• WildaoDorian

Tamråtta eller hamster??

Är i valet o kvalet. Mina barn vill ha varsin hamster och jag känner att det kanske inte är något roligt djur för barn? Jag har haft hamstrar när jag var liten och även tamråtta. Tamråttor är ju lite mer vakna än hamstrar och det intrycket jag har fått så är dom inte lika bitska o lättare att tämja än hamstar. Har jag rätt? Är tamråtta bättre för barnen än hamster? Dom vill ju oxå ha varsin och 2 råttor gå väl ha i samma bur? När jag har läst fakta om hamstern så kan man inte ha guldhamstrar i hop men dvärghamstrar går bra, däremot så är dvärghamstrar oftast mer bitska. Detta var svårt! vad tycker ni? Hjälp mig!!

• Svar på tråden Tamråtta eller hamster??
  • Jezamine

Hur gamla är dina barn?

Jag är INTE avstängd
  • dezibel

Är bara barnen stora nog att hantera smådjur under översikt av dig skulle jag helt klart välja två råttor. Dom kräver ju en hel det socialt umgänge och att få vara ute och springa så det vore bra om du är intresserad men dom är ju helt fantastiska husdjur. Har ni bara en rejält stor bur går det jättebra att ha två i samma bur.

http://www.ratpower.webb.se/

• WildaoDorian

Nja.. dom är 6 och 3 år så tanken är ju att jag är med dom och hjälper till när dom ska handskas med djuren. Ja... det känns som tamråttor passar bättre och är roligare djur, risken är ju att barnen tröttnar på hamstrar då dom oftast sover på dagen. Hoppas jag kan övertala dom till det i stället. Erfarenheten jag har så tyckte jag det var mycket roligare med tamråtta....

• WildaoDorian

Tackar för infon! Uch... va svårt detta var. Jag själv är ju mer intresserad av tamråtta eftersom jag tycker det är roligare djur. Barnen har ju bestämt sig för hamster men dom vet nog inte riktigt hur dom funkar. Vi ska ner och kolla i djuraffären i eftermiddag. Kanske man skulle rådfråga där oxå....

• kutiom

Nu kanske ni redan köpt men hamstrar är ju nattdjur, om jag inte minns fel. Röstar helt klart på råttor, smartare djur får man leta efter - skoj för alla!

• hmcc

Du får bestämma helt själv, barnen är så små så dom kommer tröttna väldigt fort och då gä'ller det att DU tycker djuret är jätteroligt och intressant i dom åren det lever, DU får ta ut det dagligen.

Du måste ha ett enormt intresse för djuret ni skaffar.

• Komzi

Råttor SKA vara minst två i samma bur! Ville bara börja med att säga det:) Jag tror att råttor är bästa alternativet, dels för att dom är "tåligare" än en hamster men också för att dom är lättare att få riktigt tama. Råttor är väldigt inteligenta o kräver ju en del "hjärnaktivering" o motion! Har själv haft 16 råttor som mest samtidigt o det är verkligen underbara djur. Friska råttor som blir bra behandlade biter inte, blir dom rädda eller har ont osv däremot kan dom bita. Jag skulle absolut satsa på råttor från uppfödare. Det är i regel friskare djur o dom har hanterats mkt, vilket ju är ett plus! Det finns mkt bra fakta om råttor på nätet, ut o googla:) Lycka till med djurköpet ;)

• bubblan91

helt klart tamråttor!
    skulle rekommendera 2 honor , och håller me de andra att de ska vara från uppfödare.
    våra 2 älsklingar kommer från en djuraffär, och de va inte lätta att få tama. det är nog roligare för barnen att de är någorlunda tama när ni får hem dom, så de inte tröttnar.

• Pussakaninen

Du ska inte ge en råtta till en 3 åring, absolut inte. Han/Hon kommer aldrig klara av att hantera den, ska djuret sitta i buren hela dagen då har du tänkt? Råttor är som en hund, dom kommer i trotsåldern, dom är sociala & dom vill vara med. Vi hade våra råttor lösgående i hela huset när vi hade mindre än 5. Nu är vi upp imot 10-15 stycken dock och bedriver en srs & ssv registrerad uppfödning.

Dock rekomenderar jag 2 råttor till dig. men inte till dina barn.

• Lavali

ang uppfödare så ta inte första bästa, då är råttor från zoo bättre i så fall. De stora uppfödarna så kan du sålla bort direkt, gå till de riktigt små, de som frågar mycket om dig och som är lite mer ovilliga att ge bort till första bästa. Dom är också vad ja lärt mig mest seriösa. Många stora uppfödare köper själv sina från zooaffärer och du går rätt bet genom att köpa en råtta för 300 som uppfödaren själv köpt för 50 kr, de vill mest tjäna pengar eller få tjusiga rosetter på utställningar om de säljer sina råttor hej vilt till vilken som

