Inlägg från: vilms07 |Visa alla inlägg
  • vilms07

Köpa hus i Stockholm, men var??

Hej!

Jag och min sambo funderar på att flytta till Sthlm och vill då köpa hus helst. Men var ska man köpa?
    Vi är inte rika och har väl tänkt oss ett hus/radhus i 3-3,5 miljonerklassen (inte mer iaf).

Var kan man hitta ett hus i den klassen i ett ok område? Gärna barnvänligt med grönområden och inte för långt utanför stan. Och gärna med bra kommunikationer till stan, buss, t-bana.

Ni som bor i trevliga områden i Stockholm, var bor ni? 

Otroligt tacksam för svar och tankar!
    Trevlig kväll! 

• Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??
  • vilms07

Radhus går absolut bra också. Och med Stockholm menar jag inte närförorter bara men att man kan ta sig in till stan med pendeltåg, buss, t-bana. Södertälje är för långt bort tex.

Micalela skrev 2011-01-09 19:49:44 följande:
    På södra sidan ( som är finaste;)) kommer man inte så där super långt på 3,5milj. Speciellt inte om du vill ha tunnelbana. Jag bor i Nacka - dvs ingen tunnelbana, men då slipper man ju även drägget. Buss är bäst och man är inne i stan på 10 minuter med bil!

micalela.blogg.se 
     Jag skulle vilja veta lite mer detaljerade områden egentligen, var i Nacka tex? Eller är alla områden trevliga där?
  • vilms07
    KMJ skrev 2011-01-09 20:12:17 följande:
    Bor själv i Sollentuna och kan helt klart rekomendera denna sidan om stan efter som den norra sidan om stan är helt klar att före dra

Här där vi bor i trakterna kring tegelhagen, edsviken, fågelsången är det jätte fint med mycket natur, edsviken med stränder och bara 13 min med pendeltåget från helenelund som är vår närmsta station. Det blir svårt att hitta ett hus i den prisklassen, men radhus finns att få tag på. Viby och norrviken kan jag också rekomendera men ligger lite längre från stan.
    bra tips, tack. Ska genast kolla!
  • vilms07

Tack för alla bra tips!

Är det så osannolikt att hitta radhus/hus i den prisklassen alltså? När man tittar på hemnet tycker jag det finns ganska mkt i den prisklassen och billigare. Men det e klart, är ju budgivning också.
    Kanske vi får gå upp i pris då, hade bara varit skönt att inte behöva ta så stort lån.  

• vilms07
    Argo skrev 2011-01-09 21:10:29 följande:
    Tyvärr. Det blir INGET hus för 3,5 miljoner i Älvsjö. Såg en massa slutpriser för ett tag sedan. Det billigaste rucklet till "skolåda" (ni vet den där varianten med 68+68 i biyta) kostade 3,6 miljoner. och då var det renoveringsbehov.

Det är bara för TS att gå in på Hemnet, välja Stockholm län, alla kommuner, hus/radhus och maxpris 3 miljoner (så har man tillgodo för en budgivning) så kan mana ex se att det finns ett radhus i Tullinge som ligger ute för 2,3 miljoner (fast det är nog egentligen "fel del" av Tullinge, tror jag):
    www.hemnet.se/beskrivning/1180035?r=2 

Alltså, det är över 1000 träffar på hus/radhus med utrop under 3 miljoner men det är svårt att veta hur alla områden är.

Orminge i Nacka är kanske OK?
    www.hemnet.se/beskrivning/1167864?r=2

Här finns visserligen en villa i Älsjö för 3 miljoner i utrop men lycka till med att få den att stanna under 3,5. Det där är en 3,7 - 4,1 miljoners-kåk.
    www.hemnet.se/beskrivning/1146576?r=2
    Kanske man ska bo kvar i småstan och skaffa ett lyxhus för samma summa...?! Eller skaffa lght i Sthlm istället.

Det är ju svårt att veta vilka delar av vilka områden som är trevliga när man inte bott där.
  • vilms07

Viseversa: varför bry sig om att kommentera i en tråd om man inte har nåt att tillföra. Varför ens lägga ner tid på det liksom? Helt meningslös kommentar som inte hjälper mig på nåt sätt, men det tvivlar jag inte på att du är medveten om. Visst det e ett fritt forum men man kan ju tänka längre än näsan räcker ibland.

Alla ni andra: superbra tips har ni gett, väldigt uppskattat ska ni veta! Ska kolla upp alla era tips och jag hör mig ju för med vänner och familj också.

• vilms07
    ninan skrev 2011-01-10 19:56:46 följande:
    Men du, vi undrar fortfarande vilken del av stan ni tror ni ska arbeta i??
    Ja just det, det är inte klart än eftersom vi inte sagt upp oss här och planerna på flytt ligger väl lite längre fram i tiden (sommaren-hösten). Vi arbetar båda inom sjukvården så i första hand de större sjukhusen och jag är fullt medveten om att det är meningslöst i längden att arbeta på andra sidan stan i förhållande till bostaden. Så det blir väl skaffa jobb först och sedan bostad men jag tänkte lite att om det visar sig att ett område på södra sidan tex är supertrevligt kanske man i första hand söker ett jobb på den sidan av stan. Och får man inte det, ja då får man fundera över ett annat bostadsområde också kanske. 
    Ville mest få en bild av hur olika delar av stan är eftersom jag råkat ut för att bosätta mig i helt fel delar i andra städer och vill såklart undvika att göra det igen. 

Tack igen för alla tips och info, så värdefullt att få höra från folk som bott eller bor i olika områden.  
Svar på tråden Köpa hus i Stockholm, men var??