• Nanniii

Ni som använder/använt babysense 2.

Hej!
    Har idag fått hem mitt babysense 2 . Min son är 3½ v gammal.
    Då det står på engelska och jag inte hänger med på allt där står så frågar jag er som har erfarenhet av larmet.

Då han är så pass liten så räcker det med en sensor?
    Och hur testar man larmet?

Jätte tacksam för svar.
    Ha en trevlig kväll

Nanni

• Svar på tråden Ni som använder/använt babysense 2.
  • Lua72

Ja, en platta räcker. När han blir mer rörlig och sover i spjälsäng behöver man båda.

Testa larmet genom att slå på det på sin rätta plats. Lägg i bebis och se den gröna lampan blinka. Lyft upp honom utan att slå av larmet. (Det är ju som om han skulle sluta andas) Inom några sekunder går larmet.

Kram och lycka till!

Lua, stolt fyrbarnsmamma
  • Köttbullemamman

- Det skall räcka med en sensor på en sådan liten bebbe, ja.

- Larmet testar du genom att installera det korrekt, och sätta igång det när gossen inte ligger i sängen.
    Efter X antal sekunder skall det då börja larma.

Kom bara ihåg att alltid sätta dina egna mammainstinkter först.
    Ett andningslarm (och i synnerhet den typen som allmänheten kan köpa via internet och liknande) är ingen garanti för att inget ont händer.

Lycka till med din lille pojke.

♥ Mamma till vår prinsessa född 091208 ♥
  • Nanniii
    Lua72 skrev 2011-01-13 20:33:38 följande:
    Ja, en platta räcker. När han blir mer rörlig och sover i spjälsäng behöver man båda.

Testa larmet genom att slå på det på sin rätta plats. Lägg i bebis och se den gröna lampan blinka. Lyft upp honom utan att slå av larmet. (Det är ju som om han skulle sluta andas) Inom några sekunder går larmet.

Kram och lycka till!
    Tack för ditt svar. Han sover redan i spjälsäng , men det kanske räcker med en idag tills han som du säger blir mer rörlig!

Nu ska jag upp och testa :)
  • Lua72

Precis. Våra har börjat krypa av plattan vid 4-5 månaders ålder och då har vi lagt dit platta nummer två. Innan dess har i haft den i vagnen och flyttat själva enheten mellan.

• Nanniii

För att förstå det hela rätt. Man lägger honom i sängen innan man sätter på larmet? , Då känner den av trycket och grön lampa blinkar?

Kommer den gröna lampan endast blinka när han ligger där?
    Om det sen skulle sluta vara aktivitet i sängen så känner sensorn av det? Blir den gröna lampan annorlunda då? , och efter 20 sek så går larmet?

• SandraP81
    Nanniii skrev 2011-01-13 21:15:17 följande:
    För att förstå det hela rätt. Man lägger honom i sängen innan man sätter på larmet? , Då känner den av trycket och grön lampa blinkar?

Kommer den gröna lampan endast blinka när han ligger där?
    Om det sen skulle sluta vara aktivitet i sängen så känner sensorn av det? Blir den gröna lampan annorlunda då? , och efter 20 sek så går larmet?
    VAd jag minns så blinkar den gröna lampan när den känner av en rörelse (antingen av andning eller annat) dvs den blinkar inte i jämn takt utan lite ojämnt. Om det inte är någon aktivitet överhuvudtaget i sängen kommer gröna lampan inte blinka alls utan alla lampor är släckta. Efter 20 sek så låter det typ "tick tick tick" från högtalaren och sen går larmet. Testa så får du se! (med tom säng)
  • SandraP81

Ja lägg honom i sängen och sen sätter du på larmet. (Glömde första frågan)

• SandraP81

He he lite off topic kanske , vet inte hur många gånger jag flygit upp ur vår säng av att jag har hört det där "tick tick tick" då maken lyft upp barnet o glömt att stänga av larmet... så är man lättväckt så vaknar man innan det högljudda larmet går..

• Lua72

Hahaha! Jo, det känner jag igen!

• Nanniii

uuusch , jag är faktiskt lite nervös om jag ska vara ärlig !:)
    men det är väl så när allt är så nytt, man vill ju gärna inte att det ska larma i onödan.
    Den ska ligga på sängbotten ?!
    Förlåt om jag ställer massor med frågor.

Nu är det så att jag har en massa handdukar och sånt runt honom när han sover för att han inte ska förflytta sig neråt . Kan den känna av dessa handdukar?! Det gäller ju att inte dom ligger på plattan tillsammans med honom ju ,men visserligen , den är ganska liten så endast han räcker till :)

• Cecci78
    Nanniii skrev 2011-01-13 21:39:02 följande:
    uuusch , jag är faktiskt lite nervös om jag ska vara ärlig !:)
    men det är väl så när allt är så nytt, man vill ju gärna inte att det ska larma i onödan.
    Den ska ligga på sängbotten ?!
    Förlåt om jag ställer massor med frågor.