• Pussakaninen
    Lavali skrev 2011-01-25 21:18:56 följande:
    ang uppfödare så ta inte första bästa, då är råttor från zoo bättre i så fall. De stora uppfödarna så kan du sålla bort direkt, gå till de riktigt små, de som frågar mycket om dig och som är lite mer ovilliga att ge bort till första bästa. Dom är också vad ja lärt mig mest seriösa. Många stora uppfödare köper själv sina från zooaffärer och du går rätt bet genom att köpa en råtta för 300 som uppfödaren själv köpt för 50 kr, de vill mest tjäna pengar eller få tjusiga rosetter på utställningar om de säljer sina råttor hej vilt till vilken som
    Och vilka "Stora" uppfödare har du egentligen varit i kontakt med :S

TS, ska du köpa råtta, köp det från en SRS regestrerad uppfödare, ingen små uppfödare du hittat på blocket! En SRS reggad uppfödare "får" inte avla på zoo djur. Stora srs reggade uppfödare har krav på sina djur, srs har KRAV på sina uppfödare. En råtta som biter är inte frisk och många avlivar dem oftast direkt. Jag har haft närmare 100 råttor under alla mina år & har blivit biten utav 3 råttor. 1 som visserligen var från en stor uppfödare, men det blev fel på linjen och råttorna fick tumör eller liknande. Uppfödaren la ner linjen direkt när detta upptäcktes! andra råttan var en zoo råtta från Värmland & tredje var också från en zooråtta fast från skåne.

jag har ägt råttor från nästan hela eropa. Äger för tillfället 3 stycken finnar. Underbara!
  • Lavali
    Pussakaninen skrev 2011-01-25 22:38:14 följande:
    Och vilka "Stora" uppfödare har du egentligen varit i kontakt med :S

TS, ska du köpa råtta, köp det från en SRS regestrerad uppfödare, ingen små uppfödare du hittat på blocket! En SRS reggad uppfödare "får" inte avla på zoo djur. Stora srs reggade uppfödare har krav på sina djur, srs har KRAV på sina uppfödare. En råtta som biter är inte frisk och många avlivar dem oftast direkt. Jag har haft närmare 100 råttor under alla mina år & har blivit biten utav 3 råttor. 1 som visserligen var från en stor uppfödare, men det blev fel på linjen och råttorna fick tumör eller liknande. Uppfödaren la ner linjen direkt när detta upptäcktes! andra råttan var en zoo råtta från Värmland & tredje var också från en zooråtta fast från skåne.

jag har ägt råttor från nästan hela eropa. Äger för tillfället 3 stycken finnar. Underbara!
    man får inte nämna namn här men flera stora har själv uppgett väldigt fritt att de köper zooråttor för att "få nytt blod i aveln"  bara att läsa gamla inlägg på råttfoumet.
    Har haft råttor i 15 års tid men efter 5 år så är de enbart EN  person ja numera köper råttor från i sverige och hon har lagt ner sin uppfödning och kör enbart någon kull per år.
    och jo dom FÅR avla på zooråttor, de finns ingen regel någonstans att dom inte får det . Svenska aveln på råttor är så hemskt dålig att de är pinsamt
  • Obsidiana

Röstar råttor, eftersom det verkar vara det du TS är mest intresserad av. Det lär bli "dina" djur som barnen gosar med ibland och då är det ju bättre om det är djur som du är intresserad av.

• Pussakaninen
    Lavali skrev 2011-01-26 13:19:29 följande:
    man får inte nämna namn här men flera stora har själv uppgett väldigt fritt att de köper zooråttor för att "få nytt blod i aveln"  bara att läsa gamla inlägg på råttfoumet.
    Har haft råttor i 15 års tid men efter 5 år så är de enbart EN  person ja numera köper råttor från i sverige och hon har lagt ner sin uppfödning och kör enbart någon kull per år.
    och jo dom FÅR avla på zooråttor, de finns ingen regel någonstans att dom inte får det . Svenska aveln på råttor är så hemskt dålig att de är pinsamt
    Ja jag vet då fan inte vilka uppfödare du menar. Jovisst kan någon ha en zoo råtta någon gång. Och om du läser mitt inlägg skrev jag får med kaninöron ("). Står inte att man inte får avla på zoo råttor. men gör man det så blir man otroligt "utstött"

Kan bara säga att det är väldigt konstiga uppfödare du har köpt ifrån. Du får gärna mejla mig uppfödarnamnen! Och TS, vill du ha rekomendationer på uppfödare så är det bara och höra av sig! Tro mig, råttor bits inte, dem SKA inte bitas. De ska bitas lika mycket som en hund ska.
  • Maybe

Hanråttor är väl i regel lugnare än honråttor, eller tänker jag fel?
    Bara en tanke som slog mig...

Jag röstar för råttor iallafall, men det kommer bli dina råttor...

• kajsa835

kanske sent svar men jag tycker gerbiler!
    dom är ju små som hamstrar men ska va minst två tillsammans, och dom är inte nattdjur utan vaknar o kommer fram när man går in i rummet, eller öppnar buren. jättesöta och roliga djur.

Svar på tråden Tamråtta eller hamster??