• kutiom

Vilken är den roligaste barnboken ni läst?

Jag skrattade mycket när jag läste "Pannkakstårtan" av Sven Nordqvist. Då var jag visserligen lagom trött men den toppar än listan över roliga barnböcker. Vilken bok har ni skrattat högt åt när ni läst för ert/era barn?

• Svar på tråden Vilken är den roligaste barnboken ni läst?
  • Mamma till tre kottar

Var är liten skär och alla små brokiga? är inte så tokig den heller "Mitt i kalsongen under balkongen"

• LinaMarieee

Jag brukar vanligen inte skratta högt åt barnböcker, men Jösta och Johan av Anette Skåhlberg - det var den mest annorlunda och roligaste och finaste bok jag läst!
    Jag skrattade högt så jag var tvungen att sluta läsa ett tag, och mot slutet grät jag - jag grät! Av glädje, för det var så fint slut.
    Herregud - detta var verkligen en bok som lockade fram känslor kan man minst sagt säga! Tror det berodde mycket på att den var skriven så rakt ur hjärtat och den var så oväntad och annorlunda.
    Rekommenderas som kontrast till "vanliga" förutsägbara barnböcker.

/Marie

• Welma

Hattresan.

Någon borde städa här. Dammsuga.

• tronque

Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem.

Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.
    Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är.

VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter.

Tack! 

• Ginny

För barn i åldern 5+: Morfar prosten-böckerna av Eva Bexell.
    Läs själv eller lyssna på ljudbok.

• Mina småtroll

Bajsfesten av Alex Schulman. Inte så mycket för barn egentligen, men väldigt kul för en vuxen (iaf första gången man läser den)

• Suri

Givetvis Loranga, Mazarin och Dartanjang!

• Perika

Älskar Låba, särskilt Låba slår världsrekord... När maken och jag läste Max-böckerna för sonen konstaterade vi också att författaren måste ha hund. Gittan har redan nämnts; vargarna som lägger sig ner och blir stela när de inte förstår fick mig att skratta så jag inte kunde fortsätta läsa på en lång stund.

Tack för alla sköna tips, det blir ju ännu roligare att läsa för barnen när man själv blir underhållen av innehållet! 

• Qermit
    tronque skrev 2011-07-04 18:38:15 följande:
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem.

Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.

VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter.

Tack! 
    Det låter som en Krakel Spektakelbok av Lennart Hellsing.
  • deac

Mina favoriter är också Morfar Prosten-böckerna. Så roliga. Har läst dem för mina egna barn och de på jobbet och jag skrattat lika mycket varje gång!

Andra roliga böcker är Apan Papan skriven an Mathias Johansson. Sååå kul när apan pruttade i vattnet framför krokodilen!

En annan bok som är väldigt fin och som har en rolig sekvens är Leopld av Lars Klinting. Älskar den boken. 

• pysselpussar

Morfar prosten och mamma mu åker rutchkana :)

• Dida

Jag har nyss lånat första Suneboken och har snart läst ut hela. Både barnen och jag skrattar för fullt. Går ju inte läsa utan att se Haber framför sig. Och sedan är ju Loranga, Mazarin och Dartanjang helt underbar!

• mamma till tre busungar
    tronque skrev 2011-07-04 18:38:15 följande:

Tack! 
    Jag är tämligen säker på att det är "Den flygande trumman" av Lennart Hellsing.
  • Koppkaka

I lågstadiet läste vår lärare Gummitarzan för oss massa gånger, hela klassen inklusive läraren skrattade högt boken igenom

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
Svar på tråden Vilken är den roligaste barnboken ni läst?