Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

10-åring stämplad som mobbare

Det som är fel av Kalle är ju naturligtvis att säga elaka saker men den delen är ju redan klargjord.

Ärlig ska man vara och ska man ha rätt att vara men beroende på situation är det mer eller mindre ok att säga ifrån. Ett "nej jag vill inte leka med dig idag efter skolan" är alltid ok. Ett "nej jag vill inte leka för du är jobbig" är på gränsen onödigt ärligt men samtidigt så frågar Erik vidare varför så är det ju svårt att vara ärlig och inte såra. Det är ju en balansgång som inte är helt enkel för ett barn.

På skolan så måste ju grundregeln vara att är det lekar som alla kan vara med i så måste även Erik släppas in, här har ju dock pedagogerna ett ansvar att se att han inte går i spinn och helt tar över på sina villkor. Inte främst för Kalles skull utan för sin egen så han inte upplevs som jobbig.

Är Erik bara på Kalles och som ett plåster på honom ja då tycker jag Kalle ska ha rätt att säga att han vill vara ifred. Kanske pyssla med något, läsa en bok eller annat. Man kan inte tvingas leka med någon om man föredrar att göra något själv. Även här tycker jag pedagogerna får vara lyhörda och föreslå saker som de vet funkar bra mellan killarna eller leda in Erik på någon annan aktivitet än bara hänga efter Kalle.

Leker Kalle en lek med ett annat barn och de redan är i gång ska om möjligt Erik släppas in i leken men då på de villkor som redan är. Kommer han in, ska vända och vrida och göra om regler och styra ja då tycker jag även här att pedagogerna får bryta in och antingen göra klart för Erik att han anpassar sig till leken eller gör något annat. Man har aldrig rätt att komma in i efterhand och få allt på sina villkor.

Svar på tråden 10-åring stämplad som mobbare