Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

8 år mellan syskonen

Peak skrev 2011-05-24 15:29:37 följande:

Får man fråga varför ni "valt" att ha långt mellan era barn? Eller om det inte var något frivilligt val?

Jag har inga syskon själv och har alltid sett mig själv som mamma till ett barn elternativt att det är långt mellan dem, som 6-7 år ungefär.

Det tycker ju andra människor är provocerande av någon anledning och man ska ju ha 2 barn och helst inom ramen av vad FK bestämt är bra åldersskillnad med tanke på när man förlorar SGI:n annars.

Kul att höra hur bra det funkar ändå - om jag nu skulle ändra mig och få för mig att bli 2-barns mamma

Vi hade bestämt innan vi fick första att vi ville ha ca 5 år mellan dem. Detta för att nummer ett skulle ha fått blivit lite större, slutat med blöjor, blivit mer självständig och kunna förstå mer vad som händer iom syskon etc. Vi har också fått höra att våra barn inte kommer ha nåååågon glädje av varandra och att vi nu kommer uppfostra två ensambarn etc. Men jag känner för det första människor som har tätt mellan barnen och där syskonen inte umgås mer än nödvändigt och jag känner andra med större åldersskillnad där de är jättebra vänner så jag tänker att det handlar om personligheter mer än år emellan.

Nu blir det visserligen nästan 6 år mellan våra p.g.a traumatisk första förlossning som krävde lite terapi innan jag vågade försöka bli gravid igen...och sedan att det ändå inte tog sig på första försöket så att säga...
Svar på tråden 8 år mellan syskonen