• mia1980

8 år mellan syskonen

Jag är gravid nu och har en son sen innan, han är 8 år och ser fram emot sitt lillasyskon.
    Nu undrar jag om jag är själv att ha så långt mellan barnen...

Hur har det gått för andra? Hur har det äldre syskonet reagerat på bebisen när den väl kommit?

Just nu verkar allt vara bra och sonen är med i namndiskussioner och vet hur stor bebisen är.
    Har funderat på att han ska få följa med när det är dags för UL och någon gång hos BM så han får höra hjärtljuden. Allt för att få känna sig delaktig.
    Fler som gjort så?

• Svar på tråden 8 år mellan syskonen
  • mia1980
    Turikärlek skrev 2011-04-09 18:22:22 följande:
    Vilken bra tråd! Skrattande

Vi planerar för ett syskon till nästa sommar och då kommer dottern vara sju och ett halvt. Nu när man bestämt sig känns det jobbigt att vänta ett halvår på att bli gravid men det passar bäst då.
    Tack. Jag kan bara önska er lycka till i att tajma bebisen som ni tänkt er Glad
    Nyhem skrev 2011-04-09 18:32:45 följande:
    Vi väntar ett syskon till vår son, det kommer skilja 6 år mellan dem. Men vi har känt att tidpunkten inte har varit rätt förräns nu. Han är väldigt intresserad av bebisen i magen, ställer massor av frågor och kan knappt vänta på att bebisen ska födas:) Har även en styvson som bor mestadels hos oss, på vår son och min styvson skiljer det 12 år, och det har funkat jättebra! Låter man dem få egentid och att de till viss del får hjälpa till med bebisen och känna sig "duktiga" så tror jag inte att åldersskillnaden spelar nån roll...
    Hej. När är du beräknad?
    Jag själv ska få i augusti. Min son är också väldigt nyfiken och har fått följa med till BM och lyssnat på hjärtljuden. Så stolt han blev när han fick det. Tyvärr får syskon inte följa med till UL för det vet jag att han gärna hade gjort.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Alexe

Jag har också en lillasyster som är 7 år yngre. Var rätt elak mot henne när vi var små, inte när hon var bebis, men när hon blev kanske 3-4 år och även när hon sen blev äldre. Tänkte inte på det som avundsjuka då (och vet inte om det var det), mer ett sätt att vara dominant och visa vem som var störst och bestämde. Efter att jag flyttade hemifrån blev vi däremot väldigt bra vänner och är det fortfarande (nu 27 och 34 år). Tror dock inte att det här hade med åldersskillnaden att göra (även om det såklart är lättare för en 10-åring att bestämma över en 3-åring än en som är närmare i ålder), utan mer med min (och hennes) personlighet.

• Nyhem

Jag är beräknad till 10 juni. Sonen var beräknad till 9 juni, men föddes 8 maj, så vi får se om detta pyret har lika bråttom:) Sonen var med hos barnmorskan sist och lyssande på hjärtljuden, tyckte det var jättespännande!

• mia1980

Oj vad snabb din son var. Spännande hur det blir med denna då ju.

Själv hade jag nog kunnat gå över länge med sonen om jag inte blivit igångsatt, så det ska bli intressant och se om man blir det denna gången också, hoppas inte det... Men då får man väl vänta i en vecka eller två innan det startar istället.

• Nyhem

Jag hoppas verkligen att denna inte har lika bråttom! Det blev lite chockartat sist :(  Hoppas du slipper gå över igen då! Måste va jobbigt när man redan har gått så lång tid...

• hanna elise

Vi har en dotter på 7 år. Och nu väntar vi vårt andra :) Dottern kommer att hinna fylla åtta år innan bäbisen kommer.
    Jag tror att det kommer att gå jättebra, hon längtar väldigt mkt till att få sköta, pyssla om, mata och klä bäbsien.
    Hon kommer säkert att lessna fort, men nu är det enda hon pratar om :)

Vi ska på UL på onsdag, men här får inte syskon följa med på UL, men hon får ju se bilderna sen.
    Snart kommer man kanske att kunna känna sparkar på utsidan av magen också, och det blir ju ganska verkligt även för henne då.

Lycka till och grattis till graviditeten :) 

• mia1980
    hanna elise skrev 2011-04-11 19:28:44 följande:
    Vi har en dotter på 7 år. Och nu väntar vi vårt andra :) Dottern kommer att hinna fylla åtta år innan bäbisen kommer.
    Jag tror att det kommer att gå jättebra, hon längtar väldigt mkt till att få sköta, pyssla om, mata och klä bäbsien.
    Hon kommer säkert att lessna fort, men nu är det enda hon pratar om :)

Vi ska på UL på onsdag, men här får inte syskon följa med på UL, men hon får ju se bilderna sen.
    Snart kommer man kanske att kunna känna sparkar på utsidan av magen också, och det blir ju ganska verkligt även för henne då.

