• Kusin Knase

Galet, jag är gravid!

En del av er vet det redan men inte alla mina "adoptionskompisar", så jag gör en egen liten tråd även här om detta omtumlande besked ...

Detta tar tid att smälta ... Mirakler sker uppenbarligen!

Ni vet ju vad man säger om att när man har adopterat så slappnar man ju av så mycket så man blir gravid, yeah right Obestämd -- men nu kommer vi väl tyvärr bli ett av fallen som det just kommer att exemplifieras med.

Efter massor av års försök på egen hand, fem ivf:er (mf, utomkveds + en ljuvlig dotter född -07), en adoption (en underbar son, född -09) och 40 år på jorden ska man vara med om detta?!

På nyårsafton började jag misstänka att det nog trots allt inte var julmaten jag fortfarande mådde illa av ... Jag la ihop alla symtom och fixade till slut fram ett test. På nyårsdagens morgon tog jag det. På monitorn stod klart och tydligt Gravid 3+.

GALET!!!!! För första gången är jag spontant gravid! Förvånad   Jag som trodde det var en myt att barn kunde bli till i sänghalmen ...

Det pinsamma är att vara 40 och inte 15 när man ringer till MVC och bekänner att man inte fattar nånting ... Vadå dagar liksom, vem behöver hålla reda på sånt?! ÄL? Mens?! Va? Jag vet att jag inte har haft mens på hela december men kan inte svara på om jag hade det i november. Lagom pinsamt, hehe.

Fick ett vul förra veckan och såg ett hjärta som bankade på så hårt att hela den lilla varelsen -- som satt på rätt ställe! -- vibrerade och rörde sig. Underbart! Jag är nu i åttonde veckan och beräknad födelse är satt till 27 augusti, så det är tidigt än så länge, vi får se hur det går ...

Herregud, tre barn, hur ska det funka, helt sjukt detta, jag som går på knäna av bara två med en man som jobbar jättejättemycket, och så tätt mellan barnen!! Hjäääääääälp.

Blandade känslor, minst sagt! Men så häftigt!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Svar på tråden Galet, jag är gravid!
  • xena

Men Knase då, så knasigt roligt! Grattis!

• Salacious Crumb

Härligt Grattis Knase!

• fabbemam

GRATTIS!
    Ang att slappna av kan du hänvisa till mig också vi har varit avslappnade i 8 år nu! Inget barn i magen för det men ett i hjärtat väntar jag!
    LYCKA TILL !
    Fabbemam

• PrickenChicco

Grattis!!! Så underbart med små mirakel och jag tror inte du slappnat av det minsta, du har ju haft fullt upp sedan du blev tvåbarnsmamma . Härligt är det och det ska bli så kul att följa er resa till nr 3. Varmt Grattis!!!

Det finns forskning som visar att kvinnor som blir våldtagna blir gravida liksom kvinnor som lever i krigssituationer blir gravida. Dessa situationer är bland de mes stressande och pressande du som kvinna kan vara med om. Att säga att man blir gravid för att man slappnar av är att lägga en oerhört stor börda på kvinnan. Forskningen visar vidare att det inte finns något som säger att kvinnor som försöker få barn och adopterar får barn i större utsträckning än kvinnor som försöker få barn men väljer att inte adoptera. Det finns faktiskt också de kvinnor och män som försöker få barn där det finns en verklig orsak till att det inte blir barn.... Jag blir grymt irriterad och arg när jag hör uttalande som att jag tror visst att det blir barn om man slappnar av.... äggen blir inte bättre för att du är avslappnad och inte spermierna heller. Jag är fullt medveten om att det råder yttrandefrihet och demokrati i Sverige men tänk gärna ett varv till innan ni "kastar" ur er sådana kommenterer.

Upplysningsvis är det ju också så att när vi kvinnor närmar oss 40 börjar vi också närma oss klimakteriet och då kan det vara så att fler ägg lossnar samtidigt och då är faktiskt möjligheterna större att man blir gravid om det inte funnits något hinder för att bli gravid.

• mimpen

Grattis!

Vi fick också en sån liten trea smått oförhappandes. Han är nu drygt 1 år och alldeles, alldeles, underbar, precis som sina syrror :) Fast graviditeten var bara lagom kul. Man klarar tre barn också. Fast ibland undrar jag faktiskt *hahaaa*

• Krickita

Grattis!

Vad roligt, det kommer gå jättebra Och ni klara tre barn, det blir lite körigt i början. Kan inte din man jobba lite mindre?

Lycka till!

• MammaSusan81

Oj härligt Stort Grattis!!

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • Pulkåkarn

Grattis! Skrattar när jag tänker på mödravården som ser en 15 åring framför sig som inte kan hålla ordning på mens, graviditetstecken osv. Vi har ju följts åt senaste åren med samma historia med multisima IVF, X, lyckad IVF, lyckad adoption. Någon spontan graviditet har jag dock inte sett till eller räknat med. Skulle nog förneka den tills jag åkte in med magknip i 9:e månaden .  Lycka till framöver och berätta gärna hur det går. 

Svar på tråden Galet, jag är gravid!