Inlägg från: lyckligtlottad1982 |Visa alla inlägg
  • lyckligtlottad1982

äggdonation; du med?

Lie71 skrev 2011-01-31 23:21:35 följande:
    Hej .
    Vad är högt TSH värde i deras ögon? Kan man sänka det värde på något sätt?
    Några frågor får man nog ihop tills på torsdag i Åbo

LIe1
    Reffade visst till fel inlägg i mitt förra.. Syftade på dig Lie, Har du varit i Åbo än?
  • lyckligtlottad1982
    Grönöga skrev 2011-02-11 10:32:40 följande:
    Fast vård inom eu har väl alla rätt till oavsett försäkring lr ej?! Är du beviljad en op tex men anser att det tar för lång tid i Sverige kan du söka dig inom eu och sen få betalt retroaktivt från fk. Detta ska man kunna aplicera på äd oxå.
    Men det fungerar väl bara om kliniken man väljer är ansluten till det allmänna vådsystemet? Någon som vet om AVA är det?
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-02-11 13:13:11 följande:
    AVA kliniken i Finland ingår i finska försäkringskassasystemet.Enda som är skillnad är att de är privata men alla får stöd via fk om man väljer gå hos dem. Då borde den väl tillhöra allmänna sjukvård eller?
    Citerar från Försäkringskassans hemsida

"Vården ska ges av en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där vården ges."

Länkar till en broschyr om sjukvård utomlands:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ul_4110_soka_sjukvard_eu_ees_schweiz_eller_turkiet.pdf

Vad tror ni? 
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-02-11 13:25:53 följande:
    Tips om bra gyn eller tydligt i Sthlm som kan hjälpa mig med undersökningar samt villig att skriva finska recept mot svenska? Får ingen hjälp av mitt svensk klinik. Fick svaret att hjälper i mån av lediga tider. Precis hade betalat 18 tkr för ivf-beh som inte resulterade ens ÄP.
    Sjukt dålig service eftersom du t.om. Varit fär och försökt med IVF. :(
  • lyckligtlottad1982
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-01-21 00:01:43 följande:

emmm28, hur går det fäör dig har du hört nåt än?

alfonspalfons: Det skall bli roligt att följa dig i din resa, du som är så nära nu... :) Jag hoppas att du kommer bli vår förebild i tråden här! :)

Esta: Så skönt att hhöra att folk har lyckats :)

Ewa. Vi hann inte heller att försöka få barn innan vi fick detta beskedet. På ett sätt skönt att vi fick veta detta så tidigt, men å andra sidan helt galet snopet att man skyddat sig hela livet och sen inte ens hinner försöka förrän nån kommer och säger att det inte är möjligt. Mycket knäckande.. :(

Flisan: Du är en fantastisk kvinna som donerar ägg!!!!

Själva väntar vi fortfarande på återbesök till SU. Vi står inte i kön än, men räknat med att få en plats där. Vi har även bokat tid för första besök på AVA i Tammerfors. Vi åker dit den 10 mars och hoppas om möjligt få göra ett första försök i september... Känns lite lagom så vi hinner försöka lite själva med. Men orkar nog itne vänta hela kötiden i Sverige innan vi gör iaf ett första försök.  Vi får se vad läkarna i Sverige säger med avseende svaren på de tester som vi tagit....

Men tankarna går ju hela tiden, om att inte bli biologisk mamma... biologisk... biologisk...

Det här med bioloisk och inte biologisk förälder har har försökt fundera lite efter och se hur man brukar berätta detta. 

Men på nåt sätt smälte något in när jag funderade som mest och sökte information på nätet. Många säger att man faktiskt är biologisk förälder, eftersom delningen av celler sker i min kropp. Vad man inte är, det är genetisk förälder. För mig trillade lite på plats där.  

Är det något ni funderat på? Hur ser ni på det här med biologisk och genetisk aspekt?
  • lyckligtlottad1982

Har inte hört något från TS på länge.. emmmm28, Hur går det för dig?

• lyckligtlottad1982
    Wella80 skrev 2011-02-15 21:37:16 följande:
    Vad spännande! Skönt med positiva besked! Hur gick ÄP igår?
    Oj, vad spännande!!

