Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

10-åring stämplad som mobbare

Oj vad svårt. Det låter hårt att Kalle ska tvingas umgås med Erik eftersom "man måste kunna leka med alla". Samtidigt kan man ju förstå att Erik har hamnat i en trist situation. Det är väl så att Kalle leker med andra barn istället för Erik och stojar och har kul och det är klart att Erik då vill vara med att leka.

Hade man överfört det här till en arbetsmiljö så kan man väl i princip säga att Kalle faktiskt måste leka med alla. Dvs om några kollegor trivs bra ihop och gärna sitter och skvallrar över kaffet el går ut och lunchar tillsammans så känns det inte helt OK för dem att säga nej till en kollega de inte tycker lika bra om, om denne frågar om den får vara med. Så överför man det till vuxna så kan jag faktiskt tycka att på en arbetsplats måste man "leka med alla" även om man kanske inte måste vara direkt hjärtlig och inbjudande.

Däremot privat, hemma, får man välja vilka man vill leka med. Men är det applicerbart på barn eller är det att begära för mycket av ett barn?

• Lavish
    Tazzme skrev 2011-01-23 21:03:26 följande:
    Och om någon undrar, så orsaken till att jag poängterade det att denna pojke hade en cp-skada, var att jag tror att det gjorde så att lärarna inte kunde/ville se den verkliga situationen. De tyckte bara synd om den annorlunde killen för att de per automatik antog att han var ett "offer". Vilket var fel!
    Tror att det är lätt hänt att en person ges en offerroll och den andra automatiskt blir mobbaren. Och sällan är det så enkelt! Synd att inte vuxna människor klarar av att inse detta!
    Det var ett intressant exempel. Min egen erfarenhet från min skoltid var att man hade ungefär samma behandling av invandrarbarn som de hade på den här skolan av den CP-skadade. Dvs att de alltid var offer och alltid andra som var elaka. Det tror jag fler har upplevt och att det är en bidragande orsak till en viss... debatt... som finns idag.

Men jag vill bara poängtera att det faktiskt ju kan vara så att offret verkligen är ett oskyldigt offer. Lika fel som det är att anta att den Cp-skadade alltid är oskyldig, lika fel är det att anta att ett mobbingsoffer alltid har bidragit själv till sin situation.
  • Lavish
    Tazzme skrev 2011-01-23 21:32:58 följande:
    Absolut! Som jag skrev så tror jag sällan att dylika situationer är så enkla/simpla som många vill tro, där man bara kan plocka in folk i en förutbestämd mall. "Du är mobbare och du är offer". Eller "du är offer, men det är ditt eget fel". Eller varför inte "det är alltid synd om mobbaren också".
    Och det är det som är så synd, att de vuxna personer på skolorna som ska ta hand om detta kan vara så extremt trångsynta!
    Ja det är tråkigt. Men det är ju det där, att man någonstans förväntar sig att lärare ska ha ALLT. De ska vara duktiga på sitt ämne, ha ett stabilt privatliv, inga skelett i garderoben, skickliga pedagoger. Och sen ska de kunna ta människor också. Vara människokännare. Kanske är det väl mycket att begära.
  • Lavish
    Tazzme skrev 2011-01-23 21:43:06 följande:
    Det är ju också sant.

Jag kan förstå att det blir ett problem för lärarna och tycker själv att de redan får ta på sig för mycket uppgifter ibland. Förutom att vara lärare så måste de också uppfostra barnen (eftersom många föräldrar tydligen avsäger sig detta ansvar då barnen börjar i skolan) ställa upp på diversre fritidsaktiviteter som lägerskolor och en massa annat.

Men å andra sidan så om de inte har den förmågan eller kunskapen, är de då de rätta personerna att sätta sig till doms i sånahär situationer? Alltså om de "bara" är lärare och man inte kan kräva mer än pedagogiskt kunnande av dom, så kanske de borde överlåta sysslor som "mobbningskommittéer" o.dyl. på andra. T.ex skolkuratorn eller att de lärare som ingår i sådana grupper ska ha gått någon skild skolning för detta.

Menar inte att klanka ner på lärarna, utan undra detta helt uppriktigt.
    Nej absolut, skolan har ju tydligen mobbingexperter som barnet skickats till. Och även om man kanske inte kan begära att en vanlig lärare ska kunna hantera knepiga mobbingsituationer, så kan man ju verkligen tycka att mobbingexperterna borde det? Vad ska man annars med dem till? (Nu har jag aldrig hört talas om mobbingexperter förut, är det någon sorts specialutbildat team som åker ut eller?)
Svar på tråden 10-åring stämplad som mobbare