• Anonym (orolig)

Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???

Har just fått diagnos, deppression/oro/ångest och ska börja med sertralin krka. Dr förvarnade mej om att man kunde bli tillfälligt sämre de första veckorna. Men nu när jag läste om biverkningarna på tablettpaketet så blev jag riktigt nervös!! Alla biverkningar är ju i stort sett så jag mår just nu, och hur kan man då bli bättre om biverkiningarna är oro, ångest, sömnproblem, yrsel, illamåående osv osv osv???? Jag fattar inte... Hur mådde / mår ni som äter dessa tebletter?

• Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???
  • Anonym

jag gillar de här tabletterna. Jätte bra effekt av dom. Jag äter dom för depression / oro / ångest. Jag har inget av detta kvar... inget... jag är mig själv som jag var några år sen, jag mår bra och är lugn i mig själv, jag som under flera år varit en nervös, orolig, känslig, deppig, nedstämd ångestfylld person... med lätt social fobi.
    Nu har jag knappt inget av det här kvar och ser med glädje på livet och vill göra saker igen :)

det enda som jag märkt av och som inte är bra det är sexlivet, min sexlust är gravt försämrad.
    Och jag har svårt för att få orgasm.

• Anonym

Ätit det nu i 3 månader.......hade en utbrändhet av stress ochväldigt svår ångest...

Började med 25....höjde till 50....och mådde bra i flera veckor....MEN....sen började jag må dåligt igen...och då höjde jag till 75 och é nu uppe i 100.
    Haft jättemånga insättn.symtom och biverkningar.....men dom är likadana som min ångest,
    sätter sig kroppsligt...med stramningar i ansiktet,värk...svaghet i armar och ben.....lite ryckningar,huvudvärk,yrsel & att jag känner mina hjärtljud väldigt kraftigt i hela kroppen...nästan som en ryckning.
    men har varit hos neuvrolog och där vara inga problem...utan detta är svår ångest bara...svårt att förstå ibland.

MEN....jag har fått svåra sömnproblem och sen jag gick upp till 100 så kan jag INTE få orgasm hur mycket jag än försöker!!!..men sexlusten finns kvar!!!
    har även gått upp flera kilo i vikt....*snyft*

Så det är på gott och ont....men man måste ju må bra för att kunna funka i livet....
    samtidigt så räddade dom mig från den djupa ångesten och dödsångesten som jag hade...

Men som dom säger....ju MER insättn symtom och biverkningar DU FÅR....ju sjukare har du varit...
    och min hjärna fattades detta ämnet och var helt tomt, OCH DET BLI NU tillsatt av sertralinet.....

Lycka till....Kram M

• Anonym (orolig)

Jag kanske ska ringa Dr och fråga om jag ska höja? Hon skulle ringa i Mars, så jag kanske kan vänta tills dess..  Jag åt 25mg i 5 dagar sen höjde jag till 50mg och har ätit det i ca 3 veckor..  Hur ska jag göra? Jag fick ju en glimt av hur det KAN vara, mådde bättre än på länge. Glad, positiv och hade mycket mer motivation till det mesta.. Känns BOTTEN att känna att man faller tillbaka i gamla mönster igen

• Anonym (orolig)

Ni som äter denna medecinen och har sambo/make/maka, hur är er relation? får ni något stöd från era respektive eller är dom bara sura och irriterade för att ni inte är på topp? Har dom förståelse för att ni inte mår bra?
    Jag känner att min sambo ibland har bestämt sej för att jag ska vara en surkärring och när jag väl har haft en bra dag och är på bra humör så letar han nästan efter nått tecken på att jag skulle vara på dåligt humör.. Som han sen kan kommentera.. Och sen är den bra humöret borta... och då får han mer vatten på sin kran... så jävla jobbigt!!!!

• Anonym (orolig)

har höjt dosen till 75 nu istället och ska höja till 100. tyckte effekten försvann efter ett litet tag..

• Anonym (hur)

Hur mår du nu? Får du prata med någon kurator eller så?

• lillangel
    Anonym (orolig) skrev 2011-03-13 08:26:39 följande:
    har höjt dosen till 75 nu istället och ska höja till 100. tyckte effekten försvann efter ett litet tag..
    när jag höjde till 100mg kom min abiverkningar, fick onormalt vidriga mardömmar så jag gick ner i dos igen, annars har de enda problemet vart minskad sexlust och övervikt.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (hur) skrev 2011-03-13 08:57:56 följande:
    Hur mår du nu? Får du prata med någon kurator eller så?
    Jag känner mej väl lite mer harmonisk, inte så himla lätt irriterad (arg..)  Men är fortfarande så sjuuukt trött.. mår illa till och från men det är väl biverkningar av doshöjningen antar jag. Brukar må illa till och från ändå, men detta beror nog på det.
    Nej jag går inte hos någon kurator. Har inte blivit erbjuden det heller.
  • Nellie025

Hejsan!
    Jag åt Sertraline 50 mg i ett år, utan ökad dos. Och jag kan säga att det har verkligen hjälpt mig. Vet inte vad som skulle hänt om jag inte tagit tabletterna. Var sjukt deprimerad o ville knappt göra någonting.
    Jag beställer mina piller på generic-meds-store.com och några klagomål.

