• Ellani

Livrädd för att föda igen!!!

Tycker absolut du ska prata med någon om din rädsla. Det är inte bra för varken dig eller bebisen att gå runt och vara orolig.

Precis som kanske2011 skriver så kan man påverka sin egen uppfattning och inställning och det kan man komma väldigt långt med. En doula kanske vore något för dig? Som kan hjälpa dig ha kontroll under hela förlossningen och hjälpa dig behålla dina mål och visioner kring hur barnet ska födas fram.

När har du BF?
    All lycka till dig, föda barn ska vara en positiv upplevelse, precis som graviditeten. 

• Ellani
    Fiva skrev 2011-02-17 22:22:00 följande:
    Usch, jag känner igen mig i det du skriver i TS....

Jag väntar barn nr 3 också och är totalt vettskrämd över bara tanken på förlossningen. Å här sitter jag... 12 dagar kvar till beräknat... och har inte gjort ett skit åt min förlossningsrädsla. Jag har hela tiden tänkt att min rädsla kommer att gå över när jag närmar mig dagen D men å så fel jag hade!

De båda andra förlossningarna har gått fort och våldsamt till, jag är rädd för smärtan, rädd för att förlora kontrollen, rädd för att spricka, rädd för efterarbetet och smärtan som kommer med den.

Shit... vad har jag gett mig in på?!?!?
    Du kommer klara det, ta den tiden du har kvar och öva avslappning och mental träning, så komme du en bit på väg. Ta upp med din BM när du ska dit nästa gång hur rädd du är. Snälla ta tag i det så du kan minnas ditt barns födelse med glädje! 
    All lycka även till dig! {#emotions_dlg.flower} 
  • Ellani
    Caaatrin skrev 2011-02-19 10:39:22 följande:
    jag är också livrädd att föda mitt andra barn. Första var en upplevelse visst.. Men kändes inte som att jag hade den kontrollen jag ville ha.. Jag är extremt spruträdd med tog eda iallafall, dom sa att jag skulle säga till när jag fick en värk så skulle dom sluta och vänta till efter värken. Men dom slutade inte och det gjorde skit ont!! Svimmade nästan och frågade vafan dom höll på med och då fick jag till svar att dom nästan var klara därför hade dom fortsatt.. Så detta gör mig livrädd att dom inte ska lyssna på mig.

Sen blev det lite komplikationer och jag fick åka upp till operation och bli skrapad efter. Moderkakan var inte hel när den kom ut.. Sånt gör mig ännu mer nervös!

Någon som gått n¨gon profylaxkurs eller liknade? Tänkte att det kunde vara skönt att öva andning och avslappning så jag får inte lugn...
    Jag gick det, var superbra! Det får dig att känna att du har kontroll på ett annat sätt. Öva avslappning så mycket du bara kan, slappna av i käken & pannan, där sitter nästan all spänning. Några minuter här och där när du får tid gör stor skillnad så du kan slappna av mellan värkarna.
    Läs gärna på om dyktekniken med, det hjälpte mig!

När har du BF? 
  • Ellani
    Fiva skrev 2011-02-19 19:59:21 följande:
    Happ, så har man fått blödningar... så mycket var det för den förberedningen Tyst
    Slappna av så gott du kan (hur lätt det nu är) och låt kroppen göra sitt jobb, den är skapad och gjord för att föda. Lita på dig själv!! Hjärta
Svar på tråden Livrädd för att föda igen!!!