Nu är det så att jag har en massa handdukar och sånt runt honom när han sover för att han inte ska förflytta sig neråt . Kan den känna av dessa handdukar?! Det gäller ju att inte dom ligger på plattan tillsammans med honom ju ,men visserligen , den är ganska liten så endast han räcker till :)
    ja på botten, jag tror inte den känner av handdukarna, det är ju inget som rör sig. Vi had bara en platta hela tiden tills vi tog bort larmet när hon var 2 år (ja det blev kvar av vana). Viktigt att veta är att man INTE kan ha larmet i vagn eller vagga, det känner av rörelserna och registrerar dem som andning.
  • Lua72

Handdukarna är inget problem.

I stillastående vagn går det ju bra, typ om den står på inglasad altan. Så har vi haft det.

Lua, stolt fyrbarnsmamma
  • Nanniii
    Cecci78 skrev 2011-01-13 22:07:48 följande:
    ja på botten, jag tror inte den känner av handdukarna, det är ju inget som rör sig. Vi had bara en platta hela tiden tills vi tog bort larmet när hon var 2 år (ja det blev kvar av vana). Viktigt att veta är att man INTE kan ha larmet i vagn eller vagga, det känner av rörelserna och registrerar dem som andning.
    Okej tack så mkt!!
    Känner den av andningen genom resårmadrass och bäddmadrass? Han rör sig ju inte alls när han sover.
    Tack för rådet, jag ska endast ha det till sängen :)
  • Lua72

Ja, det känner andningen.

För oss har det fungerat klockrent, jag är jättenöjd.

Kram!

• Cecci78
    Nanniii skrev 2011-01-13 22:11:14 följande:
    Okej tack så mkt!!
    Känner den av andningen genom resårmadrass och bäddmadrass? Han rör sig ju inte alls när han sover.
    Tack för rådet, jag ska endast ha det till sängen :)
    har ni det i spjälsängen? Vi hade bara vanlig ca 8-10 cm madrass där. Maila företget o fråga om du är osäker.
  • Cecci78
    Lua72 skrev 2011-01-13 22:10:29 följande:
    Handdukarna är inget problem.

I stillastående vagn går det ju bra, typ om den står på inglasad altan. Så har vi haft det.
    andningslarm.se rekommenderade inte det när jag frågade eftersom vagnen kan gunga av vinddrag eller av vibrationer i golvet
  • Lua72

Okej! Ja, då ska inte jag heller rekommendera det! Tack för info.

Kram!

• Nanniii

Har det i spjälsäng, men kollade resåren och bäddmadrassen tillsammans och det var inga 20cm i tjocklek där inte. Så då bör det ju vara okej att ha den på sängbotten trots att han inte väger så mkt . Har testat nu och den ger utslag om jag lyfter upp honom då den är på. Men trots att larmet sätts igång så blinkar det gröna . Men kanske inte lika ofta om jag tänker efter ! Vilket ljuuud. Nåja , nu kanske jag ska försöka släppa min oro litegrann iaf. Har mått så uselt över att ngt ska hända lillen. Helt otroligt hur den kan känna av minsta lilla ?

Har eran fel larmat ngngång?

• SandraP81
    Nanniii skrev 2011-01-13 22:57:14 följande:
    Har det i spjälsäng, men kollade resåren och bäddmadrassen tillsammans och det var inga 20cm i tjocklek där inte. Så då bör det ju vara okej att ha den på sängbotten trots att han inte väger så mkt . Har testat nu och den ger utslag om jag lyfter upp honom då den är på. Men trots att larmet sätts igång så blinkar det gröna . Men kanske inte lika ofta om jag tänker efter ! Vilket ljuuud. Nåja , nu kanske jag ska försöka släppa min oro litegrann iaf. Har mått så uselt över att ngt ska hända lillen. Helt otroligt hur den kan känna av minsta lilla ?

Vårat har aldrig fellarmat, bara när vi lyft upp o glömt stänga av och när dottern kröp av plattan/ställde sig upp bredvis plattan. (Hade bara en platta i sängen, har man två tror jag inte det skulle larma då)
  • Cecci78
    Nanniii skrev 2011-01-13 22:57:14 följande:

Den har larmat två gånger på 2 år men jag vet inte om det var fellarm eller om det var på riktigt, jag slet upp dottern i alla fall o hon andades:)
Svar på tråden Ni som använder/använt babysense 2.