Alfonspalfons:Har allt gått bra?
  • lyckligtlottad1982

Men nej, nej, nej, nej jag orkar inte... :(

Igår på FB hade jag skrivit att jag gått ner fem kilo när jag vägde mig hos läkaren. Positivt! 

Idag när jag kom hem från jobbet hade en ytligt bekant skrivit så här i min logg:

grattis hoppas du mår bra och får mår bra :) när är det dags ?
    Det är så mysigt och spänannde att vara gravid :)

Det förklarar att jag idag fått sms från en vän som frågade om jag var på tjocken (efter att denna klumpiga tjej lagt det i min logg)

Och till råga på det privata meddelanden om grattis till graviditeten. 

Jag vet inte vad jag skall svara, men jag blev helt knäckt. Bara gråter och gråter. 

För en månad sen skrev jag att jag tappat mina nycklar. Då skrev en tjej: Är du gravid? Vad har det med mina nycklar att göra????

Hur kan folk vara så klumpiga?? Jag orkar inte :(

• lyckligtlottad1982

På AVA-klinikerna i Finland krävs psykologkonsultation inför ÄD, precis som vid ÄD i Svergie. Det krävs pga svensk resp finsk lagstiftning kräver att barnet har rätt att veta sitt genetiska ursprung. Donatorn registreras och när barnet är 18 år har barnet rätt att hämta uppgifter i donator-registret.

Det är för barnens rättigheter helt enkelt. Därför måste man med psykolog bilda sig en uppfattning om föräldrarna är medvetna om detta och infördtådda i barnens rättigheter. Jag tror inte sån lagstiftning är tillämplig i Riga, där kan ju donatorn vara anonym.

• lyckligtlottad1982

Hej tjejer, 

Jag har planerad insättning vecka 32 i Tammerfors. Spännande, men nervöst för hur knäckt man blir om det inge funkar. Om min mens kommer som den skall om en vecka så börjar jag med tabletter då för att bygga upp slemhinnan då!  Jag måste ju mäta slemhinnan innan besöket.

Ni som gjort ÄD utomlands: Jag  har läst om någon mottagning i Göteborg där man kan tillämpa högkostnadsskyddet som folk rekommenderar innan ÄD för denna typen av kontroll. Nu hittar jag inte var jag läst detta. Någon som vet var det är? 

• lyckligtlottad1982

Änglar som dig skall man vara rädd om! Kvinnor som vill hjälpa till i denna process är man så sjukt glad år och det bringar glädje hos många som kämpar.

Jag bor i Göteborg och har kontakt med Sahlgrenska.om du bor i västra göraland är det dem du kontaktar. Annars kan vi säkert kontakta dem och så hänvisar de dig till kontaktpersoner i ditt län. Här kommer två länkar med lite info.

www.sahlgrenska.se/SU/1/Gynekologi-och-Reproduktionsmedicin/Reproduktionsmedicin/Donationsverksamhet/ 

sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/Äggdonatorinformation.pdf 

• lyckligtlottad1982

Vad härligt Rockenrola att du fårr in intresseanmälan. Och faktiskt är det ju så att du hjälper mig att korta min kötid eftersom jag står i kö och min remiss är just till Sahlgrenska. Jag är långt bark i kön, men ditt bidrag gör ju att någon kvinna före mig i kön antagligen får din hjälp och det gynnar ju mig att komma fram i kön! :)

Tack Rockenrola! Obeskrivligt! :)

• lyckligtlottad1982

Rockenrola, är så glad att det finns kvinnor som du!

U82, härligt att ni snart är på g! Är det på Sahlgrenska?

Thyra: jag vet hur det känns. Vi har precis misslyckats med vårat tredje försök och nu är frysen tom. Dock har vi kvar våra Sahlgrenska försök då vi gjort våra försök i Finland.

Men hoppet är lågt nu och vi är på väg att starta en adoptionsprocess nu.

Hur går det för er andra?

Kram

• lyckligtlottad1982

Men rocken rola, vad hemskt med din dotter! Jag hoppas verkligen ni får veta vad det är och att hon snart blir bättre!!! Allt stöd till dig! Kram

Svar på tråden äggdonation; du med?