• Anonym (Längesen men-)
    Nellie025 skrev 2017-01-31 09:28:56 följande:

Hejsan!
    Jag åt Sertraline 50 mg i ett år, utan ökad dos. Och jag kan säga att det har verkligen hjälpt mig. Vet inte vad som skulle hänt om jag inte tagit tabletterna. Var sjukt deprimerad o ville knappt göra någonting.
    Jag beställer mina piller på generic-meds-store.com och några klagomål.

Hej gammal tråd men undrar om du hade tuffa insättningssymptom de första veckorna? Och hur länge? om du minns 🙈
  • Blåbär03
    Anonym (Längesen men-) skrev 2024-05-26 20:56:00 följande:
    Hej gammal tråd men undrar om du hade tuffa insättningssymptom de första veckorna? Och hur länge? om du minns 🙈
    Finns det någon kvar i denna tråden?
    jag har börjat på sertralin pga hälsoångest och allt är väldigt jobbigt just nu.
    hade Varit skönt och prata med någon som går igenom samma
  • Anonym (Linn)
    Blåbär03 skrev 2024-08-02 06:29:00 följande:
    Finns det någon kvar i denna tråden?
    jag har börjat på sertralin pga hälsoångest och allt är väldigt jobbigt just nu.
    hade Varit skönt och prata med någon som går igenom samma
    Jag åt sertralin under flera år men slutade för säkert 4 år sedan. Kände inget när jag satte in den. Den hjälpte bra mot ångest men biverkningarna smög sig på och jag valde att sluta. Det mest handikappande var diarre flera ggr per dygn.  Testa och se.
  • Anonym (.)

Jag har ätit både sertralin och annan antidepressiv. 
    Jag märkte av minskad förmåga till glädje, och alla andra känslor, förmåga till sexuell funktion (fysiskt alltså, fanns mentalt men kroppen blev liksom "död"), muntorrhet med sämre tänder som följd. 

• Blåbär03
    Anonym (.) skrev 2024-08-02 11:26:02 följande:

Jag har ätit både sertralin och annan antidepressiv. 
    Jag märkte av minskad förmåga till glädje, och alla andra känslor, förmåga till sexuell funktion (fysiskt alltså, fanns mentalt men kroppen blev liksom "död"), muntorrhet med sämre tänder som följd. 

Anonym (Linn) skrev 2024-08-02 08:50:51 följande:
    Jag åt sertralin under flera år men slutade för säkert 4 år sedan. Kände inget när jag satte in den. Den hjälpte bra mot ångest men biverkningarna smög sig på och jag valde att sluta. Det mest handikappande var diarre flera ggr per dygn.  Testa och se.

jag har gått på dom nu i 5 veckor och är uppe på 62,5 mg jag har fått så mycket insättningssymtom så jag tar det försiktigt. min ångest är fortfarande kvar ingen skillnad.. diarré hade jag dom första dagarna sen försvann det.. men jag undrar när jag kommer känna att dom gör någon skillnad? för just nu känns det så hopplöst. Förstår att det är olika för andra men skönt o höra hur andra haft det.. min läkare tycker kanske att vi ska byta medicin för hon tycker att jag borde känna någon skillnad nu. Den skillnad jag kanske känner nu är att eftmiddag kväll är ganska så okej.. men samtidigt kunde det vara det innan tabletterna också, 
  • Blåbär03

nästan varje morgon vaknar jag upp av att jag är helt blöt och stel/spänd i kropp och käkarna och ångesten bara ökar då för jag tror att det är något fel på mig :( jag har en brännande känsla i musklerna. Någon annan som känt så också?

• Blåbär03
    Anonym skrev 2011-02-14 22:15:16 följande:

Ätit det nu i 3 månader.......hade en utbrändhet av stress ochväldigt svår ångest...

Började med 25....höjde till 50....och mådde bra i flera veckor....MEN....sen började jag må dåligt igen...och då höjde jag till 75 och é nu uppe i 100.
    Haft jättemånga insättn.symtom och biverkningar.....men dom är likadana som min ångest,
    sätter sig kroppsligt...med stramningar i ansiktet,värk...svaghet i armar och ben.....lite ryckningar,huvudvärk,yrsel & att jag känner mina hjärtljud väldigt kraftigt i hela kroppen...nästan som en ryckning.
    men har varit hos neuvrolog och där vara inga problem...utan detta är svår ångest bara...svårt att förstå ibland.

MEN....jag har fått svåra sömnproblem och sen jag gick upp till 100 så kan jag INTE få orgasm hur mycket jag än försöker!!!..men sexlusten finns kvar!!!
    har även gått upp flera kilo i vikt....*snyft*

Så det är på gott och ont....men man måste ju må bra för att kunna funka i livet....
    samtidigt så räddade dom mig från den djupa ångesten och dödsångesten som jag hade...

Men som dom säger....ju MER insättn symtom och biverkningar DU FÅR....ju sjukare har du varit...
    och min hjärna fattades detta ämnet och var helt tomt, OCH DET BLI NU tillsatt av sertralinet.....

Lycka till....Kram M

hej. Jag går också på sertralin och har mycket insättnings symtom, som dina och mer.. så min upptrappning tar tid.. jag tycker att jag mår till och från hela jäkla tiden. just nu är jag uppe i 62,5 mg och ska höja nu till 75mg. jag bara undrar om du fick biverkningarna varje gång du höjde din dos och om det blev bättre sen? Hur visste du att du hade kommit upp i rätt dos?

Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???