Inlägg från: Lavali |Visa alla inlägg
  • Lavali

Tamråtta eller hamster??

ang uppfödare så ta inte första bästa, då är råttor från zoo bättre i så fall. De stora uppfödarna så kan du sålla bort direkt, gå till de riktigt små, de som frågar mycket om dig och som är lite mer ovilliga att ge bort till första bästa. Dom är också vad ja lärt mig mest seriösa. Många stora uppfödare köper själv sina från zooaffärer och du går rätt bet genom att köpa en råtta för 300 som uppfödaren själv köpt för 50 kr, de vill mest tjäna pengar eller få tjusiga rosetter på utställningar om de säljer sina råttor hej vilt till vilken som

• Lavali
    Pussakaninen skrev 2011-01-25 22:38:14 följande:
    Och vilka "Stora" uppfödare har du egentligen varit i kontakt med :S

TS, ska du köpa råtta, köp det från en SRS regestrerad uppfödare, ingen små uppfödare du hittat på blocket! En SRS reggad uppfödare "får" inte avla på zoo djur. Stora srs reggade uppfödare har krav på sina djur, srs har KRAV på sina uppfödare. En råtta som biter är inte frisk och många avlivar dem oftast direkt. Jag har haft närmare 100 råttor under alla mina år & har blivit biten utav 3 råttor. 1 som visserligen var från en stor uppfödare, men det blev fel på linjen och råttorna fick tumör eller liknande. Uppfödaren la ner linjen direkt när detta upptäcktes! andra råttan var en zoo råtta från Värmland & tredje var också från en zooråtta fast från skåne.

jag har ägt råttor från nästan hela eropa. Äger för tillfället 3 stycken finnar. Underbara!
    man får inte nämna namn här men flera stora har själv uppgett väldigt fritt att de köper zooråttor för att "få nytt blod i aveln"  bara att läsa gamla inlägg på råttfoumet.
    Har haft råttor i 15 års tid men efter 5 år så är de enbart EN  person ja numera köper råttor från i sverige och hon har lagt ner sin uppfödning och kör enbart någon kull per år.
    och jo dom FÅR avla på zooråttor, de finns ingen regel någonstans att dom inte får det . Svenska aveln på råttor är så hemskt dålig att de är pinsamt
Svar på tråden Tamråtta eller hamster??