• Anonym (orolig)

Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???

Har just fått diagnos, deppression/oro/ångest och ska börja med sertralin krka. Dr förvarnade mej om att man kunde bli tillfälligt sämre de första veckorna. Men nu när jag läste om biverkningarna på tablettpaketet så blev jag riktigt nervös!! Alla biverkningar är ju i stort sett så jag mår just nu, och hur kan man då bli bättre om biverkiningarna är oro, ångest, sömnproblem, yrsel, illamåående osv osv osv???? Jag fattar inte... Hur mådde / mår ni som äter dessa tebletter?

• Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???
  • Gummsan

Bästa tabletterna jag haft. Har testat en uppsjö av tabletter! Värsta biverkningarna är huvudvärken som kommer till en början. Illamåendet slapp jag om jag tog dom till mat. Lycka till

• Shiro

Jag blev också nervös inför alla biverkningarna som nämndes på bipacksedeln, men jag kan inte minnas att jag fick några av dem.
    Jag mådde mycket bättre av dem. 

• Anonym (orolig)

skönt att höra att det finns några som slipper biverkiningarna, vill ju inte må sämre än innan :-/

• Anonym (fick just)

Jag har tagit min första tablett idag och har fått ett annat lugnande att ta om jag mår för dåligt, just för att det kan bli värre första veckorna.

• Hettie

Det är alltid läskigt att läsa på bipacksedlar. Men tänk på att det är läkemedelbolagets skyldighet att rapportera om vad som _kan_ hända. Jag brukar inte läsa bipacksedlar förräns jag upplever något som skulle kunna vara en biverkning och står det då med där så tänker jag, jaha, då vet jag. Oftast går de ju över efter 1-2 veckor !

Jag åt sertralin ett tag och kan inte minnas att jag hade så mycket biverkningar alls. Lite huvudvärk/trötthet/illamående i början bara. Däremot mådde jag väldigt dåligt om jag hade glömt att ta tabletterna några dagar i rad. Illamående, huvudvärk, ångest som tusan !!!! Blev helt upp och ner.

Jag hoppas att du upplever att medicinen är något positivt efter att biverkningarna gått över. Jag blev hjälpt av mina antidepressiva (kombinerat med terapi) och tänk på att om du fortfarande har biverkningar kvar om en månad eller så, så prata med din läkare och be att få en annan medicin.

Lycka till !

• BettanB

Tycker medicinen var toppen; blev lite dålig i magen i början, men det gick över fort. Inga biverkningar i övrigt; mådde bara bra av dem. Ingen oro och ångest öht. Skönt!

Sorg i BettanMansion.
  • Anonym (orolig)

Åh, HOPPAS att jag åxå slipper det värsta. Längtar efter att bli "normal" igen... så min stackars familj slipper den här hemska surhäxan som alltid är arg och trött och allmänt pessimistisk... Och såklart att jag själv börjar känna glädje inför saker igen och bli piggare och gladare..

• Anonym (orolig)

Har tagit första tabletten idag.. håller tummarna för att det inte blir för jobbigt nu i början.. Tänkte tagit dom igår igentligen ,men blev så orolig för att bli dålig att jag väntade *s* ingen ide att ligga vaken halva natten å grubbla på det, bättre att börja på morgonen då jag ändå tar mina b12 tabletter..

• Anonym (orolig)
    Anonym (fick just) skrev 2011-01-21 12:12:08 följande:
    Jag har tagit min första tablett idag och har fått ett annat lugnande att ta om jag mår för dåligt, just för att det kan bli värre första veckorna.
    Ok, jag kanske ska fråga min Dr om det om det blir jobbigt. Är det atarax ( lr hur de nu stavas..) du har fått? Sådana har jag hemma redan, men det är väl bäst å fråga inna man tar något tillsammans med nya medecinen kanske.
  • Johnballong
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-22 07:34:06 följande:
    Har tagit första tabletten idag.. håller tummarna för att det inte blir för jobbigt nu i början.. Tänkte tagit dom igår igentligen ,men blev så orolig för att bli dålig att jag väntade *s* ingen ide att ligga vaken halva natten å grubbla på det, bättre att börja på morgonen då jag ändå tar mina b12 tabletter..
    Hej!

Har ätit Citalopram i 2,5 vecka mot panikångest/ ångest. Har ingen erfarenhet av psykiska åkommor sedan innan. Har också kännt mig otroligt nervös inför medicinering. Har varit en inkörsperiod med mer attacker och ångest men jag tror att det börjar rätta till sig : ) Förstår hur du känner dig. Vill också bara bli som vanligt igen!!! 

Lycka till!
Svar på tråden Ni som äter/har ätit Sertralin!! Biverkningar???