vika hädan snart, men de biter sig kvar. Faktiskt mycket för deras skull jag börjar om, är de så ihärdiga så förtjänar de ett bättre skött akvarium än de haft det senaste året. Har dem just nu i ett mindre yngelakvarium medan jag snyggar til det "stora" (så vanvettigt stort är det inte; 90 liter).

Tänkte, om det finns några andra med samma intresse så kunde vi snacka lite fisk, utrustning, växter och ge varandra tips och råd

• Svar på tråden Akvarietråd
  • MammaG

Hur är det att ha salt? Är det mycket jobb jämfört med ett vanligt sötvatten? Kan tycka att man kan ha "häftigare" fiskar i saltvatten, men har aldrig vägat mig på det.

Om du har många akvarier förstår jag att du kanske inte kan rabbla alla fiskar du har, men kan du ge en överblick?

• MammaG
    delirium skrev 2011-01-24 19:09:22 följande:
    Nää mer jobb tycker jag inte det är, däremot kan det kosta lite mer pga att man behöver köpa sk levande sten plus lite mer utrustning, men det tycker jag det är värt! Men det går att komma billigare undan också, om man börjar med små akvarium..
    Häftigare fiskar är det absolut vilket jag tycker är den stora fördelen! Det finns oändliga variationer på levande varelser i saltvatten, inte bara fiskar utan även krabbor, räkor, koraller, anemoner, musslor osv osv. Fastän man hållit på med det i 10 år kan man hitta märkliga varelser i saltvattensbutikerna som man inte har en aning om vad de är förnågot :)

Vi har lite olika storlekar på akvarier, från ca 20 liter och det största är väl på 300. Har några små sötvatten med räkor och ett större med sydamerikanskt tema. Saltvatten, ett med sjöhästar och ett med blandade fiskar.. plus några till ;p M
    ja det är lite allt möjligt ;)
    Sjöhästar, vad häftigt! Jag visste inte ens att man kunde ha dem i akvarium. Men det är klart, fisk som fisk

Någon gång i framtiden vill jag nog allt ha ett saltvattenskavarium, är det något minimimått man bör ha på det?
  • MammaG
    moanhe skrev 2011-01-24 21:40:22 följande:
    Är väl inte sååå hängiven, men jag har ett akvarium på 140L där i har jag med 5 st sorgmantel tetror, en såndära sugfisk som e brun en svärdbärare, två långa silvriga med svart sträck längstgående (algätare), två stora räkor, två små som liknar tetra (röda i fram på huvudet och svartvita på stjärt fenan, en ciklid och några små snäckor.

Hahahah måste kolla upp namnen på mina fiskar =) väldigt ensamma e dom.. men det har blivit så under årens gång.

Här är en bild på mitt akvarium, tyvärr ville inte alla fiskar vara med på bild ;)

De brukar inte vara så pigga på att vara med på bild, de rackarna. Jag var med i en akvarieförening på nätet ett tag där det varje månad var fototävling, jag försökte några gånger men lyckades väl som bäst fånga en guppy på väg ut ur bilden.

Vet inte hur det är för dig, men jag tror engagemanget kan gå upp och ned. Jag har ju som sagt varit ganska trött på akvarier ett tag, men nu känner jag att det ska bli kul att sätta igång igen.
  • MammaG

Jag tänkte jag ska fota mitt 90 liters när jag fått igång det igen. Fyllt i vatten i kväll och hällt i Nitrivec, så snart är jag på gång. Ska väl skaffa lite fler fiskar än mina fem Sorgmanteltetror.

Jag kommer inte ihåg, det är några år sedan jag startade akvarium sist, ska jag ha i "Aquatan" nu?

• MammaG

Ja, vid vattenbytena vet jag att det ska vara Aquatan, det är just inledningskedet som jag inte minns. Hur har du gjort vid start, har du bara låtit det ta sin tid, eller?

• MammaG
    qenzo skrev 2011-01-27 13:13:16 följande:
    Som jag förstår det på Aquatans hemsida ska du använda det även vid uppstart, för bakterifloran ska komma igång snabbare. 
    Akvariet är färdiginrett nu, så jag hade tänkt koppa över tetrorna imorgonbitti, men då ska jag köpa Aquatan efter jobbet och göra det på kvällen istället.
    Jag blir så löjligt glad nu när jag ser akvariet i fungerande skick igen, så det är nästan pinsamt! Jga har försummat det det senaste året så jag törs knappast berätta om det, men den senaste tiden har inte ens ljusrampen fungerat.

Mina fiskar (fem sorgmanteltetror, om någon ny dyker upp i tråden) var verkligen i risigt skick att jag nästan inte vill berätta, men min törst ligger i att under de veckor de gått i mitt minsta akvarium har de blomstrat upp så jag är helt fascinerad. Jag är så glad att kunna erbjuda dem det här fina akvariet igen (låter jag helknäpp?)
    De har ätit och vuxit och blivit jättefina igen. Jag ska hålla igång det lilla akvariet också, för hur simpla de än är så älskar jag guppies, tycker de är underbara, och jag tänker använda det lilla som yngelakvarium.
    Ska köpa ett par ancistrusyngel imorgon också, för renhållningen i resp akvarium. Jag såg de mest bedårande yngel idag när jag köpte växter.
    Är inte det lustigt, jag tycker ancistrus verkligen är skitfula i vuxen ålder, men samtidigt är det den enda fisk jag skulle kalla "bedårande" i yngelstadiet?
  • MammaG

Skit också. Du har helt rätt Whizzer; jag rinde till "min" djuraffär och naturligtvis hade jag glömt väsentligt. Tycker dock att innehavaren, som jag känner, kunde ha påmint mig häromdagen  när jag bara köpte Nitrivec och talade om vad jag skulle göra. Kanske lite rent köpmannamässigt: "ska du ha Aquatan också, eller har du hemma?"

Nu får jag göra om hela processen och vänta med flytten av fiskar till på söndag.
    Aquatan först och Nitrivec minst tre timmar efter

• MammaG

Det beror ju lite på hur stora de andra är. Neontetror brukar vara rätt tuffa och kan gå med nästan vad som helst. De andra vet jag inte vad det är för fisk

• MammaG

Ok, det är en typ av molly. Om de inte är jättesmå tror jag inte att det är ett problem. I annat fall får du vänta tills de växt till sig lite. Jag hade en gång i världen vuxna black molly tillsammans  med slöjstjärtar, och det var aldrig något problem

• MammaG
    Turbomorsan skrev 2011-05-15 16:39:44 följande:
    Oki =) jag som var ute och cyklade

Har förresten oxå akvarium får se om jag kanske kan slänga in en bild på det ngn dag, 120 liters juwel med några mollys, några botior ( Pakistan kubotai och en histrionica) två gröna amazonas  kulfiskar tror jag det svenska namnet är, (latinska är iallafall Asellus colomesus) ett par malar å sen en pictus som jag funderar på att lämna bort snart om jag inte får tag på ett större kar. Känns lite överbefolkat men samtidigt så är det bra spridning på dom så det ser inte överfullt ut när man tittar
    Ingen fara, det är jag också allt som oftast Det vore kul att se en bild på!
Svar på tråden Akvarietråd