• Emmagumsan

Hur mycket kan man begära av "bonuspappa"?

Hej alla!

Ibland blir jag väldigt ledsen, som tex nu. Jag har sagt att jag kan jobba lör 8-14, (behöver verkligen jobba). Min fästman/bonuspappa ska då passa min son som han oftast ställer upp på, kan bli diskussioner ibland. Nu vill han göra något annat så jag får fixa barnvakt, svårt så tidigt då jag kan känner så många i stan eftersom jag lämna min hemstad för honom.

Har sonen på halvtid. Vi väntar ett gemensamt barn nu, varit tillsammans i 3,5 år.. Förhållandet är inget fel på. Vi har kul som familj också. Känner bara att jag ibland blir överkörd och står med motgångar upp över öronen.

Undrar mest hur mycket man kan begära av en bonusförälder? Känns som jag drar så stort lass hela tiden, visst är det min son. Men ibland får jag ringa och säga att jag inte kan jobba för han ska roa sig, det gör mig så ledsen. 

Jag anser ju att man ska behandla sina bonusbarn som sina egna.. Han kan inte ens köpa en julklapp till min son... :( Hur känner ni? Vad kan jag göra? 

• Svar på tråden Hur mycket kan man begära av "bonuspappa"?
  • Blablabla

Egentligen tycker jag inte man kan kräva så mycket av en "bonuspappa"... Dock, har du lämnat din hemstad för honom... Då ska han självklart ställa upp!!! Handlar om att ge & ta ;)

• Emmagumsan

Tack för svar! Jo ge och ta är bra! Jag måste ju kunna tjäna pengar. Inte så att jag ska ut och festa. 

För övrigt har dom ju jättekul tillsammans, det är kul att se. :) 

• mithrandil

att kräva något tror jag inte jag tycker man kan göra öht.
    Men däremot tycker jag att det ska vara självklart för honom att vilja avlasta dig och hjälpa dig ta hand om ditt barn så att du kan jobba och tjäna pengar. Så anser iaf jag att det borde vara.
    Bildar man "familj" med någon som redan har barn anser jag att man liksom får barnen med på köpet och att man då borde hjälpa varandra.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Blablabla

Sätt dig ner med honom & förklara att det är viktigt för dig att kunna jobba & bidra!!!! Det vore värre om han satt där med en tjej som inte ville jobba, du jobbar ju för er skull, förklara det för honom!!!

• sophieand

Min son har också en bonuspappa. Vi hade efter ungefär 1 år en konversation om vilken roll han vill ta. Antingen sitta i baksätet så att säga och slippa ansvar eller vara med fullt ut. Det ska väl då tilläggas att min son inte träffar sin bio pappa nått. Nu valde min sambo att vara med fullt ut och självklart stannar han hemma om jag ska arbeta.

• Agni

Man kanske inte kan kräva så mycket men jag tycker att man kan förvänta sig en hel del.
    Lever man ihop, har ett liv och familj så hjälps man åt därefter.
    Ska jag jobba så tar jag för givet att min sambo tar hand om min dotter. Hur ska vi annars få tillvaron och fungera?

Han har ju valt att leva med mig och fick min dotter på köpet.
    Så det har sedan dag ett varit en självklarhet. Både för honom och mig. att hjälpas åt!

Min sambo hade ställt in sina planer, eller ne hanj hade planerat efter hur det såg ut.
    Så stå på dig, du tänker helt rätt!

• sophiie

Jag har sonen på heltid. Jag och min gubbe är gifta, vi är en familj. Jag förväntar att man ställer upp för varandra. Nu har vi ett gemensamt barn på 1 år, så för mig är det ännu viktigare att han behandlar barnen lika.

• anne h

Har man tagit på sig rollen som styvförälder så har man....

Han kan väl ta barnet på morgonen, sedan när någon annan kan komma -kl 10-11 kanske?- så kan han göra annat. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Emmagumsan

Nu känns det lite bättre.. Tack! Får ta ett ordentligt snack med honom.. Så vi är överrens, alltid och inte bara ibland. Jag vill inte kräva eller begära, vill att han ska vilja hjälpa mig/oss.. För så funkar ju en familj!

• Gummsan

Har bara läst TS. Känner att jag älskar min man nu mer än någonsin. Har aldrig behövt begära något av han. Han har alltid behandlat min dotter som sin. Behöver inte fixa barnvakt. Han tar henne och ser inte det som att han passar henne......... Nu när jag går i skolan tar han på de små barnen och hämtar henne i skolan, sen två timmar senare tar han på dom igen och hämtar vår första gemensamma... Inget gnäll eller nått...

Tycker 3,5år är rätt lång tid och då brukar man se sig som en extra förälder och inte en extra vuxen... Men vad vet jag......... Lycka till......

Svar på tråden Hur mycket kan man begära av "bonuspappa"?