Hörselskadad förälder
Finns det fler här?
Själv är jag barndomshörselskadad men hörseln har sjunkt drastiskt det senaste halvåret...
Finns det fler här?
Själv är jag barndomshörselskadad men hörseln har sjunkt drastiskt det senaste halvåret...
Tack för Dina vämande ord!!!
Ett av mina barn, 9 år, har svårt att acceptera att mamma inte hör men i övrigt jag vill ju inte att de ska känna sig "utnyttjade" samtidigt som det är bra att lära sig respektera att vi människor är olika o en del av oss har behov av extra stöd i vissa situationer....
Vad det gäller teckenspråk accepterades det inte av svensk lag som ett "riktigt" språk förän 1980 och man undervisade inte på tecken så många år tidigare... Jag vet inte vilket år man började acceptera tecken i utbildningssystemet. Detta är säkert en av orsakerna till att många som är i meddelåldern o uppåt inte har fått tillgång till tecken, de skulle lära sig avläsa o tala. Visst fanns det teckenkommunikation tidigare men ofta "hemgjort". För den intresserade finns en serie böcker av Ulla-Bell Thorin (tidigare verksam i Göteborgs Dövas förening) om Nea som växer upp i Norra Halland (utanför Kungsbacka tror jag). Böckerna är till stor del självbiografiska (om inte helt) och helt underbara!!!!!!!! Jag har känt igen mig i många situationer... Kan varmt rekommendera dem!!!
Kram på Er!!