• lisala

Hur många cytotec vid missfall?

Hej!

Fick tyvärr missfall och har väntat på att kroppen ska ta hand om det själv.. Men nu har jag väntat i en månad och fostersäcken är fortfarande kvar. Ska ta cytotec i morgon och läkaren gav mig en lapp där det stod att man först tar två sen avvaktar man i fyra timmar sen ytterligare en cytotec sen upprepas det igen, dvs jag fick 4 cytotec totalt.
    När jag frågade min läkare om jag skulle ta alla fyra så sa hon "Nej, du tar två och om du får en blödning så tar du inte de andra två".
    Har sett att en del här inne säger att man ska ta fyra även om man börjat blöda av de första två. Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Hur många cytotec vid missfall?
  • Pimpinellan

Beklagar! Jag tog inga själv alls utan låg på både b.b och förlossningen. Men det var minst 4 st under några timmar de tryckte i mig vid två tillfällen. Första gången funkade det inte vilket är rätt vanligt,andra gången en vecka senare tog det.

• lisala
    Pimpinellan skrev 2011-01-14 19:36:36 följande:
    Beklagar! Jag tog inga själv alls utan låg på både b.b och förlossningen. Men det var minst 4 st under några timmar de tryckte i mig vid två tillfällen. Första gången funkade det inte vilket är rätt vanligt,andra gången en vecka senare tog det.
    Fy fan för att ligga på bb/förlossningen när man får missfall... Ingen takt och känsla direkt!!!

Hur som så har jag nu tagit 2 och börjat blöda, men jag tar nog någon till för att vara på säkra sidan.

Hoppas du har bättre lycka än jag just nu!
  • nettan

Jag fick också ligga inne på bb när jag fick mitt missfall. Kanske var det för att det var ett sent sådant (v16)
    Men det är inte roligt att behöva ligga där inne och höra hur alla bebisarna skriket och även se de små underverken,när man ex gick på toan.
    Jag fick 4 tabletter tror jag. De första svarade jag inte på,vilket dom sa kunde vara vanligt.
    HOPPAS det går bra för dig/kram

• Pimpinellan

Här får alla med sena missfall ligga på b.b eller förlossningen. Rena vansinnet! De saknar dessutom all empati och omsorg läkarna,bara ena b.m som var väldigt sympatisk. Missfallet skedde dock hemma för mig. Inget bra heller med tanke på hur jag störtblödde och vilken ENORM smärta jag genomlevde... Är en förlossning värre svimmar man! Man kan inte stå ut med sån smärta helt enkelt.

Hoppas mitt i all bedrövelse att pillren funkar och allt kommer ut på en gång. Sen är det "bara" att ta nya tag...

• Irmeline

Jag fick sex tabletter. tOg 4 väntade 6h om jag inte börjat blöda skulle jag ta 3 till, vilket jag gjorde.
    Fick kramper som värkar, blöddde i 2 veckor, dock aldrig supermycket eller störtfloder.
    En gång /efter nån dag) "plumsade" det i toaletten och en sak stor som ett plommon kom ut, troligtvis foster och moderkaka etc.

Var på återbesök efter cirka 1,5 vecka och de sa att det såg bra ut, något förtjockade slemhinna bara.

Det tog lång tid och mensen kom ej tillbaka. efter 8v kom det ut en stor hudfärgad slamsa.
    Jag bokade gyntid och på vul kunde de se en liten rest kvar och att mensen troligtvis dröjt pga detta.

Fick mens härom dan, då hade det gått 11v.. 

• Irmeline
    Irmeline skrev 2011-01-18 13:58:18 följande:
    Jag fick sex tabletter. tOg 4 väntade 6h om jag inte börjat blöda skulle jag ta 3 till, vilket jag gjorde.
    Fick kramper som värkar, blöddde i 2 veckor, dock aldrig supermycket eller störtfloder.
    En gång /efter nån dag) "plumsade" det i toaletten och en sak stor som ett plommon kom ut, troligtvis foster och moderkaka etc.

Var på återbesök efter cirka 1,5 vecka och de sa att det såg bra ut, något förtjockade slemhinna bara.

Det tog lång tid och mensen kom ej tillbaka. efter 8v kom det ut en stor hudfärgad slamsa.
    Jag bokade gyntid och på vul kunde de se en liten rest kvar och att mensen troligtvis dröjt pga detta.

Fick mens härom dan, då hade det gått 11v.. 
    4+2 till såklart, inte 3.
    Var hemma.
    Var i v9 när jag fick MA, foster dött v6.
  • lisala

När har er mens kommit i gång efter missfallet?

Jag blödde i två veckor efter cytotec-tabletterna. Och ingenting i en vecka, därefter började jag blöda igen och har gjort nu i 4 dagar. Funderar på om det kan vara mensen eller om det ännu är rester av slemhinnan som ska ut?? Vad tror ni?

• Sunding

Igår så tog jag mina cytotec, började med 3st som skulle lösas under tungan, sedan svälja 2 tabletter efter 3 timmar och därefter 2 tabletter till att svälja efter 3 timmar. Jag har bara haft lite ont i magen, några "huggningar" ibland. Men inge farligt, blod har kommit men inte i den mängd alla skriver på forum. Nån klump, även i toan som det lät. Men min fråga är när kan man kasta sig över karln igen å försöka på nytt? Är ivrig nu när man efter 2 års försök äntligen fått ett tecken på att vi kan skapa barn!! :) Det konstiga är att jag inte ska på nå efterkontroll för att se att allt har kommit ut utan jag ska bara till barnmorskan å ta ett gravidtest. Läkaren på gyn va väldigt flummig, inte ett dugg information om vad som sker när jag tar tabletterna eller något sånt, bara hur jag skulle ta dom. Förstår att alla reagerar olika på dessa tabletter men nån information vill man ju ha när detta är första gången för mig.

• ScillaBlå

Ser att det är en gammal tråd, men en intressant fråga eftersom det verkar vara väldigt olika. Jag fick MA i V tolv. Fostret stannade i vecka åtta. Jag gjorde "abort" på sjukhus. Fick fyra cytotec vaginalt på en gång. Sedan två till under tungan efter fyra timmar. Sen två till att ta hemma under kvällen. Jag blödde rikligt och det kom många stora klumpar. Känns som att jag fick en överdos...?

• Sunding

Jag vet faktiskt inte hur man reagerar på tabletterna för det fungerade inte för mig. Det visade sig en vecka senare att jag hade fostret i äggledaren och fick opereras akut, utomkvedshavandeskap. Fick ta bort äggledare. Så har anmält första gynläkaren för feldiagnos å felbehandling.
    Alla läkare verkar ge olika mängder tabletter, har inte hittat nån på nått forum som har fått lika min mängd tabletter

• mamma0702

Jag fick missfall igår , v.12 .. kändes om att det mesta kom ut men ultraljudet visade att det fanns lite kvar så jag fick cytotec . Eftersom jag blödde ganska mycket skulle jag lägga dom under tungan istället för vaginalt. 7 st tabletter fick jag. 3 st först att lägga under tungan sen vänta 3 timmar ,2 tabletter till sen vänta 3 timmar till för att sen ta dom sista 2.. hoppas innerligt att det ser bra ut på återbesöket om en vecka .

• Cecillia

Fick 4 st tbl kl. 10, 2 st tbl kl. 13, 2 st tbl kl. 16. Men det slutade ändå med skrapning..

Svar på tråden Hur många cytotec vid missfall?