• Anonym

Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???

Anonym (orolig) skrev 2011-01-23 14:50:22 följande:
    oj.. allstå.. undrar hur fort och hur mkt dom där pillren kan ge effekt  (biverkningr??).. I morse, ett tag efter jag tagit tablett nr två så började jag känna mej orolig, sådär fjäril-imagen-stressad-jobbigt... Så jag satte igång och städa för att tänka på annat.. Sen har jag vart i gång, och kännt mej på ett strålande humör, inte arg en endaste gång idag och sambon är superskeptisk och undrar vad det är för dunder piller jag fått. Ja, på ett positivt sätt då alltså *s* Det enda negativa just nu är att jag mår illa och är lite snurrig till och från... Och jag är rädd för att få gigantiskt bakslag vilken sekund som helst.. För som jag kännt mej idag var VÄLDIGT längesen..... Det känns nästa förbjudet, och helt fel att känna sej positiv nästan en hel dag, för som sagt.. är livrädd för att i vilket ögonblick som helst förvandlas till ett surkärringsmonster igen Vågar man hoppas?
    Det där är placeboeffekt. Medicinen kan omöjligt börjat verka på det viset det ska ännu och du må så bra på en gång. Om man ska se det rent medicinskt.
  • Anonym

hej ! Jag började äta sertralin krka för depression / ångest / oro för tre månader sedan. Jag började med 25mg, första dagen jag tog tabletten mådde jag bättre direkt , jätte skön känsla, väldigt märklig, var itne van vid den känslan jag som gått runt med oro, ångest, nervositet i flera år dagligen. Det var helt underbart. Jag kände mig andra dagen väldigt yr, sedan illamående, ont i magen, huvudvärk... men bättre psykiskt !
    Det där med illamående , magont, yrsel gick över efter virka två veckor, men faktiskt så började jag då må sämre... mer ångest, oro....men det försvann sedan det med. efter bara några veckor.
    När jag höjde dosen till 50 mg, så blev jag igen yr på nytt, lite mer ångest, men det gick över fortare den gången, efter en vecka sisådär. Nu har jag ätit i tre månader, är uppe i 75 mg, mår väldigt bra , inte mått såhär bra på ÅRATAL :) är mig själv, inre harmoni, lugn, mer social, gillar att umgås, gladare, är ledsen och nere när jag SKA och borde vara det, inte som innan , för ingenting.
    men däremot tycker jag väll inte att sertralin hjälper så mkt emot ångest på mig. Jag känner någon gång om dagen av lite ångest, inte alls lika mkt som innan jag började med dessa, men den finns där, och kommer ibland. Men den blir lättare att hantera.

du behöver itne bli skrämd av det som står på biverkningar jag blev oxå det, men sedan märker man ju att det går uppått och man blir bara bättre, biverkningarna är bara i början de försvinner efter ett par veckor !

• Anonym
    Anonym (vågar inte) skrev 2011-01-24 09:32:54 följande:
    Har oxå fått sertralin och behöver verkligen börja med dom. Har mått dåligt så länge att jag inte vet hur det känns att må bra. MEN....vågar inte för alla biverkningar. Tänk om man blir galen och får en psykos av dom...står ju i biverkningar.
    läs vad jag skrev i inlägget precis ovanför ditt.... jag tänkte likadant...
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-24 13:39:32 följande:
    Ja, det är nog förmodligen så. Jag försöker intala mej själv dock att jag SKA må bättre. Känner mej mer orolig i kroppen idag, men så fort det kommer över mig så försöker jag tänka  "snart går det över!!!" och sen försöka ha nått att göra.  Inte bara sitta och känna efter. Jag hoppas känslan håller i sig, men det vore väl för bra för att vara sant........................
    det är inte för bra för att vara sant. det trodde jag med i början när jag mådde så bra. Men det har hållit i sig och jag mår toppen sedan jag började med dom. Är mig själv igen :) my life is back !!!!
  • Anonym

jag hade mer ångest och oro i början när jag började med sertralin. Men det blev bättre efter cirka två - tre veckor. nu har jag ätit dem i tre månader och mår VÄLDIGT BRA. är mig själv nu och är så nöjd med de här tabletterna. enda biverkning som står kvar och INTE har släppt det är sexlusten, den är som bortblåst. det är rent ut sagt åt helvete, men jag tänker sluta med tabletterna om några månader och hoppas på att vara återställd från min depression....så jag inte behöver äta de här mer.

• Anonym

Fick bättre sömn av sertralin. Har bara fått yrsel om jag glömt ta tabletten i tid. Tycker att det funkar bra!

• Anonym

jag har ätit mina i ca 5 år nu. innan jag började så var jag väldigt depprimerad ångest oro.. kunde inte gå ut var sängliggandes och sjukskriven från arbetet. När jag väl började med setralin så blev jag 10 ggr värre de första veckorna. Sedan började  jag sakta men säkert må bättre o gick rgelbundet på samtal med psykolog. Idag får jag mina down perioder man lyckas ta mig upp, jag arbetar inte heltid, men jag klarar av att gå till arbetet och känner ork

• Anonym

jag gillar de här tabletterna. Jätte bra effekt av dom. Jag äter dom för depression / oro / ångest. Jag har inget av detta kvar... inget... jag är mig själv som jag var några år sen, jag mår bra och är lugn i mig själv, jag som under flera år varit en nervös, orolig, känslig, deppig, nedstämd ångestfylld person... med lätt social fobi.
    Nu har jag knappt inget av det här kvar och ser med glädje på livet och vill göra saker igen :)

det enda som jag märkt av och som inte är bra det är sexlivet, min sexlust är gravt försämrad.
    Och jag har svårt för att få orgasm.

• Anonym

Ätit det nu i 3 månader.......hade en utbrändhet av stress ochväldigt svår ångest...

Började med 25....höjde till 50....och mådde bra i flera veckor....MEN....sen började jag må dåligt igen...och då höjde jag till 75 och é nu uppe i 100.
    Haft jättemånga insättn.symtom och biverkningar.....men dom är likadana som min ångest,
    sätter sig kroppsligt...med stramningar i ansiktet,värk...svaghet i armar och ben.....lite ryckningar,huvudvärk,yrsel & att jag känner mina hjärtljud väldigt kraftigt i hela kroppen...nästan som en ryckning.
    men har varit hos neuvrolog och där vara inga problem...utan detta är svår ångest bara...svårt att förstå ibland.

MEN....jag har fått svåra sömnproblem och sen jag gick upp till 100 så kan jag INTE få orgasm hur mycket jag än försöker!!!..men sexlusten finns kvar!!!
    har även gått upp flera kilo i vikt....*snyft*

Så det är på gott och ont....men man måste ju må bra för att kunna funka i livet....
    samtidigt så räddade dom mig från den djupa ångesten och dödsångesten som jag hade...

Men som dom säger....ju MER insättn symtom och biverkningar DU FÅR....ju sjukare har du varit...
    och min hjärna fattades detta ämnet och var helt tomt, OCH DET BLI NU tillsatt av sertralinet.....

Lycka till....Kram M

Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???