10-åring stämplad som mobbare
Det här har jag diskuterat med min väninna, som är av den åsikten att man som vuxen måste pusha för att "alla får vara med" men att man så klart måste prata med barnet som upplevs som jobbigt om beteendet. Själv är jag benägen att tycka att det är barnens rätt att inte behöva umgås med någon de inte gillar, i alla fall privat!
På skolan är det lite svårare, det ser jag mer som en arbetsplats, där man får försöka jämka.
Jag undrar:
Är det så att Kalle inte får vara med de andra nya kompisarna om "jobbige Erik" är med? Är det så att Kalle fortfarande leker med Erik ibland, när inte de nya trevligare kompisarna vill leka? Vill Kalle byta skola för att han känner sig utpekad som mobbare? Eller för att slippa Erik? Har ni träffat skolans personal och pratat om saken? Låter konstigt att mobbningsexperterna bara träffade Kalle, varför inte båda tillsammans?
Min store kille hamnade i en situation med en tillfällig sommarkompis på ett landställe. Han tröttnade på att killen var stökig och uppmärksamhetskrävande. Ändå lekte han med honom till nöds när inga andra fanns tillgängliga. Då pratade vi med vår son och sa att han faktiskt fick vara lite mer rättvis, och säga till pojken vad han tyckte var jobbigt och att han gärna ville leka ifred med sina andra kompisar. Det slutade med att de slutade umgås, trist för den "jobbige" pojken kanske man kan tycka. Och han blev sårad, det kan man inte undvika. Men vi kände inte alls för att försöka kliva in och bli "fritidspedagoger" i gruppen. Det måste man ju däremot jobba med på en skola. Kan säga att jag fortfarande inte är helt hundra på att vi gjorde rätt...