Lycka till och grattis till graviditeten :) 
    Grattis till nya bebisen Glad 
    Sonen pratar också mycket om bebisen och planerar att läsa saga för bebisen när jag ammar och så. Sonen blev överlycklig när han fick känna bebissparkar och sen även när han fick följa med och lyssna på hjärtljuden också.
    Här får inte heller syskon följa med på UL så vi ser till att ha bilder med oss hem när vi varit iväg, har lyckats vara på några UL redan och 5 till blir det så bilder kommer vi ha gott om Skrattande
  • Noran

Min son har hunnit fyllar 6 och ännu inget syskon. Jag har värsta ångesten för det och det känns som ett stort misslyckande. Vad skönt att jag inte är ensam.

• mia1980

Det är inget misslyckande att få barn sällan, men det kan ju ställa till det lite kanske, men jag har nu under denna tiden faktiskt bara hittat fördelar Glad

Den store förstår mer än om man får dom tätt, man kan lättare prata om sakerna.
    Man kan få lite extrahjälp med bebisen OM syskonet vill hjälpa till.
    Det stora barnet klarar mycket själv så man slipper vara överallt hela tiden och hjälpa båda.

Nej, detta  blir helt klart bra. Och läxläsning kan man ju hjälpa med fast att man ammar... det känns ju tom som det bästa tillfället för då måste man ju ändå sitta stilla och kan lyssna på läsning och guida rätt i mattetalen.

• Peak

Får man fråga varför ni "valt" att ha långt mellan era barn? Eller om det inte var något frivilligt val?
    Jag har inga syskon själv och har alltid sett mig själv som mamma till ett barn elternativt att det är långt mellan dem, som 6-7 år ungefär.
    Det tycker ju andra människor är provocerande av någon anledning och man ska ju ha 2 barn och helst inom ramen av vad FK bestämt är bra åldersskillnad med tanke på när man förlorar SGI:n annars.

Kul att höra hur bra det funkar ändå - om jag nu skulle ändra mig och få för mig att bli 2-barns mamma Flört

• mia1980

För min del var det nog mest så att pappan till sonen inte valt att vara inblandad på något vis och sen har jag inte hittat någon jag velat skaffa fler barn med förrän nu. Så årsskillnaden var väl inte så frivillig, men jag har också stött på folk som tycker att det varit dags innan.... Men folk ska ju ha åsikter om allt.
    Jag har haft ett långt förhållande mellan men där snackade vi aldrig barn för jag hade inte ork till det så det passade sig liksom inte fast att många tyckte att det var ju bara att skaffa.

Förstår inte riktigt varför FK har bestämt såna regler då man ska ju skaffa barn när det just passar en själv och inte för att dom tycker att det är lämpligt.

• Jhryikbgti

Jag är 8 år äldre än min lillasyster och när vi väntade på henne så var jag så glad och allt gick bra. Vi var sams i flera år. Det gick inte så bra när min andra lillasyster blev typ runt 5 år. Hon är 3 år yngre. SÅ JAG ÄR ÄLDST!!!

• Björckan
    Peak skrev 2011-05-24 15:29:37 följande:

Får man fråga varför ni "valt" att ha långt mellan era barn? Eller om det inte var något frivilligt val?

Jag har inga syskon själv och har alltid sett mig själv som mamma till ett barn elternativt att det är långt mellan dem, som 6-7 år ungefär.

Det tycker ju andra människor är provocerande av någon anledning och man ska ju ha 2 barn och helst inom ramen av vad FK bestämt är bra åldersskillnad med tanke på när man förlorar SGI:n annars.

Kul att höra hur bra det funkar ändå - om jag nu skulle ändra mig och få för mig att bli 2-barns mamma

Vi hade bestämt innan vi fick första att vi ville ha ca 5 år mellan dem. Detta för att nummer ett skulle ha fått blivit lite större, slutat med blöjor, blivit mer självständig och kunna förstå mer vad som händer iom syskon etc. Vi har också fått höra att våra barn inte kommer ha nåååågon glädje av varandra och att vi nu kommer uppfostra två ensambarn etc. Men jag känner för det första människor som har tätt mellan barnen och där syskonen inte umgås mer än nödvändigt och jag känner andra med större åldersskillnad där de är jättebra vänner så jag tänker att det handlar om personligheter mer än år emellan.

Nu blir det visserligen nästan 6 år mellan våra p.g.a traumatisk första förlossning som krävde lite terapi innan jag vågade försöka bli gravid igen...och sedan att det ändå inte tog sig på första försöket så att säga...
Svar på tråden 8 år mellan syskonen